چگونگی تقسیم ارث (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای) - ارث

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ارث:

چگونگی تقسیم ارث (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

  
سوال با سلام و ادب. اولاً: از این که سوالم طولانی هست عذر خواهی می کنم. ثانیاً: اینکه به طور کامل برایم توضیح دهید.
سه برادر بودند که بعد از مرگ پدرشان به همراه مادرشان زندگی می کردند اما یکی از برادر ها در زمان جوانی مجرد از دنیا رفت و دو برادر دیگه همراه با فرزندانشان با مادرشان زندگی می کردند تا این که یکی دیگه از آنها قبل از مادرشان فوت کردند در حالی که چند تا فرزند داشت و دو سال بعد از آن مادرشان فوت کرد اما حالا برادر سومی و فرزندانشان ادعا دارند که نسبت به فرزندان پسر دومی باید ارث بیشتری ببرند و ادعای آنها این است که ارث پسر اولی که مجرد فوت کرد و مادر شان که بعد از دو تا از پسراش فوت کرده به آنها می رسد.
خواهش می کنم حتما به این مسأله جواب دهید و کاملا بیان فرمائید که هر کدام چقدر ارث می برند؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله
)
جواب 1). فرزندان پس از درگذشت پدر، از ماترک پدر ارث میبرند، بنابراین هریک از برادران مستحق سهم الإرث خود هستند (مجرد باشند یا متأهل). و البته تمام ارث برادر مجرد پس از فوتش فقط به مادر میرسد.
2) به برادری که در زمان حیات مادر از دنیا رفته از ماترک مادر ارثی نمیرسد بنابراین به فرزندانش هم چیزی از ماترک مادر نمیرسد ولی اگر ماترک پدر را نگرفته، اکنون آن ماترک پدربزرگ به فرزندان پسری که از دنیا رفته میرسد و اگر ماترک پدر را قبلاً گرفته است اکنون دیگر به فرزندان پسری که از دنیا رفته چیزی نمیرسد.
بنابراین ارث پسر مجرد فقط به برادر باقی مانده میرسد. (البته بهتر هست آنها نسبت به فرزندان پسری که از دنیا رفته محبتی داشته باشند).
یاحقّ.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس