چند سؤال (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

چند سؤال (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال باسلام. سوالاتی دارم که می خواهم به قوانین کشور فعلی نگاه نشود و جواب دینی و عقلانی داده شود.
1- آیا در ادارات در وقت نماز، متصدی مربوطه باید ترک محل کار کند و به نماز برود یا به کار ارباب رجوع بپردازد؟
2- آیا امتیازاتی که به خانوادگان شهدا وجانباز و ...(مثل برادر و برادرزاده و فامیل او) می دهند جایز است و سبب این نمیشود که شایسته سالاری از بین رود و تبعیض بوجود آید؟
3- آیا تبلیغات تلویزیونی (مثل تبلیغ چیپس وپفک)شرعی است یا نه؟
4- اگر خلاف این امور و دیگر امور شده آیا از سوی مراجع اقدامی انجام می شود؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب 1- اگر وقت نماز، متصدی مربوطه ترک محل کار کند و به نماز برود به شرط آنکه فقط نماز بخواند و نماز بهانه ای برای کم کاری نباشد اشکال ندارد زیرا کشور ما کشور اسلامی و مردم مسلمان هستند و بهتر است که خود ارباب رجوع هم در نماز شرکت کند که هم نمازش را اول وقت بخواند و هم متصدیان کار مربوطه پس از نماز با انرژی معنوی که به برکت نماز پیدا کرده اند بهتر بتوانند به کار ارباب رجوع رسیدگی کنند.
2- امتیازاتی که به خانوادگان شهدا وجانبازان و... داده میشود منافاتی با شایسته سالاری ندارد زیرا باید بدانیم به یقین سلامت و حفظ کشورمان به برکت جان فشانی شهدا و ایثار جانبازان است و ما حقیقتاً برای همیشه مدیون شهدا و جانبازان هستیم و بی انصافی هست که بخواهیم حرمت شهدا و جانبازان و خانواده هایشان را نگیریم و البته اگر بخواهیم افتخارات کشورمان را در نظر بگیریم حتماً هیچ افتخاری بالاتر از 8 سال دفاع مقدس نیست و این تبعیض که به اندازه و مطابق قانون هست کمترین قدردانی از شهدا و جانبازان و رزمندگان و خانواده هایشان میباشد.
3- تبلیغات تلویزیونی (مثل تبلیغ چیپس وپفک) منع شرعی ندارد زیرا شرع اسلام مادام که چیزی مضر نباشد و دلیل خاص شرعی بر حرمتش نباشد حرام نمیداند.
4- اگر مراجع عظام تقلید (أیّدهم الله تعالی) کاری را خلاف شرع تشخیص دهند حتماً ساکت نمی مانند. یاحقّ.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس