مشکلاتم با همسرم، خمس و اقوام (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

مشکلاتم با همسرم، خمس و اقوام (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال با عرض سلام وخسته نباشید. چند ساله که ازدواج کردم. سالهای اول زندگیمان بیشتر مواقع بر سر برخی از مسائل مادی با همسرم جرو بحث میکردیم و نهایتا کار به یک مشاجره حسابی میکشید. برای مثال زمانی که کسی از فامیل ازدواج می کرد ورسم است که کادویی به عروس و داماد داده شود همسرم قبول نمی کرد و میگفت من رضایت ندارم و برایش فرقی نداشت این فامیل از طرف من باشد یا خودش. و یا اینکه من در سال فقط یک بار حق خرید مانتو دارم و خلاصه مسائلی از این قبیل. من برای خاتمه دادن به این مسائل البته با رضایت همسرم سرویس طلایی را که او در مراسم ازدواجمان به من هدیه داده بود فروختم و حساب بانکی را افتتاح کردم تا با استفاده از سود آن بتوانم برخی از نیازهای خود را بر طرف کنم. الان که چند سال از آن زمان میگذرد من بیشتر خرید های مورد نیاز خود و دخترم را با سود این پول بر طرف می کنم. حال با شرکت در یک جلسه قرانی متوجه شدم که می گویند حساب بانکی که بیشتر از یک سال از روی آن بگذرد خمس دارد. می خواستم بدانم که آیا با وجودی که این پول هزینه هدیه همسرم به من بوده است آیا باز هم خمس دارد و اینکه اگر خمس دارد با توجه به اینکه همسرم خمس آن را قبول ندارد و من درامد مالی دیگری جز سود این پول ندارم آیا می توانم خمس آن را با سود همین پول بپردازم لطفا در مورد نحوه پرداختش نیز راهنمایی بفرمایید. با تشکر فراوان
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب دخترم، البته مطابق نظر مرجع تقلیدتان حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) به هدیه بنابراحتیاط واجب خمس تعلق میگیرد. ولی چون مرجعتان فتوا نداده و احتیاط کرده است شما میتوانید در این احتیاط به فتوای حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مدظله) مراجعه کنید و خمس ندهید. زیرا مطابق نظر ایشان هدیه خمس ندارد.
*****
دخترم البته با خواندن رنجنامه شما متأثر و بسیار ناراحت شدم و دعا میکنم خدای سبحان به شما اجر جزیل عنایت کند و از صابرین محسوبتان فرماید. اما هرچند با شوهر بداخلاق و خشمگین در زندگی؛ آسایش نمی باشد ولی یقیناً اجر صبر در برابر خشم وبداخلاقی شوهر محفوظ است و نزد خدای سبحان و اولیاء دین (علیهم السلام) عزیز میشوید.
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: زنی که بداخلاقی شوهرش را تحمل نماید با حضرت زهرا سلام الله علیها محشور میشود.
وسائل الشیعة/115/37
قال الباقر عليه السلام: إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ کتَبَ عَلَي الرِّجالِ الْجِهادَ وَ عَلَي النِّساءِ الْجِهادَ، فَجِهادُ الرَّجُلِ أنْ يَبْذُلَ مالَهُ وَ دَمَهُ حَتّي يُقْتَلَ فِي سَبِيلِ اللهِ وَ جِهادُ الْمَرْأةُ أنْ تَصْبِرَ عَلي ماتَري مِنْ أذي زَوْجِها وَ غِيرَتِهِ.
به درستی که خداوند عزوجل براي مردان جهاد را مقرّر داشت و براي زنان نيز جهاد را منظور داشت، اما جهاد مردان آنست که: برای حفظ دین و مملکت، مال و خون خود را ببخشایند تا در راه خدا کشته شوند، و جهاد زنان آنست که بر اذيت هاي شوهر و غيرت ورزيهاي او صبر و تحمل کنند.
وسائل الشيعه 20/157
رسول اکرم (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم) به بانویی که خدمت حضرت شرفیاب شده بود فرمودند: ای حولاء زنی نیست که سخنی از شوهرش بشنود و بر آن صبر کند مگر اینکه خداوند به قدر هر کلمه ای که شنیده و بر آن صبر نموده است ، برای او مزد روزه گیر و مجاهد در راه خدا را بنویسد.
رسول خدا (صلى‏ الله ‏علیه و‏آله وسلّم) میفرمایند: مَن صَبَرَتْ عَلى سُوءِخُلُقِ زَوجِهاأعطاها مِثلَ ثَوابِ آسِیَةَ بنتِ مُزاحِم.
هـر زنى که در بـرابر بـداخلاقى شـوهـرش صبر و شكیبایى ورزد ، خداوند همانند (ثواب) آسیه (همسر فرعون) به او عطا كند.
بحار الأنوار : 103 / 247 / 30
دختر مظلومم؛ البتّه؛ روش تحمّل شوهر بداخلاق، كار ساده ای نیست. چون خشمی كه از طرف شوهرتان سر می زند، معلول مشکلات زندگی است. در این شرایط شما به اندازه كافی باید با خرج کردن عواطف زنانه و احساسات؛ او را درک و حمایت کنید، چون استرس، ناامیدی و ترس، مردان را عصبانی می كند. بهتر است به همسرتان بگویید: « با اینكه می دانید او این روزها چه استرس فراوان و مشکلات زیادی دارد ولی پناهش هستید و حمایتش می كنید ».
راههای آرام کردن شوهر بداخلاق:
1.. اگر شوهر عصبانی است، تنهایش گذارید و از طرح مسئله خاصی که باعث عصبانیتش می شود خودداری كنید.
2. هنگام عصبانیّت شوهر با ایشان جرّوبحث نكنید و سعی كنید درك و حمایتش کنید؛ زیرا نتیجه ای جز عصبانیت بیشتر و بدتر شدن اوضاع ندارد.
3. سعی كنید همسرتان در کنار شما احساس آرامش كند! بنابراین: هنگام گفت و گو با ایشان به هیچ وجه ناراحتش نکنید و هنگام خشمش با سکوت کامل برایش شنونده خوبی باشید در این صورت متوجّه میشوید به حالت عادی باز میگردد.
چگونه با شوهر عصبانی خود برخورد كنیم؟
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: سه‌ گروه‌ از زنانند که‌ خداوند عذاب‌ قبر را از آنان‌ برطرف‌ کرده‌ و با فاطمه‌ زهرا(سلام الله علیها‌) در قیامت‌ محشور خواهند شد: 1) زنی که در برابر غیرت شوهرش صبر نماید. 2) زنی که در برابر بداخلاقی‌ همسرش شکیباست. 3) زنی که مهریه اش را به شوهرش می بخشد. خداوند به هرگونه از این زنان، ثواب هزار شهید را می دهد و برای هر یک از آنها، عبادت یک سال را می نویسد.
وسائل‌ الشیعه‌ 21/285
با توجه‌ به‌ این‌ احادیث‌ و اجر و پاداشی‌ که‌ برای‌ صابران‌ به‌ ویژه‌ صبر بر اذیت‌ همسر وجود دارد شما با صبر و تحمل‌ و به‌ کار گرفتن‌روش‌های‌ مناسب‌ سعی‌ در اصلاح‌ وضعیت‌ موجود داشته‌ باشید. چگونگی برخورد با یك شوهر عصبانی، به میزان شكیبایی شما و میزان آسیبی كه به شما وارد می گردد، بستگی دارد. آزارهای عاطفی و روحی امری واقعی اند و افراد مختلف میزان صبر متفاوتی دارند.
چند توصیه:
1-. ممكن است همسر خشمگین شما در خانواده ای رشد كرده باشد كه اینگونه رفتارها طبیعی بوده است و بیان احساسات درونی با چنین راه های خشن، بدون توجه به آسیبی كه به شما وارد می آید، به نظرش عادی می آید. اگر شما در خانه ای با عشق فراوان بزرگ شده اید، به طور قطع توقع محبت بیشتری از شوهرتان دارید و عصبانی شدن او شما را به میزان فراوانی ناامید و دلگیر می كند.
2- به شوهرتان بگویید كه وقتی خشمگین می شود، چقدر شما اذیت می شوید. شاید او از اینكه دارد به شما آزار میرساند، آگاهی ندارد. اگر او شما را دوست دارد باید تلاش كند تا برای جلوگیری از ناراحت شدن شما، عبارات مناسب و لحن متمایزی را یاد بگیرد. در حقیقت برخی از مردها بسیار خودخواهند و از درك دیدگاه های شما سرباز می زنند. اما حداقل سعی كنید زمانی كه او آرام است، در این مورد با او به گفت و گو بنشینید.
3- بیشتر مردان متأهل قادرند تا با احترام سخن بگویند، پس تلاش كنید درمورد آنچه بیش از همه شما را آزار میدهد، با او صحبت كنید و از او بخواهید تا بیشتر ملاحظه احساسات شما را بنماید. برای داشتن یك زندگی زناشویی كامیاب، در جهت شاد و خشنود كردن یكدیگر تلاش كنید.
4- درصورتی كه شوهرتان به احساساتتان اهمیت نمی دهد و به صراحت اقرار می كند كه می خواهد شما را بیازارد، ممكن است خودش هم عمیقاً آسیب دیده باشد. از او درمورد آنچه كه او را آزار می دهد سـوال كنید و به او قول دهید این مسئله را طوری تغییر خواهید داد كه دیگر اذیت نشود. برخی افراد دوست دارند وقتی خودشان آزرده خاطر میشوند، دیگران هم مثل آنها باشند.
5- اگر شما باعث آزردگی او شده باشید، ممكن است او بخواهد كار شما را تلافی كند. بنابراین، درباره آنچه باعث شده تا شما او را اذیت كنید با او حرف بزنید و سعی كنید تا دیگر با این روش او را نیازارید.
6- سعی‌ کنید همواره‌ در منزل‌ و در برابر شوهر و فرزندانتان‌ نکات‌ مثبت ‌همسرتان‌ را یادآور شوید؛ مثلاً همین‌ که‌ مراقب‌ لوازم‌ خانه‌ است‌ و یا این‌ که ‌ایشان‌ به‌ خویشان‌ خود بسیار احترام‌ می‌گذارد و... این‌ کار موجب‌ خواهد شد نقاط‌ مثبت‌ در ایشان‌ تقویت‌ گردد.
7- پذیرفتن‌ ریاست‌ شوهر در خانه‌ کار بدی‌ نیست‌ و پذیرفتن‌ ریاست ‌ایشان‌ در خانه‌ ضرری‌ ندارد و از نظر روانی‌ ایشان‌ را تامین‌ کرده‌ و آرامش‌ را به‌خانه‌ باز می‌گرداند.
8- کارهای‌ بد او را به‌ خوبی‌ پاسـخ‌ دهید؛ مثلاً اگر انسان‌ حرف‌ زشت‌ زد شما ذکر خدا بگویید و عکس‌ العمل‌ نشان‌ ندهید.
9- از زندگی‌ خود برای‌ اطرافیان‌ چیزی‌ نگویید و سخن‌ دل‌ خود را تنها برای‌ خدا بگویید و با گفتگوی‌ با او دل‌ خود را آرام‌ سازید.
10- محیط‌ زندگی‌ را به‌ گونه‌ای‌ در آورید که‌ رغبت‌ همسرتان‌ برای‌ گفتگو بافرزندان‌ بیشتر شود و حتی‌ الامکان‌ از تشنجات‌ و بگومگوها دوری‌ کنید هرچند حق‌ به‌ جانب‌ شما باشد.
11- تا وقتی شوهرتان صادقانه برای كمتر عصبانی شدن تلاش می كند، و تا وقتی تلاش می كند تا به شما آسیبی نرساند، زندگی زناشویی شما به طور قطع شادتر می گردد. عشق و محبت را به هم بیاموزید. به او آن چیزی كه بیشتر خواهان آن است را تقدیم كنید. ممكن است او محبت و حمایت بیشتری را از شما بخواهد هر آنچه كه خواهانش است را فقط با مهربانی به یكدیگر بدهید. اگر او عشق و محبت را از طرف شما دریافت كند، امیدوار باشید كه سعی در پس دادن محبت به شما خواهد داشت. یاحقّ.

سوال با عرض سلامی دوباره و تشکر فراوان از پاسـخ و همدلی شما. حاج آقا در پاسـخ به همدلی و همراهی شما باید بگویم که این نهایت بی انصافی است اگر من بخواهم شوهرم را مردی عصبی و بداخلاق و خمشگین جلوه دهم نخیر خدای من آگاه است که او مردی بسیار خوش خلق و مهربان است ولی نمی دانم چرا در زمینه پول خرج کردن اینقدر سخت گیر است. ولی خدا رو شکر میگویم بعد از اقدام من مشاجرات ما بسیار کم شده است و من فقط نگران خمس این پول بودم و باز هم محظ اطمینان خاطر می پرسم که آیا میتوانم از فتوای رهبری در این زمینه پیروی کنم و اشکالی از نظر شرعی و دینی ندارد. با تشکر فراوان

جواب دخترم از پاسـخ منصفانه شما بسیار خوشحال شدم و از این که در کنار همسری مهربان و خوش اخلاق زندگی میکنید به شما تبریک میگم و براتون دعا میکنم پس همیشه توکلتان به خدا باشد. مواظب خود و همسر و دختر گل و زندگیتان باشید.
دخترم الآن بزرگترین مسؤلیت شما در کنار همسرداری؛ تربیت دختری مثل خودتان مؤمن با حیا و با عفّت و تحویل دادن سالم او به همسر آینده اش میباشد. موفق باشید. یاحقّ.

سوال باز هم سلام و عرض ادب و خسته نباشید. خواستم از راهنمایی شما تشکر ویژه کرده باشم . راستی حاج آقا میشه در زمینه همسر داری و تربیت دخترم مرا بیشتر راهنمایی کنید. خیلی ممنون

جواب دخترم حتماً کتاب «همسرداری» نوشته آیةالله ابراهیم امینی را تهیه و مطالعه کنید این کتاب بهترین و کاملترین کتابی هست که در موضوع همسرداری نوشته شده است. مواظب خودتون مخصوصاً دخترخانم عزیزتون باشید حتماً بکوشید ایشان را بانماز و باشخصیت و باحجاب و باعفّت تحویل اجتماع بدید. یاحقّ.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس