قرائت - آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله):

قرائت

 

سؤال‏109: آیا اداء کردن کلمات در نماز از مخرج واقعیشان واجب است؟

 پاسخ: باید کلمات طوری ادا شود که عرف عرب آن را صحیح بداند.

 سؤال‏110: کسی که دندانش افتاده یا کشیده و نمی‏تواند کلمات را درست قرائت نماید، آیا لازم است دندان مصنوعی بگذارد؟

پاسخ: بلی، در صورت قدرت واجب است.

سؤال‏111: شخصی حمد و سوره و اذکار نماز را بلد بوده ولی مدتی نمازش را بدون رعایت مخارج حروف می‏خوانده و هرچه دیگران تذکر می‏دادند در او تأثیری نداشته چون فکر می‏کرده و یقین داشته که قرائتش صحیح است و حتی شک در غلط بودن قرائتش نداشته اما حالا متوجه گردیده، حکم نمازهایی که تا کنون خوانده چه می‏شود؟

 پاسخ: در صورتی که از جهت غفلت و عدم التفات بدون تقصیر، اشتباهی در قرائت و یا ذکر شده، قضا واجب نیست.

 سؤال‏112: آیا اگر انسان ببیند کسی نماز خود را غلط می‏خواند واجب است به او تذکر دهد؟

 پاسخ: واجب نیست مگر در مواردی که مسئولیتی نسبت به اشخاص دارد که مسئول تصحیح اعمال عبادی آنها نیز می‏باشد.

 سؤال‏113: اگر شخصی پس از حمد یا سوره عمداً یا سهواً صدق اللّه العلیّ العظیم بگوید آیا بر صحّت نماز او خللی وارد می‏شود؟

 پاسخ: سهواً اشکال ندارد ولی عمداً نگوید.

 سؤال114: شخصی در اثنای نماز جهت پاک کردن سینه و باز کردن صدا عمداً چند مرتبه سرفه می‏کند و یا صدایی شبیه سرفه از خود ظاهر می‏کند که موجب پیدایش دو حرف به بالا می‏شود نماز او چه حکمی دارد؟

 پاسخ: اشکال ندارد.

 سؤال‏115: گفتن «ربّنا فلک الحمد» به جای «سمع اللّه لمن حمده» آیا صورت شرعی دارد؟

 پاسخ: از طریق ما وارد نیست و ما نمی‏گوییم.

 سؤال116: برخی از زائران ایرانی از تلفظ کلماتی مانند«لبّیک، غیر، یوم و...» فتحه را به گونه‏ای ادا می‏کنند که گاهی حتی احساس می‏شود به کسره و یا ضمّه متمایل شده است و در مقابل، بعضی از اهل دقّت و یا وسواس اظهار می‏دارند که: باید فتحه کاملاً ظاهر شود و در تلفّظ گاهی چنان اشباع می‏کنند که شبیه به «الف» می‏شود، در حالی که تلفظ برخی از اساتید قرائت عرب زبان و ائمه جماعت مکّه و مدینه نیز به دقتی که گروه دوم لازم می‏دانند نمی‏باشد لطفاً نظر مبارک خود را در خصوص ادای صحیح این کلمات مرقوم بفرمایید.

 پاسخ: لازم است طوری تلفظ شود که آشنایان به لغت عرب آن را فتحه محسوب بدارند، دقّت‏های زائد و وسوسه اعتبار ندارد.

 سؤال117: نمازگزار اگر وقت برخاستن عوض بحول اللّه، «یا حیّ و یا قیّوم» بگوید نه بعنوان ذکر مطلق بلکه به قصد ورود، نمازش چه صورت دارد؟

 پاسخ: اگر به قصد ورود گفته است نمازش خالی از اشکال نیست و اگر به قصد ورود نباشد جائز است.

 سؤال118: اگر نون «و لم یکن له» و «اشهد ان لا الا اللّه» به طور ادغام تلفظ نشود(حروف یرملون مراعات نگردد) قرائت صحیح است یا خیر؟

 پاسخ: بهتر این است که در موارد ذکر شده ادغام کنند، ولی بدون ادغام هم صحیح است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس