حکم فاصله بین نماز شب یا فقط خواندن نماز شفع و وتر - نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز:

حکم فاصله بین نماز شب یا فقط خواندن نماز شفع و وتر

سوال باسلام. اگر بین نماز شب فاصله بیندازم یا فقط نماز شفع و وتر بخوانم و ۸ رکعت قبل را نخوانیم اشکال دارد؟ با سپاس
مرجع تقلید: حضرت آیةالله العظمی خویی (قدّس سرّه)
جواب نماز شب پس از نیمه شب تا اذان صبح وقت دارد، و هر زمان و هر طور بخوانید اشکال نداد. و اگر در نماز شب فقط به نماز شفع و وتر اکتفا شود آن هم اشکال ندارد.
بیان روایتی پیرامون نماز شب آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)
آقا امام صادق (علیه السّلام) ضمن بیان چگونگی نماز رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمود: شب ها چون می خواست بخوابد، ظرف آبی را، روپوشیده، بالای سرش می گذاشتند و آن جناب مسواک خود را هم زیر رخت خواب می نهاد و می خوابید؛ آن قدر که خدا بخواهد.
چون از خواب بیدار می شد، می نشست و به آسمان نگاه می کرد و آیات «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمواتِ وَالأَرْضِ...» را که در آخر سوره آل عمران است، می خواند. سپس دندان ها را مسواک کرده، وضو می گرفت و به محل نماز می رفت و چهار رکعت از نماز شب را می خواند، رکوع هر رکعتش به قدر قرائت، و سجودش به قدر رکوع آن طول می کشید؛ به حدی که مردم می گفتند: کی سر از رکوع برمی دارد و به سجده می رود؟ و همچنین سجده اش به حدی طولانی بود که گفته می شد چه وقت سر برمی دارد؟
آن گاه به بستر خود برمی گشت و آن قدر که مشیت الهی بود، می خوابید. سپس بیدار شده، می نشست و چشمان خود را به آسمان دوخته، همان آیات را تلاوت می فرمود آن گاه مسواک می کرد و وضو می گرفت و به مسجد می رفت و به خواندن چهار رکعت دیگر از نماز شب می پرداخت؛ به همان نحو که قبلًا چهار رکعت خوانده بود. مجدداً به بستر خود باز می گشت و مقداری می خوابید؛ سپس بیدار می شد، نگاه به آسمان کرده، همان آیات را تلاوت می نمود. باز مسواک کرده، وضو می گرفت و سه رکعت نماز «وتر» را می خواند و بعد از آن دو رکعت نافله صبح را می خواند و برای ادای فریضه صبح وارد مسجد می شد.
منابع:
(۱) التهذیب، ج ۲، ص ۳۳۴؛
(۲) الکافى، ج ۳، ص ۴۴۵؛
(۳) مجمع البیان، ج ۲، ص ۵۵۵ و ج ۹، ص ۱۷۰؛
(۴) الدعائم، ج ۱، ص ۲۱۴؛
(۵) المستدرک، ج ۱، ص ۱۹۴.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس