جواب اگر واقعاً یقین به سرایت نجاست به جاهای دیگر ساختمان دارید با گرفتن آب کر روی محل متنجس پاک میشود ولی اگر احتمال سرایت و یا گمان سرایت نجاست به جاهای دیگر ساختمان دارید جاهای دیگر ساختمان محکوم به طهارت هست. یاحقّ
رطوبتی را که توصیف کرده اید پاک است. یاحقّ.
اگر آبى از انسان در حال خواب خارج شود، با توجه به اينكه انسان در حال خواب و يا بعد از بيدارى، نمى تواند علايم سه گانه مربوط به مُحتلم شدن را تشخيص دهد، تلكيف چيست?
ایا مذی کسی که استبرا نکرده پاک است
من لبم خونی بود و به جای اینکه لبم را زیر شیر اب بگیرم دستم را تر کردم وبه لبم زدم
بعد صورتم را با حوله خوش کردمٕ ٕ ایا حوله نجس شده؟
1- اگر یقین به علائم سه گانه منی بودن در رطوبتی که از انسان در خواب خارج می شود نداشته باشید آن رطوبت پاک است و تکلیفی ندارید.
2- اگر یقین به برخورد مذی با نجاست پیدا نشود پاک است.
3- اگر یقین به رسیدن نجاست خون با رطوبت به حوله دارید البته حوله نجس است و باید آب کشید ولی اگر یقین ندارید و فقط فکر می کنید نجس است حوله محکوم به طهارت است. یاحق
سلام, بعد از بول اب غلیظ سفیدی که خیلی شبیه منی بود از من خوارج شد ولی هیچ یک از ۳ نشانه های منی را نداشت,ایا ممکن است منی باشد؟چون در رساله امده است " حكم به منی نمیشود؛ مگر آنكه از راه دیگری یقین كند كه منی است"
همان که رساله نوشته درسته. یاحقّ.
از سوالات شما استفاده می شود شما دچار وسواس شده اید:
عزیزم؛ وسواس تلقین شیطان است و موجب دوری از خدا و باطل شدن اعمال هست و آقا امام صادق علیه السلام وسواسی را عاقل نمیداند و او را عمله شیطان معرفی میکند.
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: شيطان با وسوسه نميتواند عليه آدمي اقدام كند، مگر آن كه آدمي از ياد خدا روي برگرداند و فرمان خدا را گردن ننهاده و نهي وي را بي اهميت بنگارد.
عبدالله بن سنان میگوید: به امام صادق (علیه السلام) قضيه مردي را گفتم كه در وضو وسواس دارد، آن گاه گفتم: او مردي عاقل است، امام فرمود: چگونه عاقل است، در حالي كه از شيطان پيروي ميكند؟
بنابراين وسواسي قبل از آن كه پيرو خدا و عقل باشد، تابع شيطان است و به جاي آن كه از حكم خدا و پيامبر اطاعت كند، از شیطان اطاعت ميكند.
ايمان و اطاعت از خدا، وسواس را از بين ميبرد. و اگر انسان در مسائل ديني افراط و تفريط كند، مرتكب حرام شده است.
امام خمینی (قدّس سرّه) در هواپيماي خارجي به دستشويي رفت، وضو گرفت و با دست تر دستگيرة دستشويي هواپيما را لمس كرد. سپس شروع به نماز خواندن نمود.
امام در نوفل لوشاتو خانهاي كرايه كردند كه موكت داشت. امام رفت، وضو گرفت و پاهاي خود را شست و روي موكت راه رفت و در گوشهاي نماز خواند. با اين كه حضرت امام اهل كتاب را نجس ميدانست، اين گونه رفتار ميكرد.
اين كه فردي بگويد: «به دلم نميچسبد»، وسوسه ی شيطان است.
اعمال وسواسي بازتاب بدي براي ديگران دارد و آنان را نسبت به دين و ايمان بدبين ميكند . گناهش را مضاعف ميكند. چنين شخصي تنها براي خود مشکل ايجاد نميکند، بلکه ديگران را نيز اسير وسواسي خود ميسازد. بيماري وسواسي به تدريج حلاوت ايمان را در ساية تكرار اين گناه از بين ميبرد و فرد را به جايي ميرساند كه مرتكب گناهان بزرگ ميشود حتي به خدا جسارت ميكند.
اصولا عمل وسواس مخالفت با خدا و رسول است.
ورد زبان و حالت درون وسواس اين است كه به من نميچسبد . عملي را كه خدا صحيح دانسته است، او صحيح نميداند! دراحکام ديني آمده است كه بايد به نجاست يقين داشته باشد تا حكم به نجاست شود، اما هنگامي كه در جايي که شك در نجاست چيزي دارد، حكم به نجاست ميدهد، در حالي كه دين اسلام، در مورد شك به نجاست ،حكم به طهارت داده است.
وسواسی بر خلاف حكم خدا، خودش حكم صادر ميكند، يا بهتر بگوييم شيطان براي او حكم صادر ميكند. با كمك شيطان براي خود احكامي درست ميكند و به آن ها عمل مينمايد و از حكم خدا و پيامبر دوري ميكند، و اين اطاعت از شيطان و روي گرداندن از خدا و حكم الهی است.
در زمان رسول خدا، پاكترين و بهترين انسانها زندگي ميكردند. آب لوله كشي و امكانات امروز نبود.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: بهترين امت من آن است كه با يك مد (750 گرم) آب، وضو بگیرد و با يك من(سه ليتر) آب، غسل کند.
علماي اسلام ميفرمايند: وسوسه يك حالت نفساني و تخيل شيطاني است و عمل به آن حرام است.
امام خميني(قدّس سرّه) ميفرمايد: وسوسه از شيطان است و جايز نيست شخص به آن اعتنا نمايد، بلكه بايد در طهارت و نجاست و غسل و وضو، مثل متعارف مردم عمل كند.
درجايي ديگر ميفرمايد: وسواسي نبايد به شكهاي خود اعتنا كند . اگر اعتنا كند، كار حرامي كرده است . هر عملي را بيش از يك بار نبايد انجام دهد .اگر انجام دهد، حرام است.
برخي از علما ميگويند: حرام است انسان خود را در معرض وسواس قرار دهد، چون در معرض وسواس قرار داد، اطاعت از شيطان است و مطیع شيطان، مبغوض خداوند متعال است.
آيت الله مكارم شيرازي (مدّ ظلّه) در پاسخ شخصي كه از بيماري وسواسي رنج ميبرد و به دعا و توسلات روي آورده بود، فرمود: مشكل شما در واقع از خود شما است . مقصر اصلي خودتان هستيد .به همين دليل دعاي شما مستجاب نميشود .علت اصلي آن ندانستن مسئله است. مسئله اصلي اين است كه بر شما واجب نيست يقين به طهارت و غسل و مانند آن پيدا كنيد.
آنچه بر شما به عنوان يك وظيفه شرعي لازم است، اين است كه به مقدار ساير مردم آب بريزيد . به همان قناعت كنيد، هر چند شك در غسل و طهارت داشته باشيد . ما مسئوليت شرعي اين حكم را ميپذيريم. شما از امروز فقط به مقدار مردم آب بريزيد و با بدن نجس و حالت جنابت (به گمان خودتان) نماز بخوانيد .هيچ اشكالي هم ندارد و نماز و روزه شما كاملاً صحيح است . ما به اين وسيله بر شما و تمام افراد وسواسي اتمام حجت ميكنيم و مخالفت با آن گناه است. از خداوند ميخواهيم كه به شما توفيق توجه به اين مسئله را عنايت كند و از دام شيطاني نجات پيدا كنيد وبا تصمیمی شجاعانه پوزه شیطان به خاک بسایید. یاحقّ.
اگر كليد برق نجس شود ايا اگر ۷ بار با دست تر پاك به ان بزنيم پاك ميشود؟
ایا میشود روزه ی اخر ماه رمضان را که نمیدانیم روز اخر است یا نه را با ۲ نییت گرفت؟
تا ماه شوال ثابت نشده روزه آخر ماه مبارک محسوب میشود. یاحقّ.