پاسخ: محل قنوت پیش از رکوع رکعت دوم است.
جبران و اعاده قنوت فراموش شده
پاسخ: اگر پس از آن که به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید، مستحب است بعد از رکوع قضا کند، و اگر در سجده یادش بیاید، مستحب است بعد از سلام، قضا نماید و احتمال دارد هر جاى نماز که یادش آمد بتواند قنوت را به جا آورد.
جبران قنوتى که عمدا خوانده نشده
سؤال779. در صورتى که عمدا قنوت را در محل خودش ـ که رکعت دوم است ـ به جا نیاورده، آیا مىتواند بعدا به جا آورد؟
به یاد آمدن فراموشى قنوت حین سجده
سؤال780. اگر حین سجده یادمان آمد که قنوت نخواندهایم، چه حکمى دارد؟
به یاد آوردن فراموشى قنوت بعد از سجدتین یا بعد از نماز
پاسخ: احتمال دارد هر جاى نماز که یادش آمد، بتواند قنوت را به جا آورد.
به یاد آوردن قنوت در رکعت سوم
پاسخ: چنان چه ذکر شد، احتمال دارد هر جاى نماز که یادتان آمد بتوانید قنوت را به جا آورید.
خواندن قنوت در رکعت اوّل
سؤال783. اگر سهوا قنوت را در رکعت اوّل به جاى رکعت دوم بخوانیم، چه حکمى دارد؟
قنوت در جماعت اهل سنّت
پاسخ: اگر به قصد ذکر مطلق بگویند، اشکال ندارد.
خواندن قنوت به زبان غیر عربى
پاسخ: اظهر جواز قنوت به زبان غیر عربى است، ولى به هر لغتى که مىخواند، باید صحیح بخواند تا وظیفه قنوتى را انجام داده باشد.
ذکرى که خواندن آن در قنوت نماز مستحب است
پاسخ: هر ذکرى در قنوت بگوید، اگرچه یک «سبحان اللّه» باشد، کافى است و بهتر است بگوید: «لا اله الا اللّه الحلیم الکریم، لا اله الا اللّه العلى العظیم، سبحان اللّه ربّ السموات السبع و ربّ الارضین السبع و ما فیهنّ و ما بینهنّ و ربّ العرش العظیم والحمدللّه رب العالمین.»
خواندن ذکر دیگرى غیر از دعا در قنوت
پاسخ: خواندن هر ذکرى در قنوت، اگرچه یک «سبحان اللّه» باشد، کافى است.
خواندن آیه سجدهدار در قنوت
پاسخ: بعد از نماز سجدهى آن را به جا آورید.
ارتفاع مطلوب بالا بردن دستها در قنوت
پاسخ: اشکال ندارد، ولى خوب است دستها را تا مقابل صورت بلند کند.
غلط خواندن ذکر قنوت
پاسخ: اگر عمدا باشد، احتیاط در اعادهى نماز است.
سؤال791. آیا مىتوانیم در قنوت شعرى که به صورت فارسى مىباشد بخوانیم؟
طولانى کردن بیش از حدّ قنوت
پاسخ: طول دادن قنوت مطلقا مستحب است و حدّى ندارد.
برگرداندن نگین انگشتر در هنگام قنوت
پاسخ: اصل عمل وارد شده است و در حال قنوت، بدون قصد ورود مانعى ندارد.
دخالت اختلافات در قنوت نماز
پاسخ: مؤمن نباید با مومن دیگر از جهت ایمانش مخالف باشد.
قنوت نماز وتر و ذکر اسم افراد
پاسخ: به صورت ضمیر اشکال ندارد و یا به نحو «اللّهم اغفر للمنظورین من المؤمنین و المؤمنات».
پاسخ: مادامى که ذکر اسم باشد و غلط به حساب نیاید، اشکال ندارد.
فراموشى قنوت نماز غفیله
پاسخ: اعاده مانعى ندارد، هر چند لازم نیست و تدارک آن رجاءا پس از آن مانعى ندارد.
تسبیح حضرت زهرا ـ علیهاالسّلام ـ
پاسخ: از روایت «قبل أن تُثنِّىَ رجلیک» فورى بودن استفاده شده است.
سؤال799. آیا دو نماز مستحبّى (مانند نماز نافله مغرب با نماز غفیله یا نماز جعفر طیّار با نماز شب) را مىتوان به نحو تداخل به جا آورد؟
دست دادن بعد از نماز
پاسخ: در خصوص بعد از نماز، روایتى به نظر نرسیده است.
پاسخ: دست دادن در خصوص بعد از نماز وارد نشده است، ولى این مقدار فاصله بین نماز و تعقیبات مانعى ندارد.
چگونگى نماز خواندن مستحبى
پاسخ: نمازهاى مستحبى زیاد است و آنها را نافله گویند. در بین نمازهاى مستحبى به خواندن نافلههاى شبانه روز بیشتر سفارش شده که جهت اطلاع از آنها به مسألهى 638 رساله رجوع شود.
کیفیت نماز شب
پاسخ: از یازده رکعت نافلهى شب، هشت رکعت آن باید به نیّت نافله شب و دو رکعت آن به نیّت نماز «شفع» و یک رکعت آن به نیّت نماز «وتر» خوانده شود و دستور کامل نافله شب در کتابهاى دعا گفته شده است.
روش آسانتر براى خواندن نماز شب
پاسخ: به این که اقتصار بر واجبات آن کند.
هدیه ثواب واجبات به دیگران
سؤال805. آیا ثواب اعمال واجبى مثل نماز و روزه را مىتوان براى دیگران هدیه کرد؟
پاسخ: ظاهرا فىالجمله مىتوان هدیه کرد.
حکم سلام به ائمه بعد از نماز
پاسخ: بنابر عمومات از روایات عملى است که انجام آن مطلوب است.
اشتباه در تسبیحات حضرت زهرا ـ علیهاالسّلام ـ
پاسخ: اشکال ندارد.
وظیفه فرزند در قبال نماز نخواندن والدین
سؤال808. وظیفه فرزند در قبال نماز نخواندن پدر در زمان حیات و پس از مرگ چیست؟
حکم نماز در صورت قهر بیش از سه روز
سؤال809. آیا قهر بیش از سه روز موجب بطلان نماز مىشود و اگر این قهر موجب آرامش در زندگى شود چه طور؟
پاسخ: موجب بطلان نماز او نمىشود.
نافله خوانى به جاى نماز قضا
سؤال810. آیا مىشود به جاى نماز قضا نافله بخوانیم؟ و اگر کسى نماز قضا بر عهده داشته باشد، مىتواند نافله بخواند؟
طریق تحصیل حضور قلب در نماز
سؤال811. لطفا راه به دست آوردن توجه و حضور قلب در نماز را بیان فرمایید؟
قضاى نمازهایى که حضور قلب در آنها نیست
سؤال812. در انجام واجبات حضور قلب ندارم، آیا اینها مورد قبول خداوند است؛ چنانچه بهبودى یابم، باید آنها را قضا نمایم؟