موارد واجب بودن وضو - مسائل وضو

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > مسائل وضو:

موارد واجب بودن وضو


1- خوئي، تبريزي، صافي، سيستاني، شبیری زنجانی ، وحید خراسانی : و در نمازهاي مستحب وضو شرط صحت آن است.

2-  آيات عظام، بجز مکارم شیرازی : اگر بين آنها و نماز (شبیری زنجانی : نماز واجب)، حدثي از او سر زده مثلا بول كرده باشد.

خوئي، تبريزي، سيستاني، نوري: ولي براي سجده سهو و اجب نيست وضوبگيرد- گلپايگاني، صافي، بهجت: و احتياط واجب (شبیری زنجانی : و احتياط) آن است كه براي سجده سهو هم وضو بگيرد.

وحید خراسانی : براي سجده و تشهد فراموش شده و دوسجده سهوي كه براي تشهد فراموش شده بجا مي آورد، و اگر در بين آنها و نماز، حدثي از او سر زده - مثلا بول كرده باشد - بنا براحتياط واجب نماز را اعاده كند، ولي براي سجده سهو در غير موردي كه ذكر شد واجب نيست وضو بگيرد.

3-  سيستاني: كه جزء حج يا عمره باشد.

وحید خراسانی :  براي طواف واجب در حج يا عمره

مکارم شیرازی : بايد توجه داشت طوافهايي كه جزء حج يا عمره است طواف واجب حساب مي شود هر چند اصل حج و عمره مستحب باشد.

شبیری زنجانی : خواه در عمره باشد يا حج، عمره يا حج واجب باشد يا مستحب.

4-  شبیری زنجانی : يا به جهت اجاره يا شرط يا دستوري كه اطاعت آن لازم است، وضو واجب شده باشد.

5- وحید خراسانی : در صورتي كه آن نذر صحيح باشد مانند بوسيدن قرآن.

مکارم شیرازی : در صورتي كه اين نذر شرعا رجحان داشته باشد مثل اينكه مي خواهد از روي احترام خط قرآن را ببوسد.

سيستاني: اگر نذر كرده يا قسم خورده باشد كه جايي از بدن خود را به خط قرآن و مانند آن كه مس آنها بدون وضو جايز نيست، يا به جهت اجاره يا شرط دستوري كه اطاعت آن لازم است رساندن جايي از بدن خود به خط قرآن و مانند آن بر او لازم شده باشد.

6-  گلپايگاني، صافي: از محلي كه بودن قرآن در آنجا اهانت به قرآن باشد .

وحید خراسانی : از محلي بودن قرآن در آن محل موجب هتك است  .

شبیری زنجانی : از مزبله

مکارم شیرازی : از محل آلوده.                

7- در صورتي كه مجبور باشد دست يا جاي ديگر بدن خود را به خط قران برساند،

خوئي، گلپايگاني، تبريزي، سيستاني، وحید خراسانی ، صافي: ولي اگر معطل شدن به مقدار وضو، بي احترامي به قرآن باشد بايد بدون اينكه وضو بگيرد، قرآن را بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد.

امام خمینی ، اراكي، فاضل لنکرانی ، نوري، مکارم شیرازی ، سبحاني، مظاهري: ولي اگر معطل شدن به مقدار وضو، بي احترامي به قرآن باشد بايد بدون وضو، قرآن را بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد و تا ممكن است از دست گذاشتن به خط قرآن خودداري كند.

شبیری زنجانی : ولي اگر معطل شدن به مقدار وضو، بي احترامي به قرآن باشد بايد تيمم كند و اگر معطل شدن به مقدار تيمم هم بي احترامي به قرآن باشد، بايد بدون تيمم قرآن را از مزبله و مانند آن بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد.

بهجت: ولي اگر معطل شدن به مقدار وضو، بي احترامي به قرآن باشد بايد بدون وضو، قرآن را بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد و در صورت پنجم و ششم بنا براحتياط واجب اسم پيغمبر و ائمه طاهرين و حضرت زهرا هم مثل قرآن است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس