احکام مسح پا (1) - وضوی ترتیبی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > وضوی ترتیبی:

احکام مسح پا (1)


1-  خوئي، گلپايگاني، اراكي، تبريزي، صافي: و احتياط واجب آن است كه تا مفصل مسح نمايد.

بهجت:وحید خراسانی ، مکارم شیرازی : و احتياط مستحب آن است كه تا مفصل مسح نمايد.

خامنه اي، سيستاني، سبحاني:مسح بايد از سر يكي انگشتها تا مفصل باشد.

شبیری زنجانی :و احتياط آن است كه تا مفصل مسح نمايد.

مظاهري:و بهتر آن است كه تا آخر روي پا را مسح نمايد.

2- امام خمینی : ولي بهتر، بلكه احوط آن است با تمام كف دست، روي پا را مسح كند.

فاضل لنکرانی :ولي احتياط مستحب آن است با تمام كف دست، روي پا را مسح كند.

اراكي، گلپايگاني، بهجت، تبريزي، صافي، نوري، مظاهري:ولي بهتر آن است كه به اندازه پهناي سه انگشت بسته مسح نمايد و بهتر از آن، مسح تمام روي پا (اراكي، تبريزي: با تمام كف دست) است.

خوئي، سيستاني:ولي بهتر آن است كه به اندازه پهناي سه انگشت بسته بلكه تمام روي پا را با تمام دست مسح نمايد.

وحید خراسانی :ولي افضل آن است كه تمام روي پا را با تمام كف دست مسح نمايد.

مکارم شیرازی :از نظر عرض، كافي است به اندازه يك انگشت مسح كند، ولي بهتراست كه به اندازه پهناي سه انگشت بسته باشد.و بهتر از آن مسح كردن تمام پشت پا با تمام كف دست است.

شبیری زنجانی :احتياط آن است كه مسح پا به اندازه پهناي سه انگشت بسته باشد، و بهتر آن است كه تمام روي پا را با تمام داخل دست مسح نمايد.

سبحاني:احتياط لازم آن است كه به اندازه پهناي سه انگشت بسته مسح نمايد ، و بهتر از آن مسح تمام روي پا و دو برآمدگي در دو طرف است.

3- بهجت: روي همه پا.

4-  خوئي، تبريزي: احتياط واجب آن است كه دست را بر سر انگشتها بگذارد، و بعد به پشت پا بكشد يا آنكه دست را به مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بكشد، نه آنكه تمام دست را روي پا بگذارد و كمي بكشد .

گلپايگاني:به احتياط واجب دست را بر سر انگشتها بگذارد و روي پا بكشد نه آنكه تمام دست را روي پا بگذارد و كمي بكشد.

فاضل لنکرانی :بنا براحتياط واجب دست را بر سر انگشتها بگذارد و روي پا را به تدريج مسح كند و اگر همه دست را روي پا بگذارد و كمي بكشد صحيح نمي باشد.

سيستاني:لازم نيست دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به پشت پا بكشد بلكه مي تواند تمام دست را روي پا بگذارد و كمي بكشد .

شبیری زنجانی :احتياط آن است كه دست را بر سر انگشتها بگذارد، و بعد به روي پا بكشد يا آنكه دست را به مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بكشد، نه آنكه تمام دست را روي پا بگذارد و كمي بكشد.

وحید خراسانی :احتياط واجب آن است كه دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به پشت پا بكشد، يا آن كه دست را بر برآمدگي روي پا يا مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بكشد، نه آن كه تمام دست را روي پا بگذارد و كمي بكشد.

صافي:احتياط آن است كه دست را بر سر انگشتها بگذارد، و بعد به روي پا بكشد، هر چند اكتفا به اينكه تمام دست را روي پا بگذارد و كمي بكشد جايز است.

سبحاني:اگر همه دست را روي پا بگذارد و كمي بكشد، كافي نيست بلكه بايد دستها را تا مفصل بكشد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس