مسائل متفرقه نذر - آيت الله العظمي فاضل لنكراني(قدس سره)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آيت الله العظمي فاضل لنكراني(قدس سره):

مسائل متفرقه نذر

سؤال1334:چنانچه زن در غیاب شوهر و یا با عدم اطلاع و یا با عدمرضایت او نذر کند، در صورتى که مال منذور از شوهر باشد و یا مشترک و یا از مال مختصبه زن، از قبیل ارث ویا اجرت کارى که از شوهر مى گیرد، چهصورت دارد؟

پاسخ:نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بى اجازه اوباطل است. و اگر مزاحم نباشد احتیاط واجب آن است که با اجازه او باشد، خصوصاً درنذر مال گرچه مال متعلّق به خود زن باشد.

سؤال1335:افرادىکه در دهه محرم اشیایى را نذر حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام)کرده اند. از قبیل قند و شکر و چاى و آرد براى دور دیگ و غیره. منذورات راتحویل امین مسجد و یا حسینیه داده اند. در صورتى که از مصارف روضه خوانى در موردخودش زیاد بیاید و اگر بخواهند خود عین را براى عاشورا نگهدارند فاسد مى شود و یااز بین مى رود، آیا مى توانند آن اشیا را به مستحق شرعى بدهند؟ و یا فروخته وجه آنرا صرف مایحتاج حسینیه کنند؟ و یا اعیان را در غیر اوقات معلومه در سایرروضه خوانیها صرف کنند؟ و یا وجه آنرا نگهداشته و در سال آینده مثل همان اشیا راجهت مصرف خریدارى کنند؟ نظر مبارک را مرقوم فرمایید.

پاسخ:اگراشیاى مذکوره را براى آن مى دهند که در دهه محرم صرف شود و از قرائن معلوم باشد کهمقید بصرف آن را در خصوص محرم سال جارى نیست، عین مازاد را اگر ممکن است نگاهدارند. وگرنه بفروشند و قیمت آن را سال دیگر در دهه محرم به مصرف برسانند. و اگرمخصوص دهه محرم سال جارى داده اند، باید از دهندگان آن براى صرف در محل دیگر اذنبگیرید.

سؤال1336:مردم مسلمان ایران همه سالهمبالغى به امامزاده ها و بقاع متبرکه اهدا مى کنند. آیا سازمان اوقاف مى تواندمقدارى از این وجوه را جهت تبلیغ و نشر معارف اسلام، تعمیر و تکمیل مساجد، خرید کتبمذهبى و اهدا به کتابخانه ها از اماکن مذکور بگیرد؟

پاسخ:چنانچهبراى مصارف خاصى اهدا نشده و خود امامزاده یا بقعه نیاز نداشته باشد، صرف در مواردمذکوره با رعایت مقررات اسلامى مانعى ندارد.

سؤال1337:در بعضى از شهرها امامزاده هایى مى باشد که زائران نذورى را در ضریح آنهاواریز مى کنند، که مقدارى از آن صرف مخارج خود امامزاده مى شود، آیا مصرف مازاد درامور زیر جایز است: 1 ـ احداث مسجد 2 ـ تعمیرات مسجد 3 ـ تکمیل مساجد نیمه کاره 4 ـتزیینمساجد 5 ـ فرش مساجد 6 ـ درب مساجد 7ـ کولر مساجد 8 ـ فرش و تعمیرات حسینیه ها

پاسخ:پس از استثناىمصارف خود بقعه و مخارج مربوط به آن، صرف در امور مذکوره مانعى ندارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس