آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) - ضمانت

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ضمانت:

آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

 1- ضامن بودن واسطه در قرض

سؤال: شریک این جانب چند ماه قبل به من مراجعه کرد و یک برگ چک به مبلغ معیّنى ارائه داد، و خواهش کرد که به وسیله یکى از دوستان، آن را به وجه نقد تبدیل کنم. من از دوست دیگرم، که کاسب بازار است، خواهش کردم که این کار را انجام دهد. او چک را گرفت و پول داد. چندى بعد نامبرده به بانک مراجعه کرد، و چون وجهى در حساب مربوطه نبود، چک برگشت خورد. به شریکم مراجعه نموده، و از وى گله کردم، او گفت: «چک را بدهید، تا پول را تأمین کنم» دوستم چک را از روى اعتماد به من داد. من نیز از روى اعتماد و جوانمردى، چک را به شریکم دادم. قرار شدتا ظهر آن روز پول را بدهد. ولى نه تنها پول را نداد، بلکه وقتى کار به شکایت رسید، گفت: «من پول را دادم، و چک را گرفتم» ولى بعد اقرار کرد که پولى نداده، و دروغ گفته است. شرعاً چه کسى بدهکار این پول است؟

پاسخ: هرگاه وساطت شما به معناى ضمانت بوده، هم شما مسؤولید و هم شریک شما. و اگر مجرّد وساطت بوده نه ضمانت، شریک شما ضامن است. و اگر دوست بازارى شما با آن شریک آشنایى نداشته، و به اعتبار شما پول داده، مفهوم اقدام شما ضمانت او است.

2- ضمانت عامله ای که سبب آن تحقق نیافته

سؤال:  شرکتى در تاریخ 11/11/75 نسبت به انعقاد قرارداد فروش اقساطى یک ساله با بانک اقدام مى نماید، و طبق مقرّراتِ عملیّاتِ بانکىِ بدون ربا، رعایت مقرّرات شرعى و عقود اسلامى در اعطاى تسهیلات بانکى الزامى بوده است. براساس قرارداد، شرکت مى بایست الیاف پلى پروپپلین خریدارى نماید، و در قبال عقد مشارکت و معاملات نقد و نسیه، الیاف مورد نظر را براى تولید به مصرف برساند.پس از گذشت مدّتى مشخّص گردید که قرارداد غیر واقعى بوده، و با اخذ یک فقره فاکتور صورى به عنوان خرید الیاف مزبور، از بانک وام دریافت نموده اند، و صادر کننده فاکتور نیز صریحاً اعلام نموده که معامله فسخ، و در همان تاریخ مبلغ مربوطه عودت داده شده است، یعنى در حقیقت الیافى در بین نبوده است.از جناب عالى در خواست دارد نظر خود را در این باره اعلام فرمایید که: آیا ضمانت چنین معامله اى که سبب آن تحقّق نیافته، پا برجاست؟

پاسخ:  این معامله باطل بوده، و باید وجوه مزبور به بانک بازگردد، و ضمانت اگر در مقابل اصل پول بوده، باید به آن عمل شود. و اگر در برابر سود بوده، با عدم تحقّق معامله ضمانت معنایى ندارد، و سودى تعلّق نمى گیرد.

3- وظیفه معرف در قبال پرداخت نشدن اقساط

 سؤال: شخصى با میوه فروشى در طىّ خرید و فروش میوه و تره بار آشنا مى شود. بعد از مدّتى، میوه فروش به آن شخص مى گوید: «تازه ازدواج کرده، و براى دریافت وام ازدواج ضامنى نیاز دارم. و هیچ آشنایى ندارم» شخص اوّل، که آشنایى کاملى از آن میوه فروش نداشته، و صرفاً به خاطر این که دلش براى او سوخته، میوه فروش را نزد معلّمى، که از آن بانک حقوق مى گرفته و آشنایى دورى با او داشته، مى برد. و او را به عنوان برادر خانم خود معرّفى کرده، و آن معلّم ضامن او مى شود.

میوه فروش وام را گرفته و متأسّفانه اقساط آن را پرداخت نمى کند. بدین جهت بانک اقساط را از حقوق ضامن برداشته است. اکنون ضامن، از شخصى که میوه فروش را معرّفى کرده اقساط مذکور را مطالبه مى کند. لطفاً در این مورد به دو سؤال زیر پاسخ دهید:

1ـ آیا شخص معرّف در قبال اقساطى که آن جوان پرداخت نکرده، و بانک از حقوق آن معلّم برداشته، ضامن است؟

2ـ با توجّه به این که آقاى معلّم از میوه فروش مدارک کافى براى این که از طریق قانون حقّ خود را بگیرد دارد، آیا سزاوار است به شخص معرّف، که فقط از روى خامى و بى تجربگى این کار را کرده، فشار بیاورد و پول خود را طلب کند؟

پاسخ: 1. شخص معرّف ضامن است.

پاسخ: 2. گاهى افراد بى تجربه به خاطر بى اطّلاعى کار دست خودشان مى دهند، و این مورد از آن موارد است، و شرعاً مسؤل است.

4- اخذ وثیقه به عنوان تامین کیفری

 سؤال: وثیقه اى که به عنوان تأمین کیفرى از شخص ثالث اخذ مى گردد، با فرض این که ماهیّت آن علاوه بر تعهّد بر حضور، تعهّد بر دین نیز باشد، و با توجّه به این که تحت هیچ کدام از عقود معیّن مانند ضمان، کفالت، و رهن قرار نمى گیرد، چه حکمى دارد؟

پاسخ:  این کار در واقع ترکیبى از عقد کفالت و ضمانت است، و اشکالى ندارد.

5- اخذ ضمانت از ضامن قبل از گرفتن وام

سؤال: در ضمانت های بانکی قبل از آن که مدیون وام بگیرد و دینی بر گردنش بیاید از ضامن ضمانت اخذ می کنند در حالی که هنوز دینی ایجاد نشده که ضمانتی صورت بگیرد. آیا چنین ضمانتی صحیح است یا باطل؟

 پاسخ: با توجه به اینکه شخص متقاضی وام در آستانه بدهکاری قرار دارد ضمانت از وی صحیح است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس