آيت الله العظمي بهجت (قدس سره) - صلح

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > صلح:

آيت الله العظمي بهجت (قدس سره)

 تفاوت جنس مورد معامله با جنس تحويلى

سؤال: شخصى از ديگرى پنجاه 50 كيلوگرم بذر پياز قرمز خريده و پس از زرع و كشت آن معلوم شده كه فروشنده ـ عمدا يا جهلاً ـ ، بذر پياز سفيد به او داده بوده است، آن چه داده، غير از آن چيزى است كه معامله بر آن واقع شده است و مبيع هم كلى بوده است. حكم معامله چيست؟

پاسخ: مشترى مى  تواند معامله بر بذر پياز سفيد را امضا كند و بر تفاوت قيمت بذر قرمز و بذر سفيد با فروشنده مصالحه كند.

 مصالحه تمام اموال قبل از مرگ

سؤال:  فردى پس از آن كه اموال خود را به كسى صلح نمود، فوت مى  كند، آيا مفاد صلح به حال خود باقى است يا تنفيذ ورثه  ى او لازم است؟

پاسخ: اگر امر صلح به صورت صحيح تمام شده است، تنفيذ ورثه لازم ندارد.

سؤال:  فردى مالى را به ديگرى صلح كرده است كه تمام منافع آن تا زمان حياتش براى صلح كننده باشد و حقّ فسخ نيز داشته باشد و پس از مرگش، آن را خرج نماز و روزه و حجّ براى او كنند. آيا چنين مصالحه  اى صحيح است؟

پاسخ: خير، صحيح نيست؛ مگر اين كه مال ديگرى را در عوض اين عمل با او مصالحه كند در مقابل آن كه در مال اوّلى آن گونه رفتار كند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس