احرام - اعمال عمره مفرده

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > اعمال عمره مفرده:

احرام

سؤال: كسي كه براي عمره مفرده عازم مكّه است، آيا جايز است كه از جدّه ـ با نذر يا بدون نذر ـ احرام ببندد؟ و بر فرض جواز، آيا جايز است از حديبيّه و يا ادني الحلّ احرام ببندد؟ صور مسئله را بيان فرماييد.

پاسخ: عبور از ميقات يا محاذي آن براي قاصد مكّه، بدون احرام جايز نيست، هر چند بخواهد عمره مفرده بجا آورد، ولكن اگر معصيت نمود و از ادني الحل كه ميقات عمره مفرده است محرم شد، عمره او صحيح است، و كسي كه عازم عمره مفرده است جايز است قبل از رسيدن به ادني الحل نذر كند و محرم شود، خواه در جدّه باشد، و يا قبل از آن، و همچنين است اگر عابر، قاصد مكّه نبوده، و بعد از عبور از ميقات يا محاذي آن قصد نمايد به مكّه مشرّف شود جايز است با نذر از جده مثلاً براي عمره مفرده محرم شود.

سؤال: آيا مراد از ادني الحل كه در مواقيت فرموده‎ايد، ادني الحل في كلّ جانب است كه با حدود حرم منطبق مي‎شود، و جعرانه و وادي نمره را شامل مي‎شود، و يا مراد فقط همان حدي است كه مسجد تنعيم در آن بنا شده است، و نزديكترين حِلّ نسبت به كعبه محسوب مي‎شود؟

پاسخ: ادني الحل من كلّ جانب است، و منحصر به مسجد تنعيم نيست.

سؤال: زيد بعد از اتمام اعمال حج به دستور مطوّف با جمعي از حجاج و خود مطوّف عمره مفرده بجا آورده، و چون عمل مستحبي بوده لباس احرامي كه نجس بوده تطهير نكرده، و با همان جامه احرامي، عمره مفرده بجا آورده، و نيز خيال مي‎كرده كه طواف نساء در عمره مفرده لازم نيست، بعد از مراجعت فهميده كه عمره مفرده طواف نساء دارد، و يقين ندارد كه با مطوف طواف نساء را انجام داده يا نه؟ اكنون وظيفه او را بيان فرماييد.

پاسخ: در فرض مذكور اگر مي‎تواند واجب است خودش به مكّه برود، طواف عمره را با لباس احرام پاك انجام بدهد، و نماز طواف و سعيظ و تقصير و طواف نساء و نماز آن را بجا آورد، و اگر نمي‎تواند نايب بگيرد.

سؤال: اگر حمله‎دار و يا كارگران كاروان حج، براي اجاره منزل به مكّه بروند، و در مسجد تنعيم به نيّت عمره مفرده محرم شوند، و بعد از اعمال حج و عمره تمتّع از ميقات محرم شوند، جايز است يا خير؟

پاسخ: مانعي ندارد، به شرط آن كه اجير براي حج تمتّع بلدي نباشد ـ بنابراحتياط ـ لكن عبور از ميقات بدون احرام معصيت دارد.

سؤال: بعضي از زائران بيت الله الحرام يك ماه «30 روز» پس از انجام عمره مفرده از محدوده حرم خارج شده «مثلاً به عرفات رفته» و بر مي‎گردند، آيا در ورود به حرم نياز به احرام دارند يا خير؟ و آيا صورت اضطرار و غير اضطرار با هم فرق دارد يا نه؟

پاسخ: در فرض سوال، بايد هنگام ورود به حرم مجدّداً محرم شود و فرقي بين اضطرار ورود به حرم و عدم اضطرار نيست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس