نيابت در ذبح - قربانی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > قربانی:

نيابت در ذبح

سؤال: شخصي بدون گرفتن وكالت در ذبح، از طرف عيالش يا شخص ديگري قرباني مي‎نمايد، به اين خيال كه اذن فحوي از او دارد، و مطمئن است كه وقتي به طرف بگويد راضي است و خوشحال مي‎شود، اين نحو قرباني مجزي است يا نه؟

پاسخ: مجزي نيست.

سؤال: روزعيد بعض اشخاص به‎قربانگاه مي‎روند، وبدون اينكه در قرباني نيابت داشته باشند خودشان براي رفقايشان قرباني مي‎كنند، آيا اين قرباني كافي است يا نه؟ و اگر كافي نيست، پول قرباني به عهده چه كسي است؟

پاسخ: كفايت نمي‎كند، و پول از مال كسي خارج مي‎شود كه خرج كرده است، مگر آنكه غروري در بين باشد.

سؤال: شخصي در قرباني كسي را نايب خود كرد، و پس از آن به ديگري نيابت داد، ولي شخص اول ذبح نمود، آيا صحيح است؟

پاسخ: اگر اولي را از وكالت عزل نكرده كافي است، و مجرد نيابت دادن به دومي، عزل اولي از نيابت نيست.

سؤال: كسي را وكيل در قرباني نموده، آيا وكيل مي‎تواند به ديگري وكالت دهد؟

پاسخ: اگر وكالت داده كه وكيل خودش قرباني كند، نمي‎تواند به ديگري وكالت بدهد.

سؤال: اگر انسان مريض نتواند در حج تمتّع قرباني كند، و به ديگري نيابت دهد، و نايب و وكيل فراموش كند، و در مدينه يا در ايران يادش بيايد كه قرباني نكرده است، وظيفه‎اش چيست؟

پاسخ: بر حج او اشكالي نيست، ولي قرباني بر ذمه‎اش باقي است كه بايد در سال آينده در مني انجام دهد، و اگر در ماه ذيحجه فهميد بايد در صورت امكان در همان ماه قرباني كند.

سؤال: مردي دو گوسفند قرباني خريده، كه يكي را براي خود و ديگري را براي زنش ذبح كند، آيا تعيين قرباني لازم است يا نه؟

پاسخ: بلي تعيين لازم است، و بدون آن كفايت نمي‎كند.

سؤال: شخصي اجير شده تا حج نيابتي براي كسي انجام دهد، خود اين نايب براي قرباني كردن نايب مي‎گيرد، اكنون آيا شخصي كه قرباني مي‎كند منوب عنه خود را قصد كند يا منوب عنه اول را؟

پاسخ: احتياط آن است كه نيّت كندكه از طرف منوب عنه خودم براي منوب عنه اول، قرباني مي‎كنم.

سؤال: حاج پيش از قرباني خودش، مي‎تواند جهت ديگران قرباني كند يا نه؟

پاسخ: مانعي ندارد.

سؤال: كسي كه حج نيابتي انجام مي‎دهد، اگر در قرباني شخصي ثالثي را وكيل كرد، ذابح چگونه نيّت كند؟ آيا بايد نيّت كند كه به وكالت از ميّت قرباني مي‎كنم، يا بايد نيّت وكالت از نايب ميّت كند؟ در هر صورت آيا بايد نام ميّت را هم ببرد؟

پاسخ: ذابح نيّت كند: ذبح مي‎نمايم اين گوسفند را براي آنچه در ذمه موكّل من است قربة الي اللّه و اگر نام ميّت را هم ذكر كند بهتر است.

سؤال: اگر زني بتواند خود عمل قرباني (ذبح) را انجام دهد مجزي است يا بايد نايب بگيرد؟

پاسخ: بلي، مجزي است.

سؤال: آيا زني كه نيابتاً به حج آمده در قرباني مي‎تواند نايب بگيرد؟

پاسخ: در قرباني مباشرت شرط نيست و نائب هم مي‎تواند ديگري را در قرباني وكيل نمايد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس