پوشيدن لباس احرام - واجبات احرام

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > واجبات احرام:

پوشيدن لباس احرام

سؤال: ـ اگر به واسطه عذري مثل مرض نتواند لباس دوخته خود را بكند، و لباس احرام بپوشد، چه وظيفه‎اي دارد؟

پاسخ: بايد در ميقات يا محاذات آن نيّت عمره و يا حج كند، و لبيك بگويد، و كافي است و هر وقت عذرش بر طرف شد جامه دوخته را بكند، و اگر لباس احرام نپوشيده بپوشد، و لازم نيست به ميقات برگردد، ولي براي پوشيدن لباس دوخته بايد يك گوسفند قرباني كند.

سؤال: درغير حال‎طواف ونماز آن اگر جامه احرام يابدن محرم‎نجس شود مثل نجس شدن بدن يا لباس در قربانگاه، آيا براي احرام او اشكال دارد يا نه؟

پاسخ: براي احرام او اشكال ندارد، ولكن احوط و اولي آن است كه در صورت امكان، تطهير يا تبديل نمايد.

سؤال: كسي كه جهلاً يا نسياناً در حال احرام تا مكّه شورت را بيرون نياورد چه صورت دارد؟

پاسخ: احرام، صحيح است و كفّاره ندارد، بايد شورت را فوراً از بدن بيرون كند.

سؤال: مردي كه مي‎خواهد محرم شود اگر لباس دوخته را بيرون نياورد و لباس احرام را روي آن بپوشد، به احرامش ضرر مي‎زند يا نه؟

پاسخ: بنابر احتياط بايد لباس را بكند و محرم شود، تا قطع به صحّت احرام نمايد.

سؤال: اگر لباس احرام كوتاهتر از حدّ شرعي باشد، آيا احرام با آن محققّ مي‎شود يا نه؟

پاسخ: در صورت جهل، احرام محقق مي‎شود، و در صورت عمد نيز تحقق آن بعيد نيست، هر چند در ترك شرايط لباس احرام معصيّت كرده است.

سؤال: اگر جامه احرام را با پول خمس يا زكات نداده خريده باشند، احرام در آن صحيح است يا خير؟

پاسخ: اگر معامله به عين پول خمس يا زكات نداده انجام شده است، تصرف در آن بدون اذن از حاكم شرع يا مستحقين خمس و زكات جايز نيست.

سؤال: لباس احرامي كه معلوم نيست از درآمد منبر است يا وجوهات شرعيّه، آيا لازم است خمس آن را بدهد؟

پاسخ: با فرض شك، لازم نيست، هر چند احتياط مطلوب است.

سؤال: مردها معمولاً براي احرام، يك حوله به عنوان لنگ به كمر مي‎بندند، و يكي هم بر روي شانه‎ها مي‎اندازند، ولي بعضي افراد براي اينكه موقع وزش باد و يا سوار شدن ماشين عورت آنان ظاهر نشود اضافه بر آن دو حوله، يك متر پارچه ندوخته از وسط پا عبور مي‎دهند به نحوي كه دو طرف پارچه از جلو و عقب زير حوله قرار مي‎گيرد، آيا اين عمل صحيح است، يا اشكال دارد؟

پاسخ: اشكال ندارد.

سؤال: اگر محرم، زير لباس احرام شالي به گردن بيندازد، و شال گردن را از زير بغل تا زير ناف چندين دور بپيچد، اين عمل از جهت شبيه بودن به لباس دوخته موجب فديه مي‎شود يا نه؟

پاسخ: بستن شال به گردن و سينه به نحوي كه ذكر شده جايز نيست، ولكن انداختن پارچه غير دوخته روي شانه نظير حوله مانعي ندارد، و چنانچه به نحو مرقوم در سوال، شال به گردن و سينه ببندد احتياط لازم، دادن كفّاره است.

247 س ـ آيا بانوان هم براي احرام بايد لنگ و رداء يا مشابه آن را بپوشند و يا مي‎توانند در لباس معمولي خود محرم شوند؟

پاسخ: براي بانوان پوشيدن لباس احرام مستحب است اگر چه در آوردن لباس دوخته بر آنها واجب نيست و در صورتي كه لباس احرام بپوشند شرائطي را كه براي لباس احرام مردها معتبر است رعايت كنند.

248 س ـ آيا طهارت لباس احرام و يا ساير شرايط لباس نمازگزار، شرط صحت احرام نيز هست، و آيا با ترك عمدي، آن، احرام صحيح است؟

پاسخ: لباس احرام بايد واجد شرايط لباس مصلّي باشد و با عدم مراعات احرام صحيح نيست.

سؤال: آيا محرم مي‎تواند سنگي داخل حوله احرام بگذارد و با كشي دور آن را ببندد يا بوسيله سنجاق دو طرف رداء را بهم متصل كند يا گره بزند.

پاسخ: اين كار اشكال دارد و نبايد دو طرف رداء را به يكديگر متصل كنند.

سؤال: اگر لباس زن از حريم يا ابريشم خالص (يا بطور ممزوج از حرير و غير آن) و يا زربفت باشد آيا مي‎تواند احرام ببندد؟ پوشيدن لباسهاي رنگي يا چادر مشكي چطور؟

پاسخ: احرام بايد در لباسي باشد كه نماز خواندن در آن صحيح باشد، پس اگر لباس احرام حرير (ابريشم) خالص باشد احرام در آن صحيح نيست. بلكه احتياط آن است كه ساير لباسهاي او نيز از ابريشم خالص نباشد.

سؤال: اگرجامه احرام را با پول خمس يا زكات نداده خريده باشند احرام در آن صحيح است يا خير؟ و بر فرض عدم صحت اگر با آن محرم شد وظيفه چيست؟

پاسخ: اگر به عين آن پول معامله واقع شده باشد احرام در آن جايز نيست و همچنين اگر جامه احرام خودش متعلق خمس شده باشد محرم شدن در آن جايز نيست و طواف در آن باطل است ولي اگر آن را با پولي كلي خريده باشد احرام در آن ضرري ندارد هر چند در مقام پرداخت قيمت پول خمس يا زكات نداده را بدهد لكن ذمه او به مقدار خمس بريء نمي‎شود و ضامن آن مقدار خمس هم مي‎باشد.

سؤال: اگر لباسي احرامي زنان به طوري نازك باشد كه بدن آنها نمايان گردد آيا به اعمال حج آنان ضرر مي‎رساند؟

پاسخ: اگر با لباس ديگر بدن خود را پوشانده باشند به اعمال حجّ آنها ضرر نمي‎رساند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس