شرایط نماز جماعت - آیت الله العظمــی مکارم شیرازی(مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمــی مکارم شیرازی(مدظله):

شرایط نماز جماعت

1- حکم نماز جماعت در صورت شکسته بودن نماز اطرافیان

سؤال: اگر در نماز جماعت تمام کسانی که اطراف من ایستاده اند و من بواسطه آنها به صفوف جماعت اتصال دارم نمازشان شکسته باشد و در رکعت دوم تمام شود جماعت من اشکال دارد؟ اگر این افراد یا بعضی از آنها بلافاصله در رکوع رکعت سوم به نیت نماز قضا اقتدا کنند چطور؟

سؤال:اگر کسی را که در نمازجماعت بواسطه ی او من به صف جماعت متصلم و از جهات دیگر اتصال وجود ندارد میدانم که به دلیل جهل به مساله ای نمازش را غلط میخواند جماعت من چه حکمی دارد؟

پاسخ:1- با توجه به اینکه این کار در رکعت سوم واقع شده نماز شما باطل نمی شود اگر از صفوف جدا شوید خود به خود نماز شما فرادا خواهد شد.

پاسخ:2ـ فاصله شدن یک نفر و حتی 2و3 نفر لطمه ای به جماعت نمی زند.

2- نماز جماعت کسانی که روی تخت یا ویلچر نماز می خوانند

سؤال: برخى از بیماران مجبورند روى تخت یا ویلچر نماز بخوانند، آیا این امر موجب به هم خوردن اتّصال صفهاى نماز جماعت نمى شود؟

پاسخ: اتّصال صفوف به هم نمى خورد.

3- ملاک در عقب تر ایستادن از امام جماعت

سؤال: در نماز جماعت ظاهراً اگر مأموم فقط چند سانتیمتر عقب تر از امام جماعت بایستد کفایت می کند. آیا ملاک سجده گاه است یا محل ایستادن هر دو؟

پاسخ: احتیاط این است که هر دو را رعایت کند.

4- امامت شیعه برای نماز تراویح

سؤال: با توجه به اینکه بنده در محل سنی نشین (شافعی مسلک) زندگی می کنم و از طرف آن ها درخواست شده که بنده به عنوان امام جماعت نماز تراویح، این نماز را برپا کنم، آیا بنده که شیعه هستم، می توانم چنین کاری را انجام دهم هر چند در حالت تقیّه باشم؟

پاسخ: در حالت تقیّه مانعی ندارد.

5- وجود دو ویلچری در صف اول

سؤال: دو نفر با ویلچر در صف اول نماز می خوانند، آیا به نماز بقیه اشکال می رساند؟

پاسخ: اشکالی ندارد.

6- عدم ضرورت موازی بودن صف زنان با صف مردان

سؤال: در ایوان زنانه که تنها با یک پنجره با فضای مسجد اتصال دارد و نمازها را به امامت پیش نماز آن مسجد می خوانند، ایا موازی بودن صفوف زنان در ایوان با صفوف مردان در کف مسجد ضرورت دارد؟ یا معیار تنها عدم تقدم بر امام است؟

پاسخ: موازی بودن شرط نیست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس