اهمیت نماز جماعت - آیت الله العظمــی مکارم شیرازی(مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمــی مکارم شیرازی(مدظله):

اهمیت نماز جماعت

1- احساس ریا در نماز جماعت

سؤال: در هنگام نماز جماعت معمولا احساس تقرب و حال بیشتری احساس میکنم و این امر بعضا باعث طولانی شدن اذکار من در نماز میشود ولیکن از طرفی این شک برایم ایجاد میشود که مبادا این امر به ریا بیانجامد، تکلیفم چیست؟

پاسخ: این امور از القائات شیطان است به آن توجه نکنید و همچنان در نماز جماعت شرکت کنید.

2- شرکت بانوان در نمازهای جماعت یومیه

سؤال:آیا شرکت بانوان در نمازهاى جماعت یومیّه کراهت دارد؟

پاسخ:در شرایط فعلى شرکت آنها بهتر و گاهى لازم است.

3- اولویت نماز جماعت صبح بر عبادت شبانه

سؤال:روزى رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) نماز صبح را با جماعت خواند ولى على(علیه السلام) را در مسجد ندید. از فاطمه(علیها السلام) علّت را جویا شد، آن حضرت عرض کرد: «على دیشب تا سپیده صبح مناجات داشت، خستگى ناشى از سنگینى عبادت شبانه باعث شد که نماز صبح را در خانه بخواند». حضرت فرمودند: «به على بگو که مناجات شب را کوتاه کند، و قدرى استراحت نماید، تا نماز جماعت صبح را از دست ندهد».آیا حدیث فوق از نظر سند و دلالت مورد قبول شماست؟

پاسخ:روایت مزبور از نظر سند قابل گفتگوست; ولى به هر حال کم کردن مناجات شب براى شرکت در نماز جماعت صبح اولویّت دارد.

4- اولویت جماعت در غیر مسجد بر فرادای در مسجد

سؤال:در قطعه زمینى که در نزدیکى مسجد قرار دارد، نماز جماعت برقرار است. آیا اقامه نماز به جماعت در آن مکان اولویّت دارد، یا به صورت فرادى و در مسجد افضل است؟

پاسخ:جماعت ترجیح دارد.

5- تعطیل نمودن جماعت بعلت نبودن روحانی

سؤال:در صورتى که در مساجد دیگرى، دور یا نزدیک، به وسیله روحانیّون جماعت اقامه گردد، وظیفه اصحاب مسجدى که امام جماعت غیر روحانى دارند چیست؟ اقامه جماعت در همین مسجد با فرد غیر روحانى، یا تعطیل جماعت در این مسجد و اقامه جماعت با فرد روحانى در مسجد دیگر؟

پاسخ:اگر مسجدى در آن نزدیکى نیست، و دسترسى به امام جماعت روحانى نباشد، امامت غیر روحانى که واجد شرایط باشد مانعى ندارد.

6- ترک نماز جماعت به دلیل خواندن نافله

سؤال:درشرایطی که امکان خواندن نماز جماعت وجود داشته باشد و خواندن نماز جماعت مانع از خواندن نماز نافله شود (محدودیت زمان) آیا جایز است که نماز جماعت را به دلیل خواندن نماز نافله ترک کرد؟

پاسخ:نماز جماعت مقدم است.

7- ترک نماز جماعت از روی بی اعتنایی

سؤال:در رساله شما به این جمله برخوردم که «هر کس نماز جماعت را از روی بی اعتنایی و سبک شمردن ترک کند نماز او حرام است» سبک شمردن و بی اعتنایی یعنی چه؟ آیا کسی که نماز می خواند به صورت فرادا (بدون نماز جماعت) کار حرام و گناه انجام می دهد؟ بهتر نیست که این فرد نماز نخواند؟ چون در هر دو صورت فعل حرام از او سر می زند.

پاسخ:منظور این است که اگر شرایط رفتن به نماز جماعت برای انسان فراهم باشد و نرفتن شخص به نماز جماعت به خاطر بی اعتنایی و اهمیت ندادن به جماعت مسلمین باشد همین عمل حاضر نشدن در جماعت حرام است نه اینکه نماز حرام باشد و نخواندن نماز خودش عمل حرام دیگری است و سبب عذاب شدیدتر می شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس