اقتدا در رکعت دوم - آیت الله العظمــی مکارم شیرازی(مدظله)

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > آیت الله العظمــی مکارم شیرازی(مدظله):

اقتدا در رکعت دوم

1- ذکر تشهد در هنگام تجافی

سؤال: آیا به هنگام تجافی باید تشهد را خواند یا ساکت ماند؟

پاسخ: بهتر است تشهد بخواند یا ذکر دیگر بگوید.

2- خواندن تسبحات به جای حمد و سوره

سؤال: اگر به رکعت دوم نماز جماعت رسیدیم و اقتدا کردیم باید در رکعت دوم خودمان که برابر با رکعت سوم امام و نمازگزاران است حمد و سوره بخوانیم. حالا اگر سهوا بجای حمد و سوره در رکعت دوم جماعتمان تسبیحات اربعه بخوانیم نماز ما چه حکمی دارد؟

پاسخ: در صورتیکه بعد از رکوع متوجه شود نماز صحیح است.

3- تجافی در نماز جماعت

سؤال: آیا انجام تجافی واجب است؟

پاسخ: احتیاط واجب است.

4- نرسیدن به رکوع در حین نماز

سؤال: اگر ماموم در حین نماز به رکوع امام نرسد نمازش چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر موقعى که امام در رکوع است اقتدا کند و پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود امام سر از رکوع بردارد، نیّت فرادى مى کند و نمازش صحیح است و اعاده ندارد.

5- نرسیدن به رکوع امام در رکعت سوم

سؤال: در رکعتی که امام تسبیحات میگوید مامومی که حمد و سوره میخواند اگر به رکوع امام نرسد حکمش چیست؟اگر کسی به علت ندانستن مساله به رکوع نرسد ولی به سجده برسد و نماز را با جماعت تمام کند چه؟

پاسخ: نماز را تمام کند بعدا بنابر احتیاط اعاده کند ولی اگر حمد تنها بخواند و به امام در رکوع برسد کافی است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس