آیت الله العظمــی جوادی آملی (مدظله( - نماز جماعت

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز جماعت:

آیت الله العظمــی جوادی آملی (مدظله(

سؤال1.در جريان شركت در نماز جماعت مسجدالنبي و مسجدالحرام، بعضاً اتصال برقرار نيست، آيا بدون اتصال، نماز اقامه شده صحيح است؟ همچنين است پيشاني گذاشتن بر فرش به جاي مُهر.

 

جواب: با توجه به اوضاع مزبور صحيح است.

سؤال: آيا می‌شود در نماز جمعه و جماعت به جای اقتداء به امام حاضر به آقا اميرالمؤمنين علی (عليه‌السلام) ‏اقتداء نمود؟

جواب: بايد به امام جماعت حاضر اقتدا كرد.‏

سؤال: امام جماعت مشغول خواندن نماز مغرب بود و در ركعت سوم مأمومی به او اقتدا كرد. امام به اشتباه چهار ركعت خواند و پس از اتمام نماز، فهميد كه چهار ركعت خوانده است. حكم نماز امام و مأموم چيست؟

جواب الف) نماز امام در فرض مزبور، گرچه از اول صحيح بود، ولی در اثر اضافه ركن، باطل شد.

ب) نماز مأموم، چون به وظيفهي خود عمل نمود، صحيح است.

سؤال: اگر كسی نداند كه ارتباطش با امام جماعت قطع شده است، بعد بفهمد، آيا آن قسمت از نمازش صحيح ‏است؟

جواب: اگر وظيفه فرادی را انجام داده باشد اصل نماز صحيح است هر چند جماعت مختل شده باشد.‏

سؤال: واحد روابط عمومي بعضی از ادارات دولتی متولي برگزاري مراسمات (نماز جماعت، عيد غدير، محرم حسيني و...) مي‌باشد. با عنايت به تعظيم شعائر اسلامي و در عين حال رعايت نحوهٴ مطلوب خدمات‌رساني

به ارباب رجوع خواهشمند است به دو سؤال ذيل به صورت شفاف پاسخ فرماييد.

سؤال1: با عنايت به موارد مزبور، برگزاري نمازجماعت قريب به نيم ساعت از وقت اداري را مي‌گيرد، اقامه آن در اول وقت نماز و يا پايان وقت اداري (يعني حدود ساعت 30/13 الي 14) چه حكمي دارد؟

سؤال2: با عنايت به موارد فوق‌الذكر در طول سال به طور متوسط در هر فصل (3 ماه) يك مراسم در اول ساعت اداري از ساعت 8 الي 9:30 دقيقه برگزار مي‌شود كه در مجموع 4 مراسم به مدت 6 ساعت مي‌باشد با توجه به اثربخشي اين‌گونه مراسمات در تقويت بنيهٴ ديني و تجديد قواي معنوي همكاران و با در نظر گرفتن رعايت حال ارباب رجوع، برگزاري اين‌گونه مجالس مذهبي چه حكمي دارد؟

جواب1: در صورت توافق مسئولان اداري، برگزاري نماز جماعت در اول وقت بهتر است.

جواب2: برگزاري مراسم مزبور بدون منع مسئولان اداري، و بدون تضييع حق رجوع‌كنندگان جايز است.

سؤال: نظر حضرتعالي درباره نماز استداره [ در مسجد الحرام] كدام است؟ آيا در چنين شرايطي ما مجاز به خواندن نماز بر جماعت هستيم؟

جواب: نماز استداره در صورت عدم تقدم مأموم به امام صحيح است.

سؤال: هشت فرسخ شرعي كه نماز شكسته مي‌شود ابتدايش از محل سكونت و انتها محل استقرار در شهر ديگر است يا انتهاي شهر مبدأ و ابتداي شهر مقصد؟

جواب: مسافت شرعي از انتهاي شهر مبدأ و ابتداي شهر مقصد است.

سؤال: اگر مأموم در نماز جماعت تكبيره‌الاحرام را گفت و امام سر از ركوع برداشت, وظيفه مأموم چيست؟ آيا مي‌تواند نماز را بشكند يا صبر كند امام براي ركعت دوم برخيزد و به نماز خود به عنوان ركعت اول ادامه دهد؟ و اگر اين فاصله طولاني باشد مانند اينكه امام تشهد را مي‌خواند تكليف چيست؟

جواب: در صورتي كه فاصله زياد نباشد به طوري كه متابعت صدق كند مي‌تواند صبر كند و به ركعت بعدي امام متصل شود واگر فاصله زياد باشد قصد فرادا نمايد.

سؤال: اگر در صف اول نماز جماعت دو يا چند نوجوان مميّز غير بالغ فاصله شوند چه صورت دارد؟ معيار مميّز بودن چيست؟

جواب1.اگر نابالغ شرایط نمازگزار را داشته باشد عبادت او مشروع و فاصلة حاصل از نمازگزاري وي ضرر ندارد.

2. معيار مميّز بودن تشخيص خوب و بد در حدّ متعارف است.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس