احکام >
توبه و استغفار:
حکم توبه از نمازهایی که نخواندم مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای( قدبس سرّه)
سوال سلام وقت بخبر دختری ۱۶ ساله هستم خانوادم مذهبی هستن ولی تا به الان نماز نمیخوندم یا الکی میگفتم نماز خوندم به خانوادم یا ادای نماز خوندن در می آوردم و...
حجابمم را رعایت میکنم روزه میگیرم ولی نماز نمیخوندم مثلا روزه میگرفتم ولی نماز نمیخوندم
الان میخوام هم توبه کنم هم نمازم رو بخونم
میخواستم بدونم توبه کردن چطوریه و این که تکلیف اون روزه هایی که میگرفتم ولی نماز نمیخوندم چیه باید همه رو بجا بیارم دوباره یا فقط نمازهایی که نخوندم رو قضا شو بجا بیارم؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
دخترم
چقدر خوشحال کننده است که دختر خانمی ۱۶ ساله مثل شما در این سنِ طلایی، چنین تصمیم بزرگ و خوب و ارزشمندی گرفته باشد. و این نشاندهنده پاکی ذات و لطف خدا به شما است.
چند نکته قابل توجه:
{۱} توبه چطور است؟
دخترم (آشتی با خدا) و توبه اصلاً پیچیده نیست. توبه یعنی «بازگشت».
همین که شما از گذشته پشیمان هستید و تصمیم گرفتید از این به بعد نمازتان را بخوانید، یعنی توبه کردهاید.
مراحل ساده توبه:
۱- پشیمانی قلبی از نخواندن نمازها.
۲- تصمیم جدّی برای شروع نماز از همین امروز.
۳- گفتن یک «استغفرالله ربی و اتوب الیه» صادقانه.
یک پیشنهاد خوب و قشنگ:
خوب است به نیّت «غسل توبه» دوش بگیرند. البته این غسل واجب نیست، اما روح انسان را بسیار جلا میدهد و حس شروعی دوباره و پاک را به آدم منتقل میکند.
{۲} تکلیف روزههای گذشته چیست؟
یک خبر خوب برای شما:
روزههایی که گرفتهاید صحیح است و نیازی به قضا کردن مجدد و دوباره آنها نیست.
از نظر شرعی، نماز و روزه دو واجب مستقل هستند. اگرچه نماز ستون دین است و قبولی اعمال به نماز بستگی دارد (یعنی نماز به اعمال دیگر روح میدهد)، اما از نظر فقهی، کسی که روزه گرفته ولی نماز نخوانده، تکلیف روزهاش را انجام داده و روزهاش باطل نشده است. پس اصلاً نگران روزهها نباشید؛ همانها انشاءالله ذخیره آخرتتان خواهد بود.
{۳} تکلیف نمازهای قضا شده چیست؟
نمازهایی که از زمان بلوغ (پایان ۹ سال قمری) تا به امروز نخواندهاید یا به صورت نمایشی خواندهاید، بر عهده شما هست و باید قضا کنید.
اما چند نکته برای اینکه کار برایتان آسان شود:
۱- فقط قضا کافی است:
نیازی به انجام کار اضافه یا دوباره روزه گرفتن نیست؛ فقط همان نمازها را به تدریج قضا کنید.
۲- سخت نگیرند:
بنابراین لازم نیست سریعاً همه را بخوانید. لذا بهترین راه این است که مثلاً با هر نماز واجب، یک نماز قضا بخخوانید (مثلاً با نماز صبح یک صبح قضا) هم بخوانید. با این روش، بعد از مدتی میبینند که تمام نمازهای گذشته جبران شده است.
۳- محاسبه زمان:
شما که ۱۶ ساله هستید؛ یعنی حدود ۶ یا ۷ سال نماز قضا دارید. با آرامش و به مرور زمان آنها را در پرونده عملتان ثبت و جبران کنید.
یک نکته پدرانه به شما:
دخترم. خدا عاشق جوانهایی است که به سمت او برمیگردند. اینکه تا الان هم حجاب داشتهاید و روزه گرفتهاید، یعنی نیمی از راه را با موفقیت رفتهاید و حالا با «نماز»، این پازل بندگی را کامل میکنید. خدا نه تنها گناه گذشته را میبخشد، بلکه طبق قرآن، بدیهای گذشته را به خوبی تبدیل میکند (يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ).
از این به بعد، لذت حرف زدن واقعی با خدا را در نمازها تجربه خواهید کرد. والله عالم
اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَة وَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.