احکام >
استمناء:
حکم استمناء و سؤالات دیگرم مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه)
سوال با سلام و عرض وقت بخیر و با پوزش از سؤالم
سوال در ارتباط با تعیین تعداد قضای نماز و روزههایی است که در حالت جنب انجام شده.
این سوال مربوط به بیست سال است و مجبور بودم تمام نکات رو خدمتتون عرض کنم... پیشاپیش عذر میخوام بابت طولانی بودن... چارهای نداشتم
دختری ۳۰ ساله، زمانی که شاید حدود هفت هشت ساله بود، مادربزرگش در حین دکتر بازی، با بدن دختر بازی کرد و احساسی در دختر ایجاد کرد.
بعد از اون، دختر برای اینکه اون حس رو تجربه کنه، دکتر بازی میکرد و کاری میکرد که اون حس مجددا بهش دست بده: مخصوصا زمان هایی که خوابش نمیبرد، این کار رو میکرد تا خوابش ببره.
شاید حدودا ۱۵ ساله بود که متوجه شد چیزی به نام خودارضایی وجود داره.
فکر میکرد مادربزرگش بهش تجاوز کرده.
دختر، کاری که مادربزرگ انجام داده بود و اینکه بعد از اون، خود دختر اون کار رو ادامه داده رو برای مادرش تعریف کرد. مادر گفت تجاوز نکرده و خودارضایی یعنی طرف با خودش بازی میکنه.
با اینکه دختر دقیقا همین رو به مادر گفته بود ولی متاسفانه مادر متوجه نشد.
گذشت... از یه جایی به بعد دختر متوجه شد این کار، حرامه: احتمالا چند سال بعد... اینکه در چند سالگی متوجه شد رو یادش نیست.
از یه جایی به بعد متوجه شد غسل جنابتی هست که میتونه پاکش کنه و حالا بعد از انجام اون کار بد، غسل میکرد تا پاک بشه برای نماز ولی اینکه از چند سالگی غسل میکرد رو اصلا یادش نیست...
از یه جایی به بعد هم، مرجع تقلیدش رو از حضرت خامنهای به حضرت مکارم شیرازی تغییر داد ولی یادش نیست دقیقا در چند سالگی؟
در مورد روزهها: از ۲۱ سالگی بخاطر بیماری، روزه نگرفت و پدرش، پول روزه رو طبق اعلام شرعی هر سال، میداد به نیازمند.
هر بار که دختر این کار حرام رو انجام میداد، تا حدی انجام میداد که حتما اون لذت رو حس کنه: جسمش تکون میخورد تقریبا شدید، قسمت بدنش زیر مثانه و احتمالا دهانه واژن، نبض دار میشد و باز و بسته میشد و بعدش بدن سست میشد: که با توضیحاتی که در سایت شما و مراجع دیده شد، چون لذت تجربه شده، پس حکم ارگاسم و ارضا داشته و نماز و روزهها قبول نبودند... چون غسلی نشده بوده...
فقط دقیق یادش نیست که آیا "هممممیشه" بعد از انجام این کار، مایعی خارج میشد یا نه.
که البته به احتمال زیاد، مایع خارج میشده چون با اون میزان تحریک و تکانهای شدید، قطعا مایع هم خارج شده دیگه...
اصلا یادش نیست از چند سالگی متوجه شده که بعد از این کار، مایعی هم خارج میشه...
حالا سوال اینه که:
یعنی باید از ۹ سالگی تا ۲۹ سالگی رو نماز قضا بخونه؟ یعنی بیست ساااال نماز قضا؟؟!
این بیست سال، به جا اوردنش خییییلی سخته و طولانی. اگر در بین بیست سالی که میخواد نماز قضا رو به جا بیاره یعنی تا ۵۰ سالگی، از دنیا بره چی؟؟ به کسی هم که نمیشه گفت نماز قضا داره...
فقط یه چند سال اخیر رو غسل کرده و نمازها پاک بودند که البته اونم نمیدونه دقیقا چند ساله که غسل میکنه...
در مورد روزهها چطور؟
روزهها سه بخش هستند: بخش اول: روزههایی که دختر خودش گرفته از ۹ سالگی تا حدود ۱۵ سالگی که اون مدت اصلا نمیدونست کارش، اسم خاصی داره؛ چه برسه به اینه بدونه کار حرامه...
بخش دوم: روزههایی که از ۱۵ سالگی تا ۲۱ سالگی گرفته که میدونست چیزی به نام خودارضایی وجود داره ولی به احتمال ۹۰ درصد، غسل نمیکرد؛ چون نمیدونست غسلی وجود داره
و بخش سوم: روزههایی که به دستور پزشک نگرفته و پولش به نیازمند داده شده
اگر باید برای روزهها، پول روزه قضا داد، چطور باید متوجه شد مثلا در ۲۰ سال پیش، قیمت هر روزه قضا چقدر بوده؟
آیا بخش سوم هم نیاز به دوباره پول روزه قضادادن، دارند؟؟
آیا علاوه بر پول روزه قضا، کفارهای هم باید داده بشه؟
اینطوری هزینهش خیلی سنگین میشه...
خیلی ممنون از راهنمایی شما
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب:بسم الله الرحمن الحیم
السلام علی المهدی الأمم و جامع الکلم
واسلام علی عبادالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
ابتدا باید بگویم که درک میکنم این مسئله چقدر میتواند ذهن را مشغول و نگران کند، اما جای هیچ نگرانی و اضطرابی نیست.
فقه اسلامی برای این موارد بنبست ندارد و خداوند مهربانتر از آن است که بندهای را که صادقانه به دنبال اصلاح است، در سختی غیرقابل تحمل قرار دهد.
با توجه به فتوای حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه)، پاسخ دقیق به بخشهای مختلف سوال شما به شرح زیر است:
{۱} اصل جنابت در بانوان از نظر معظم له، جنابت در زنان دو شرط دارد:
۱. رسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم).
۲. خروج رطوبت.
اگر شک داشته باشند که مایعی خارج شده یا نه، و یا شک داشته باشند که به اوج لذت رسیدهاند یا نه، غسل واجب نمیشود و حکم جنابت را ندارد.
اما طبق توضیحات شما، چون اطمینان دارید که به آن حالت میرسیده اید، ملاک «یقین» خودتان است.
{۲} حکم نمازهای قضا (قاعده «متی تيقن») در مورد بیست سال نماز، اصلا جای ترس نیست. طبق فتوای معظمله:
- نمازهایی که با غسل انجام شده:
هر زمانی که متوجه شدید باید غسل کنند و نمازهایتان را با غسل (حتی غسلهای دیگر مثل جمعه یا حیض که کفایت از جنابت میکند) خواندهاید، آن نمازها صحیح است و قضا ندارد.
- مقدار مشکوک:
در مواردی که شخص نداند دقیقاً از چه زمانی غسل را شروع کرده یا چه تعداد از نمازهایش بدون غسل بوده، قانون شرع این است: «به مقداری که یقین دارد انجام نداده، قضا کند.».
یعنی اگر بین ۱۰ سال و ۲۰ سال شک دارد، همان ۱۰ سال (مقدار اقل) کافی است. - تسهیل در قضا:
لازم نیست نمازها را سریع بخوانند. میتوانند به تدریج، مثلاً با هر نماز واجب، یک نماز قضا بخوانند. اگر هم در میانه راه عمرشان به دنیا نبود، چون در حال انجام وظیفه بودهاند، انشاءالله با وصیت مشمول رحمت خدا هستید.
{۳} حکم روزهها (بسیار مهم) در مورد روزهها وضعیت بسیار سادهتر است:
- بخش اول و دوم (۹ تا ۲۱ سالگی): اگر شما در آن زمان نمیدانستید که این کار باعث جنابت میشود و نمیدانستید که برای روزه داشتن باید غسل جنابت کرد، روزههایتان صحیح است و قضا ندارد.
طبق نظر معظم له، کسی که از روی جهل (ناآگاهی) غسل نکرده و روزه گرفته، روزهاش صحیح است، مگر اینکه بداند جنب شده و عمداً غسل نکند. پس روزههای آن سالها که اطلاع نداشتید، قضا و کفاره ندارد.
- بخش سوم (بعد از ۲۱ سالگی):
روزههایی که به دستور پزشک نگرفتهاید، فقط باید همان مدّ طعام (فدیه) را بدهید که فرمودید پدرتان پرداخت کردهاند. اگر بیماری تا سال بعد ادامه داشته، قضا هم ندارد.
{۴} نحوه محاسبه هزینهها و مبالغ اگر در جایی ثابت شد که روزهای قضا دارد (مثلاً زمانی که میدانستند غسل واجب است ولی عمداً نکردند):
- قیمت فدیه: قیمت باید به نرخ روز (زمانی که میخواهند پرداخت کنید) محاسبه شود، نه ۲۰ سال پیش.
- کفاره عمد:
اگر کسی نمیدانسته که این کار روزه را باطل میکند، کفاره عمد (۶۰ روزه یا اطعام ۶۰ فقیر) بر او واجب نیست و فقط قضای آن روز کافی است.
خلاصه و جمعبندی برای شما:
۱. نسبت به گذشته استغفار کنند و بدانند خداوند توبهپذیر است.
۲. نمازها: فقط به آن مقداری که یقین صددرصد دارند بدون غسل خوانده شده، به صورت تدریجی قضا کنند. (از مقدار کم شروع کنند).
۳. روزهها: چون نمیدانستند این کار باعث بطلان روزه میشود، روزههای گذشته شما صحیح است و نیاز به قضا یا پرداخت مجدد پول ندارد.
یک مژده: غسلهای واجبی مثل غسل حیض که شما حتماً در این سالها انجام میدادهاید، از نظر بسیاری از مراجع (از جمله در صورت تداخل غسلها)، ناخودآگاه باعث پاک شدن از جنابت هم میشده است. پس بسیاری از نمازهای ایشان عملاً با طهارت بوده است.
خداوند یاورتان باشد؛ لذا با آرامش به زندگی معنوی خود ادامه دهید.والله عالم