احکام >
متفرقه:
حکم تراشیدن ریش مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه)
سوال سلام وقت بخیر اگر ریش رو بزنم اشکالی دارد؟ گذاشتن سیبیل اشکالی دارد؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
طبق فتوای آیةالله العظمی مکارم شیرازی:
۱) تراشیدن ریش-
احتیاط واجب در ترک تراشیدن ریش است.- یعنی بهتر و مطابق احتیاط این است که ریش را از ته نتراشند.-
اگر بعضی قسمتها را نگه دارید، بهخصوص چانه، و حالت «ریش پروفسوری» داشته باشید، اشکال ندارد.
۲) سبیل-
تراشیدن سبیل اشکال ندارد.
بلند گذاشتن سبیل هم فینفسه مانعی ندارد، مگر بهقدری بلند شود که از نظر عرفی نامناسب باشد یا شبیه برخی فرقهها و سبکهای خاص شود.
۳) گونه و گلو-
تراشیدن موهای گونه و گلو اشکال ندارد.
۴) نکتهی مهم-
اگر در عمل چیزی به نام «ریش» در عرف باقی بماند، مسئله سبکتر میشود.
اما تراشیدن کامل صورت، طبق احتیاط ایشان، ترک شود. والله عالم.
اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَة وَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار