جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
دخترم
سؤال این است که: کدام یک از رطوبتهایی که از دختران و بانوان خارج میشود منی است؟
پاسخ این است که: رطوبتهایی از بانوان و دختران پس از خوابی که میبینند یا هنگام ملاعبه و بازی با همسر یا پس از نعوذبالله استمناء یا دیدن فیلم یا تصاویر مستهجن خارج میشود که این رطوبتها، دو قسم است:
قسم اول:
رطوبتهایی هستند که با لذت ولی آرام آرام از شخص خارج میشود چنین رطوبتهایی نجس نیست و منی نمیباشد و موجب غسل نمیگردد
قسم دوم:
رطوبتهایی هستند که در اوج لذت از شخص خارج میشود و پس از خارج شدن آن رطوبتها، شخص ارضا میشود و به ارگاسم میرسد چنین رطووبتی منی هست و نجس میباشد و موجب غسل میگردد
فتاوای۱۷مرجع عظام تقلید:
آیات عظام: امام خمینی، خوئی، اراکی، فاضل لنکرانی، جوادی آملی:
اگر رطوبتی با شهوت و جستن بیرون آید و بعد از بیرون آمدن بدن سست شود در حکم منی است.
آیات عظام: گلپایگانی، صافی گلپایگانی:
اگر رطوبتی با شهوت و جستن بیرون آمده و یا با جستن بیرون آمده و بعد از بیرون آمدن آن بدن سست شده آن رطوبت حکم منی دارد و اگر هیچ یک از این دو نشانه را نداشته باشد حکم منی ندارد مگر آنکه علم یا اطمینان پیدا کند که منی بوده است.
آیةالله العظمی بهجت:
اگر رطوبتی با شهوت بیرون آید در حکم منی است، و لازم نیست بدن او سست شود؛ بلکه خالی از وجه نیست که حکم زن در صحت و مرض مانند مرد باشد.
آیةالله العظمی تبریزی:
اگر رطوبت با شهوت و جستن بیرون آید حکم منی را دارد و در غیر این صورت، حکم منی را ندارد.
آیةالله العظمی امام خامنهای:
مایعی که هنگام اوج لذت جنسی میبیند، حکم منی را دارد و باید غسل نماید، و اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد غسل واجب نیست.
آیةالله العظمی وحید خراسانی:
اگر رطوبت از شهوت انزال شود منی هست و غسل جنابت بر او واجب است.
آیةالله العظمی سیستانی:
رطوبتی که زنان در موقع ملاعبه یا تصوّرات شهوت انگیز در خود موضع احساس میکنند و آن رطوبت به اندازهای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد و وضو را نیز باطل نمیکند و امّا اگر زیاد باشد به حدّی که صدق (انزال) کند و لباس را آلوده نماید؛ در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشد، نجس و موجب جنابت است، بلکه اگر همراه با آن هم نباشد ـ بنا بر احتیاط لازم ـ نجس و موجب جنابت میباشد، و در مواردی که زن شک داشته باشد رطوبت به این حد از زیادی رسیده یا نه و یا شک در اصل خروج رطوبت داشته باشد، غسل واجب نیست و وضو و غسل هم باطل نمیشود.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی:
اگر جدا شدن آب از محل آن با شهوت همراه باشد و آب خارج شود حکم منی را دارد و لازم نیست دو نشانه دیگر را داشته باشد.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی:
اگر رطوبت هنگامی بیرون آید که به اوج شهوت جنسی رسیده است حکم منی دارد [و] غالباً بعد از بیرون آمدن منی بدن سست می شود، ولی این موضوع جزء شرایط قطعی و نشانه ها نیست.
آیةالله العظمی نوری همدانی:
اگر رطوبت با شهوت بیرون آمده باشد و بدن سست شود در حکم منی است.
آیةالله العظمی سبحانی:
اگر رطوبتی با شهوت و یا جستن بیرون آمده - و غالباً با سستی بدن همراه است- آن رطوبت حکم منی را دارد و اگر هیچ یک از این دو نشانه را نداشته باشد حکم منی ندارد.
آیةالله العظمی مظاهری:
آنچه که مسلّم است خروج منی از زن بسیار نادر است و آنچه در موقع شهوت از او بیرن می آید ترشحاتی بیش نیست و غسل واجب نمیشود.
منابع:
{۱} توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۴۶.
{۲} رساله آموزش آیةالله العظمي امام خامنهای (مدظله) درس ۲۰، ص: ۷۷.
زمان دریافت سؤال پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۴ ساعت ۱۹:۱۵
زمان پـــاسخ سؤال یکشنبه ۹ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۰۰
اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَة وَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.