احکام آبها - احکام آبها

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > احکام آبها:

احکام آبها

احکام آبها
 
 
_________________
1-  آیت الله شبیری زنجانی : و به آن متصل نیست .
2-  آیت الله سیستانی: بنا براحتیاط لازم نجس می شود.
آیت الله مکارم شیرازی : هر گاه آبی بر اثر مجاورت و نزدیکی با عین نجس، بوی نجس بگیرد پاک است مگر اینکه عین نجس به آن برسد درعین حال اجتناب از آن بهتر است .
3- آیات عظام گلپایگانی، اراکی، خوئی، بهجت، سیستانی، تبریزی، وحید خراسانی ، صافی: اگر چیز نجس را در کر یا جاری آب بکشد (خوئی،سیستانی، وحید خراسانی : در شستنی که با آن پاک می گردد) آبی که بعد از بیرون آوردن از آن می ریزد پاک است .(بهجت: پاک و پاک کننده است ) .
آیت الله فاضل لنکرانی : اگر چیز نجس که نیاز به فشار دادن دادن ندارد را در آب کر یاجاری آب بکشند، آبی که بعد از بیرون آوردن از آن می ریزد پاک است، ولی چیزهایی که مثل لباس و فرش بنا براحتیاط در آب کر ویا جاری هم نیاز به خارج کردن غساله آن با فشار و مانند آن دارد، بنا براحتیاط غساله آن نجس است .
آیت الله شبیری زنجانی : اگر چیز نجسی را در آب قلیل آب بکشند، بنا براحتیاط باید از آ بی که بعد ازبیرون آوردن، از آن می ریزد اجتناب کرد و اگر در غیر آب قلیل آب بکشند آبی که از آن می ریزد پاک است .
آیت الله نوری: آبی که برای پاک کردن شیء نجس شده استعمال می شود و آن را غساله می نامند اگر تطهیر با آب قلیل باشد، نجس است؛ ولی اگر در آب کر یا جاری تطهیرنمایند، آبی که بعد از بیرون آوردن از آن می ریزد، پاک است .
آیت الله سبحانی: اگر چیز نجس را درآب کر یا جاری فرو برند، چنانچه ازچیزهایی باشد که در دفعه اول پاک می شود، آبی که بعد از بیرون آوردن، از آن می ریزد پاک است و اگر از چیزهایی باشد که باید دو مرتبه آن را در آب فرو برند تا پاک شود، آبی که بعد از دفعه دوم ازآن می ریزد پاک می باشد.
آیات عظاممکارم شیرازی  و مظاهری این مورد را در رساله خود نیاورده اند .
4- اگر قبل از اتصال به کر یا جاری یا باریدن باران تغییر از بین برود همین قدر که آب کر یا جاری به آن متصل شود و یا آب باران به آن برسد پاک می شود و لازم نیست با آن مخلوط شود.
آیات عظام گلپایگانی، صافی: بنا براحتیاط واجب باید آب باران در حال باریدن یا کر یا جاری با آن مخلوط گردد.  
آیت الله فاضل لنکرانی : بنا براحتیاط واجب باید آب باران یا کر جاری با آن مخلوط گردد.
آیات عظام خوئی، شبیری زنجانی  ،وحید خراسانی : بنا براحتیاط مستحب آب باران یا کر یا جاری با آن مخلوط گردد.
آیت الله مکارم شیرازی : هرگاه آبی که بو، رنگ و یا طعمش بر اثر نجاست تغییر کرده خود به خود رنگ، بو و طعمش ازبین برود پاک نمی شود، مگر اینکه با آب کر یا باران یا جاری مخلوط گردد.
آیت الله مظاهری: آب قلیلی که نجس شود اگر متصل به آب عاصم [کر، جاری، باران،چشمه، وچاه ] شود پاک می شود و مخلوط شدن هم لازم نیست . اراکی، تبریزی این مورد در رساله خود نیاورده اند .
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس