حکم قسم هایم مرجع تقلید آیةالله العظمی جوادی آملی (مدّظلّه) - قسم

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > قسم:

حکم قسم هایم مرجع تقلید آیةالله العظمی جوادی آملی (مدّظلّه)

سوال سلام قبلا خیلی قسم دروغ خوردم چطوری جبرانش کنم؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)
جواب: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
قسم دو نوع است:
{} قسم به خداوند متعال.
{} قسم به قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و آقا ابوالفضل العباس (علیه السلام) و…
قسم؛ اگر عاقلِ بالغ، از روی اختیار و اراده باشد و از روی ناراحتی و اجبار نباشد کفاره دارد.
کفاره قسم مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی جوادی آملی یکی از سه چیز هست:
۱- یا یک بنده آزاد کند.
۲- یا به ۱۰ فقیر طعام دهد.
۳- یا ۱۰ فقیر را بپوشاند.
و اگر هیچ شکل را نتواند انجام دهد باید برای هر قسم سه روز پی در پی روزه بگیرد.
چند نکته:
نکته ۱:
البته برخی از مراجع می‌فرمایند کفاره قسم مانند کفاره روزه ی عمد است یعنی برای هر قسم یا به ۶۰ فقیر طعام دهد یا شرط فقیر را بپوشاند یا دو ماه روزه بگیرد که یک ماه و یک روز آن باید پی در پی باشد اما مرجع تقلید شما یعنی حضرت آیةالله العظمی جوادی آملی مانند برخی دیگر از مراجع کفاره‌اش آن است که بیان شد.
نکته ۲:
قسم خوردن به قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و آقا ابوالفضل العباس (علیه السلام) کفاره ندارد اما به دلیل آنکه قسم خوردن به مقدسات موجب ‌احترامی می‌شود و به قسم عمل نمی‌شود باید توبه و استغفار شود وانگهی طبق احکام شرعی قسم اگر راست باشد کراهت دارد و اگر دروغ باشد حرام است که البته شامل اینجا هم می‌شود.
نکته ۳:
اگر تعداد قسم‌هایی که خورده‌اید فراموش کرده باشید حداقل مقداری را که می‌دانید از آن کمتر نیست باید کفاره آن مقدار را حساب کنید و پرداخت کنید {در جایی که باید کفاره بدهید} و علاوه بر دادن کفاره مجموع قسم‌ها برای قسم‌های احتمالی توبه و استغفار کنید.
نکته ۴:
یکی از عادات زشتی که برخی از مومنین دارند این است که بلافاصله برای انجام کاری یا ترک کاری؛ قسم می‌خورند و البته معمولاً این قسم‌ها را بعد از هیجانی شدن و تقریباً ناراحت شدن انجام می‌شود و این گونه قسم‌ها نباید تبدیل به عادت روزمره مومنین شود زیرا قسم حتی اگر راست باشد دارای عوارضی هست که بهتر است حتی المقدور و در صورتی که ناچاری پیش نیاید ترک شود.
میگویند: شخصی مزاحم یکی از معصومین (علیهم السلام) شد و ادعا کرد که از تو طلب دارم در حالی که طلب نداشت و کار به محکمه کشیده شد قاضی به معصوم (علیه السلام) گفت: قسم بخور بدهکار نیستی معصوم (علیه السلام) گفت قسم نمی‌خورم و مبلغی را که این شخص ادعا می‌کند به او پرداخت می‌کنم.
و این عمل معصوم (علیه السلام) دلیل بر آن است که حتی در مواردی که حق با انسان باشد باید به حرمت مقدسات از قسم خوردن اجتناب کرد. یاحقّ.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس