حکم نقاشی حیوانات بر روی چهره کودکان مرجع تقلید: آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه) - متفرقه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > متفرقه:

حکم نقاشی حیوانات بر روی چهره کودکان مرجع تقلید: آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه)

سوال با سلام و احترام
آیا صورتگری و نقاشی چهره حیواناتی همچون سگ، گربه و قس علی هذا بر روی صورت کودکان دارای حرمت شرعی نیست!؟
متاسفانه دیده شده که این عمل زشت، حتی در ادارات و در بین مذهبیا در حال رواج است ولیکن به نظر می رسد چنین رویه ای بواسطه تاثیر ناخودآگاه بر روی کودکان معصوم، همزادپنداری و... ، ناصواب باشد و چه بسا دارای حرمت شرعی
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه
تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
صورتکری و نقاشی حیوانات روی چهره کودکان تا زمانی که بالغ نشده‌اند فی نفسه اشکالی ندارد ولی:
اولاً: افراد متدین این عمل را مرتکب نمی‌شوند زیرا چنین کارهایی اثر تربیتی مفیدی روی کودکان ندارند شاید اثر مخرب هم داشته باشد.
پدران و مادران وظیفه دارند فرزندان خود را با مکتب اسلام و دین و ارزش‌های دینی آشنا کنند و آنها را به رفتارهای معنوی هدایت کنند ولی انجام اعمالی که نوشته‌اید با اعمالی که وظیفه‌های شرعی و رفتاری پدران و مادران متدین و متشرع هست منافات دارد.
ثانیاً: بر اساس آموزه‌های دینی پدران و مادران موظفند فرزندان خود را به عبادات و نماز و طهارت و معنویات آشنا کنند.
هرچه تربیت کودک با روش‌های اسلامی نزدیک‌تر باشد، والدین در تربیت فرزند خود موفق‌تر هستند. از جمله آموزه‌هایی که والدین در تربیت کودک باید مورد توجه قرار دهند، یادگیری فرائض دینی، حلال و حرام اللهی است، که چند نمونه از روایاتی که به این امر سفارش و توصیه کرده است اشاره می‌کنیم.
۱- راوی می‌گوید: از امام باقر (علیه‌السّلام) شنیدم، تا سن هفت سالگی کودک را به حال خود رها کنید (برای انجام فرائض دینی آزاد باشد) بعد از آن، آداب وضو گرفتن به او آموزش داده شود، وقتی انجام وضو را آموخت، به‌نماز خواندن وادار شود و تا سن نه سالگی در انجام نماز آزاد باشد.
۲- آقا امام صادق (علیه‌السّلام) می‌فرماید: ما فرزندان خود را در پنج سالگی به خواندن نماز امر می‌نماییم، شما در هفت سالگی آن‌ها را امر نمایید. «اِنّا نَامُرُ صِبیَانَنَا بِالصَّلاةِ اِذَا کَانُوا بَنِی خَمسَ سِنیِنَ فَمُرُوا صِبیَانَکُم بِالصَّلاةِ اِذَا کَانُوا بَنِی سَبعَ سِنِینَ».
در روایت دیگری فرموده: در نُه سالگی به خواندن نماز امر نمایید.
هم‌چنین پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرموده است: کودکان هفت ساله را به‌خواندن نماز امر نمایید...
ثالثاً: اگر کودکان بالغ شده باشند و به خاطر صورتگری و نقاشی روی صورت آنها مانعی برای وضو وجود داشته باشد عباداتشان باطل هست و مسئولیت این مطلب به عهده پدر و مادر و کسی که نقاشی و صورتگری کرده است نیز هست.
بنابراین کسانی را که به این کارها مبادرت می‌کنند دوستانه و با صمیمیت گفتگو کنید و آنها را از این کارها منع کنید یا حق.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس