{۱۵} حُکم خونی که معلوم نیست خون دُمل است یا حیض - شناخت خون حیض

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > شناخت خون حیض:

{۱۵} حُکم خونی که معلوم نیست خون دُمل است یا حیض

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ
{۱۵} حُکم خونی که معلوم نیست خون دُمل است یا حیض
سؤال:
اگر خون بیشتر از سه روز بیشتر و کمتر از ده روز ببیند و نداند خون دُمل است یا خون حیض، و نداند دُمل سمت چپ است یا سمت راست، وظیفه اش چیست؟
پاسخ:
آیات عظام: امام خمینی، اراکی، امام خامنه ای، نوری همدانی، جوادی آملی: اگر نداند خون دمل است یا خون حیض، چنانچه نداند دمل در طرف چپ است یا طرف راست در صورتی که ممکن باشد مقداری پنبه داخل کند و بیرون آورد پس اگر خون از طرف چپ بیرون آید، خون حیض است واگر از طرف راست بیرون آید خون دمل است و اگر ممکن نباشد که وارسی کند در صورتی که میداند خون سابق حیض بوده حیض قرار دهد و اگر دمل بوده خون دمل قرار دهد و اگر نمی داند خون حیض بوده یا دمل باید {اراکی: بنابر احتیاط واجب} همه چیزهایی را که بر حائض حرام است ترک کند و همه عبادتهایی را که زن غیر حائض انجام می دهد بجا آورد.
آیات عظام: خوئی، تبریزی، سیستانی: اگر نداند خون دمل و زخم است یا خون حیض نباید آن را خون حیض قرار دهد.
آیات عظام: گلپایگانی، صافی گلپایگانی: اگر نداند خون دمل وزخم است یا خون حیض باید آن را خون حیض قرار دهد.
آیةالله العظمی بهجت: اگر نداند خون زخم و جراحت است  یا نه، اگر در ایام عادت زن باشد  یا اینکه شرایط حیض را داشته باشد آن را خون حیض قرا ردهد.
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: اگر نداند دمل در طرف چپ است یا طرف راست در صورتی که ممکن باشد مقداری پنبه داخل کند و بیرون آورد پس اگر خون از طرف چپ بیرون آید، خون حیض است واگر از طرف راست بیرون آید خون دمل است.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: اگر نداند خون دمل و زخم است یا خون حیض چنانچه نشانه حیض را نداشته باشد و در روزهای عادت یا یکی دو روز قبل از آن نباشد، نمی تواند آن را خون حیض قرار دهد؛ مگردر برخی صُور که در مسائل آینده گفته خواهد شد.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: اگر نداند خون دمل  و زخم است یا خون حیض، در صورتی که صفات حیض را داشته باشد یا در ایام عادت باشد ، باید آن را حیض قرار دهد و در غیر این صورت اگر می داند حالت سابقه طهارت بوده یا جهل به حالت سابقه دارد ، بنابر طهارت بگذارد و اگر می داند  حیض بوده، تا مقداری که مجموع خون  حالت سابقه  و خون مشکوک ممکن است شرعا حیض باشد، بنابرحیض بگذارد.
آیةالله العظمی سبحانی: باید به وظیفه مستحاضه عمل کندو از محرّمات حائض اجتناب نماید.
آیات عظام: مکارم شیرازی و مظاهری؛ این مسأله را در رساله های خود نیاوورده اند.
   
به نقل از:
   
فتاوای هفده مرجع تقلید به ترتیب حروف الفبا، پس از امام خمینی:
مراجع و آیات عظام متوفّی (قدّس سرّهم)
(۱) امام خمینی. (۲) اراکی. (۳) بهجت.
(۴) تبریزی. (۵) خوئی. (۶) فاضل لنکرانی.
(۷) گلپایگانی. (۸) صافی گلپایگانی.
مراجع و آیات عظام حیّ (مدّ ظلّهم)
(۱) امام خامنه ای. (۲) جوادی آملی.
(۳) سبحانی. (۴) سیستانی. (۵) شبیری زنجانی.
(۶) مظاهری. (۷) مکارم شیرازی.
(۸) نوری همدانی. (۹) وحید خراسانی.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس