(۱) چیزهایی که بر حائض حرام است - احکام حائض

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > احکام حائض:

(۱) چیزهایی که بر حائض حرام است

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِاللهِ الصالِحینَ
وَ رَحْمَةُ ٱللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
(۱) چیزهایی که بر حائض حرام است
    
همه آیات عظام: چند چیز بر حائض {شبیری زنجانی: و کسی که شرعا محکوم به حائض بودن است} حرام است:
    
{۱} همه آیات عظام: انجام عبادتهایی که مانند نماز{و روزه و طواف خانه خدا} باید با وضو یا غسل یا تیمّم بجا آورده شود.
آیةالله العظمی سیستانی: و اگر زن حائض اینگونه اعمال را به قصد عمل صحیح انجام دهد جایز نیست.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: و در مدتی که حائض می باشد، یا در مدتی که شرعاً محکوم به حائض بودن است، اگر چنین عبادتهایی را – هرچند به امید ثواب- بجا آورد معصیت کرده است.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: مراد از حرمت در مورد این عبارت این است که جایز نیست آنها را به قصد امر و مطلوبیت شرعی بجا آورد.
نکته:
{بنابراین:} بجا آوردن عبادتهایی که وضو و غسل و تیمّم برای آنها لازم نیست، مانند نماز میّت، مانعی ندارد.
    
{۲} همه آیات عظام: تمام چیزهایی که بر جنب حرام است و در احکام جنابت {مسأله ۳۵۵} گفته شد.
    
{۳} همه آیات عظام: جماع کردن در فرج، که هم برای مرد حرام است و هم برای زن.    
آیات عظام: امام خمینی، خوئی، گلپایگانی، اراکی، فاضل لنکرانی، بهجت، صافی گلپایگانی، تبریزی، امام خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی: اگر چه به مقدار ختنه گاه هم داخل شود و منی هم بیرون نیاید {باز هم حرام است}.
آیات عظام: امام خمینی، خوئی، گلپایگانی، اراکی، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی ، تبریزی، امام خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی: بلکه احتیاط واجب آن است که به مقدار کمتر از ختنه گاه را هم داخل نکند.
    
سؤال:
آیا وطی در دبُر (آمیزش از پشت و عقب همسر) جایز است؟
پاسخ:
آیات عظام: امام خمینی، گلپایگانی، صافی گلپایگانی، امام خامنه ای، وحید خراسانی، نوری همدانی، جوادی آملی، مظاهری: کراهت شدیده دارد.
آیةالله العظمی اراکی: محلّ اشکال است.
آیةالله العظمی خوئی: بنابراحتیاط لازم، چه حائض باشد چه نباشد، حرام است.
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: اگر راضی {هم} باشد، کراهت شدیده دارد.
آیةالله العظمی سیستانی: بنابر احتیاط، اگر زن راضی نباشد، چه حائض باشد چه نباشد، جایز نیست.
آیةالله العظمی وحیدخراسانی: بنابراحتیاط واجب از وطی در دُبُر زن حائض اجتناب شود. و غیر از نزدیکی کردن با زن حائض، سایر استمتاعات - مانند بوسیدن و ملاعبه نمودن - مانعی ندارد.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: بطور کلی شدیداً مکروه است و خلاف احتیاط استحبابی است و در حال حیض، احتیاط استحبابی اکید در ترک آن است.
آیات عظام: بهجت، تبریزی، مکارم شیرازی، سبحانی؛ این مسأله را در رساله خود نیاورده اند.
نکته:
طلاق دادن زن در حالت حیض یا نفاس صحیح نیست و باطل است مگر در سه صورت:
{۱} . شوهرش بعد از ازدواج با او 1نزديكي نكرده باشد.
{۲} . باردار باشد.
{۳} . مرد بواسطه غايب بودن نتواند يا برايش مشكل باشد كه پاك بودن زن را بفهمد.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس