(۱) در باره «نگاه به زیورآلات زنان و حلقه ازدواج» - مباحث پوشش

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > مباحث پوشش:

(۱) در باره «نگاه به زیورآلات زنان و حلقه ازدواج»

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ
در باره «نگاه به زیورآلات زنان و حلقه ازدواج»
سؤال:
حكم نگاه به زيورآلات زن نامحرم از روى لباس چيست؟
پاسخ:
آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل و نورى: بنابراحتياط واجب نگاه به آنها جايز نيست.
آيات عظام بهجت، تبريزى، خامنه اى، صافى، مكارم و وحيد: نگاه به آنها جايز نيست.
آيه اللّه  العظمی سيستانى: نگاه به گردنبند و مانند آن جايز نيست؛ ولى نگاه به النگو و دستبند آنان ـ بدون قصد لذت ـ اشكال ندارد.
مكارم، تعليقات على العروة، الستر، م۱؛
تبريزى، صراط النجاة، ج۱، س۸۸۴؛ امام خامنه اى، استفتاء، س ۴۷۷؛
آیات عظام:: بهجت، صافى و وحيد؛ استفتاء از دفتر.
سيستانى، تعليقات على العروة، الستر، م۱.
سؤال:
نگاه كردن مردان به حلقه ازدواج يا انگشتر عقيق خانم ها چه حكمى دارد؟
پاسخ:
آيات عظام امام، بهجت، صافى و فاضل: نگاه به آن جايز نيست.
امام، استفتائات، ج۳، احكام حجاب، س۳۶؛ امام خامنه اى، استفتاء، س ۴۷۷.
آیات عظام:: بهجت، فاضل، صافى؛ استفتاء از دفتر.
امام خامنه ای: هر آنچه عرفاً زينت محسوب مى‌شود بايد از نگاه نامحرم پوشانيده شود.
س۱۶۸.
سؤال:
منظور از زینت چیست، که خانمها باید از نامحرم بپوشانند؟
امام خامنه ای: به زینت هایی گفته می شود که جزء بدن شخص به شمار نمی رود، (مانند انواع زیورهای طلا و جواهر)، و هم به آرایش هایی گفته می شود که به بدن شخص متصل بوده و گویی جزئی از اوست؛ (همانند سرمه و رنگ مو). علاوه بر این، خود زیبایی های طبیعی بدن (اندام و زیبایی های بدن) نیز زینت به شمار می رود، و در کل هر چیزی که عرفاً زینت محسوب گردد بانوان باید آن ها را در برابر مرد نامحرم بپوشانند. البته صورت و دست ها تا مچ بدون زینت از این حکم مستثنی می‌باشند.
امام خامنه اى، استفتاء، س ۱۶۸.
آيه اللّه  تبريزى: نگاه به انگشترى كه به طور معمول نزد زنان بزرگسال متعارف است اشكال ندارد؛ حتى اگر زنان جوان از آن انگشتر استفاده كنند.
تبريزى، صراط النجاة، ج ۱، س ۸۸۲ و ۸۸۳.
آيات عظام سيستانى، مكارم و نورى: بدون قصد لذت اشكال ندارد.
نورى، استفتائات، ج۲، س۶۶۹؛ سيستانى، تعليقات على العروة، الستر م۱؛ مكارم، استفتائات، ج۱، س۸۰۱.
آيه اللّه  العظمی وحيد: بنا بر احتياط واجب جايز نيست.
استفتاء از دفتر. (احكام نگاه و پوشش، پرسمان).
پایگاه اینترنتی انهار پس از ویرایش و زیبا سازی به نقل از سایت هدانا
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس