سوالاتی در مورد مسائل حج مرجع تقلید آیةالله العظمی سیستانی (مدظله) - حج

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > حج:

سوالاتی در مورد مسائل حج مرجع تقلید آیةالله العظمی سیستانی (مدظله)

سوال سلام!
لطفاً موارد زیر را توضیح دهید.
۱.متن نیت میقات، نیت حج عمره، حج تمتع، طواف، صفا و مروه و نماز های آن را.
۲. حج نساء چگونه انجام میشود؟
۳. چون اهل افغانستان هستم و قرار معلومات که در افغانستان گرفتم قیمت قربانی حدود ۲۰۰ دلار است و پول به همان مقدار گرفتم، حالا معلوم  شده قیمت هرگوسفند حدود ۵۰۰ دلار است که این مقدار پول نزد من نیست، حالا تکلیف من چیست، آیا میتوانم در افغانستان قربانی انجام دهم
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
 

جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین.
تشکر از اعتمادتان به سایت انهار.
بزرگوار
۱- با تهیه مناسک معظم له، پاسخ سؤالهای خود را در مناسک حجّ معظم له مشاهده کنید.
۲- اگر ذبح در منا، به علت زیاد بودن زائر و حاجی و گنجایش نداشتن منا برای همه آنها ممکن نباشد، بعید نیست کشتن در وادی محسر نیز جایز باشد و اگر عدم امکان به علت منع حکومت و غیر اینها باشد، احتیاط این است که هم در وادی محسر ذبح نماید و هم سه روز روزه بگیرد. خوف از ضرر در صورت مخالفت با قانون حکومت (سعودی) رافع وجوب ذبح در منا است و این مسئله، مقتضی مجزی بودن ذبح در جای دیگری به جای منا نیست. ملاک مجزی بودن ذبح در وادی محسر، تنگی جا برای در برگرفتن همه حجاج است؛ لیکن اگر به دلیل فوق الذکر و مانند آن (نه بر اثر تنگی جا) ذبح در منا ممکن نبود، احتیاط واجب آن است که هم در وادی محسر ذبح کند و هم بدل از قربانی روزه بگیرد.
بنابراین باید وظیفه شرعی را با ذبح قربانی در منا انجام داد و حتماً قربانی باید داخل منا ذبح شود و اگر به سبب کثرت حاجیان و تنگی وقت ذبح مقدور نباشد، ذبح منحصر به روز عید نیست و آن را تا پایان روزهای تشریق می‌توان عقب‌انداخت. {در هر صورت نباید ذبح قربانی در افغانستان باشد}.
ــــــــــــــ
هدیه چهار جلد رساله جامع معظم له به شما

جلد اول    جلد دوم     جلد سوم      جلد چهارم


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس