حکم استخاره برای ازدواج مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدظله) - ازدواج و زناشویی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ازدواج و زناشویی:

حکم استخاره برای ازدواج مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدظله)

سوال با سلام عرض خسته نباشید خدمت شما
سوالی که داشتم ازتون درمورد استخاره در امر ازدواج هستش
من مدتی رو با یه پسری رابطه داشتیم برا آشنایی با هم حرف زدیم هدف هم ازدواج بود همدیگر رو هم خیلی دوست داشتیم تا اینکه قرار بود بیان برا خواستگاری همون روز بهم پیام داد که استخاره کرده و بد اومده به خاطر یه استخاره پا گذاشت رو همه خاطره ها و عشق بینمون و من از لحاظ روحی خیلی داغون شدم
سوالم اینه که اصلا استخاره تو ازدواج کار درستیه ؟ و اینکه وقتی دو نفر همو میخوان و خانواده ها رضایت کامل دارن استخاره جایز هست؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین.
تشکر از اعتمادتان به سایت انهار.
دخترم
با پوزش از شما بنده بدون ملاحظه به چند موضوع اشاره می کنم:
اولاً: ارتباط شما از اصل و ریشه خلاف شرع و عرف متشرعه است است و قطعاً و حتماً اولیاء دین (علیهم السلام) به چنین ارتباطهای خلاف شرع رضایت ندارند.
متاسفانه حریم های معنوی و خط قرمز های دینی توسط برخی از شما دختران و پسران عزیز کشورمان نادیده گرفته شده و ارتباط هایی که نباید انجام میشد انجام شده است و روابطی که نباید برقرار می‌شد برقرار شده است و قطعاً وقتی بنای زندگی بر پایه گناه آغاز شود عوارض آن همین است که اکنون به آن رسیده اید.
پدران و مادران و گذشتگان و بزرگانمان از این گونه روابط به دستور دین و دانشمندان اسلام پرهیز داشته‌اند و غالباً زندگی آنها دوام داشته و در همان زندگی -هر چند ناملایماتی هم بوده اما- خیر و برکت های فراوانی هم وجود داشته است.
اما امروزه جوانان عزیز ما «همچون شما» بدون اطلاع از بزرگان و اولیاء و خانواده و پدر و مادر خود روابط و رفت و آمد با نامحرم را برای مدتی - به بهانه به قصد ازدواج - آغاز می کنند که البته اینگونه روابط موجب دلبستگی و وابستگی و علاقه آنها به یکدیگر می شود و البته غالب اینگونه ارتباطها دام و تله ای برای سوء استفاده از طرف پسران است و پس از مدتی رفت و آمد به بهانه بد آمدن استخاره دختر را رها کرده و به دنبال دختری دیگر میروند.
دخترم امیدوارم از نصایح بنده آزرده خاطر نشوید ولی حقیقت هایی است که باید می شنیدید.
توصیه دلسوزانه و پدرانه بنده به شما این است که از رفتارها و ارتباط های گذشته توبه و استغفار کنید و از خداوند علی اعلی و اولیاء دین (علیهم السلام) بخواهید تا برای شما خیر و خوشبختی مقدر فرماید.
اما پاسخ به بخشی از سؤال شما که نوشته اید:
سؤال:
… اصلا استخاره تو ازدواج کار درستیه ؟ و اینکه وقتی دو نفر همو میخوان و خانواده ها رضایت کامل دارن استخاره جایز هست؟
پاسخ:
اولاً: ملاک برای درستی یا نادرستی ازدواج؛ احکام دینی و قوانین شرع است نه رضایت خانواده و اینکه دو نفر همو میخوان.
ثانیاً: برای ازدواج نباید استخاره کرد بلکه باید شرایط مورد نظر را در دختر و پسر احراز کرد یعنی:
پسر باید دارای این شرایط باشد:
۱- مومن. {اهل نماز و عبادات باشد}.
۲- با تقوا. {چشم و دل پاک بوده و اهل گناه نباشند خصوصاً رابطه با نامحرم و چشم چران و اهل خوردن مال حرام نباشد و…}.
۳- خوش اخلاق. {اهل دروغ غیبت تهمت حسادت دروئی و… نباشد}.
۴- اهل کار باشد و بیکار نباشد.
دختر نیز باید دارای این شرایط باشد:
۱- مومن. ۲- با تقوا. ۳- خوش اخلاق.
۴- در خانه عزیز و محترم باشد. {دختری که در خانه های عزیز و محترم باشد مرد به او محبت شده باشد و مورد شفقت پدر و مادر باشد به درد زندگی میخورد اما اگر دختر مهر و محبتی از پدر و مادر ندیده باشد نمی تواند به زندگی خود مهر و محبت و عاطفه تزریق کند و نیز نمی تواند زندگی شیرینی مدیریت کند}.
حرف در این باره زیاد است و نمی‌توان همه آنچه را که از شرایط خوب دختر و پسر هست را در یک پیام گنجاند و لازم است کتاب های مختلف در این مورد مطالعه شود. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس