حکم شرعی عقد بدون اجازه پدر مرجع تقلید آیةالله العظمی سیستانی (مدظله) - ازدواج و زناشویی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ازدواج و زناشویی:

حکم شرعی عقد بدون اجازه پدر مرجع تقلید آیةالله العظمی سیستانی (مدظله)

سوال سلام.
دختری ۳۸ ساله عاقل هنوز ازدواج نکرده و نوع پرده اش حلقوی ارتجاعی میباشد و در منزل پدر سکونت دارد و پدر در قید حیات میباشد و دختر صلاح و مصلحت زندگی خود را میداند ایا میتواند بدون اذن پدر صیغه بشود
در ضمن دختر نیاز جنسی دارد ولی از نظر مالی شرایط ازدواج را ندارد.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین و تشکر از اعتمادتان به سایت انهار.
بزرگوار
اولاً: مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدظله) در رساله معظم له، مسأله 2395 چنین آمده است: دختری که به حدّ بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می‏دهد، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد و متصدی امور زندگانی خویش نباشد، باید از پدر، یا جدّ پدری خود اجازه بگیرد، بلکه ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگر خود متصدی امور زندگانی خویش باشد نیز باید اجازه بگیرد.
ثانیاً: با این توضیح که دادید اخلاقاً درست نیست و نباید انسان با حیایی به دنبال کشف به اصطلاح نوع پرده اش باشد که چه و چه هست که مجوز برای عمل نامعقولش بیابد.
ثالثاً: نمی دانم تشخیص صلاح و مصلحت از نظر شما چی هست: در هر صورت اذن پدر واجب و لازم است اما البته پدر متدین و متشرّع که دخترش در فشار و نیاز مسائل جنسی قرار دارد باید زمینه آسان ازدواج او را فراهم سازد البته خود دختر هم نیز باید زمینه آسان ازدواج خود را فراهم کند و نباید در ازدواج سختگیری کند و نباید ازدواج را به مسائل مادی گره زد.
رابعاً: دختر نباید خودش را حراج کنید و سرمایه عفّت خود را طعمه بوالهوسان قرار دهد.
خامساً: توصیه می‌کنم به دعاهایی که در زمینه فراهم شدن خیر و خوشبختی و ازدواج از طرف اولیاء دین (علیهم‌السلام) رسیده است است توجه شود.
نتیجه ای که از این پاسخ کوتاه گرفته می شود این است که اولاً: دختر صبوری کند و ثانیاً: به خدا توکل کند تا انشاالله ازدواج آبرومند و در خور شأن و شخصیت دختر خوب فراهم شود. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس