حکم معاملات کاغذی (حواله ای) طلا مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدظله) - خرید و فروش

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > خرید و فروش:

حکم معاملات کاغذی (حواله ای) طلا مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدظله)

سوال با سلام و احترام
در معاملات طلای کاغذی(حواله)، به این معنی که در این معاملات بدون اینکه عین طلای واقعی مورد معامله واقع شود صرفا براساس بهای روز طلا ‌وبدون رد ‌بدل شدن عین طلای واقعی معامله می‌شود درواقع طلا و ارزش ریالی آن لحاظ می‌شود اما پول و طلا رد ‌بدل نمی‌شود و تنها سود و ضرر این معاملات در نظر گرفته میشود و بین طرفین مبادله میشود .
آیا این معاملات صحیح است؟ یا اینکه باطل و حرام میباشد؟
از حضرت عالی کمال تشکر دارم
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین و تشکر از اعتمادتان به سایت انهار.
بزرگوار.
دین اسلام معروف است به دین مبین، یعنی دین آشکار، بنابراین در معاملات و خرید و فروش و قراردادهایی که بین مومنین انجام می‌شود ابهامی نباید وجود داشته باشد.
پس اگر طلایی خرید و فروش می‌شود باید آن طلا در واقع وجود داشته باشد یعنی بنده الان از شما دو مثقال طلا میخرم و پول دو مثقال طلا را هم به شما می دهم و شما شرعاً به بنده دو متقال طلا بدهکارید مشروط بر آنکه نوع طلا و مشخصات طلا مشخص باشد مثلا طلای ۱۸ عیار ساخته شده یا ساخته نشده یا سکه یا شمش و… .
بنابراین اگر طلایی در واقع وجود نداشته باشد و خرید و فروش بر اساس ابهام و توهّم انجام شود چنین خرید و فروشی مشروع نیست و تصرف در پول که به این بهانه گرفته می شود جایز نیست. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس