حکم شرعی نماز طلبه در سفر تحصیلی مرجع تقلید آیةالله العظمی سیستانی (مدظله) - نماز و روزه مسافر

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز و روزه مسافر:

حکم شرعی نماز طلبه در سفر تحصیلی مرجع تقلید آیةالله العظمی سیستانی (مدظله)

سوال طلبه ای که برای تحصیل هروز راه ۲۷ کیلومتری را طی میکند و برمیگردد،حکم مسافر را دارد؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین و تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار».
بزرگوار.
اولاً: شما که طلبه هستید میدانید که سلام زیبنده مؤمن و شرط ادب و موجب خیر و برکت در زندگی است؛ بنابراین سلام را سلوک اخلاقی خود قرار دهید.
ثانیاً: مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدّظله):
اگر مدت ماندن در شهر محل تحصیل یا محل کار مدت خاصی باشد، حکم آنجا طبق جدول زیر است:
۱. اگر در ماه حد اقل ۲۲ روز کامل در آنجا بمانید و این امر برای یک سال و نیم یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
۲. اگر در ماه حد اقل ۱۵ روز کامل در آنجا بمانید و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
۳. اگر در ماه حد اقل ۷ روز کامل در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
۴. اگر در ماه حد اقل ۲۲ روز و هر روز ۱۲ ساعت در آنجا بمانید و این امر برای ۳ سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
۵. اگر در ماه حد اقل ۱۵ روز و هر روز ۱۲ ساعت در آنجا بمانید و این امر برای پنج سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
۶. اگر در ماه حد اقل ۲۰ روز و هر روز ۸ ساعت در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
۷. اگر در ماه حد اقل ۲۲ روز و هر روز ۶ ساعت در آنجا بمانید و این امر برای ۴ سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
۸. اگر هر سال یک چهارم آن را در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
۹. و اگر محل تحصیلتان یا محل کارتان با شهر محل سکونت فاصله شرعی دارد (۴۴ کیلومتر رفت یا رفت و برگشت) در این صورت اگر به آنجا هر روز رفت و آمد می کنید و یا هر ماه حد اقل ۱۰ روز این مسیر را طی می کنید و این رویه برای شش ماه یا بیشتر است شما کثیر السفر هستید و در تمام سفرهایتان نماز تمام و روزه صحیح است و اگر عدد و یا روزهاى مسافرت شما در ماه هشت یا نه باشد ـ بنابر احتیاط واجب ـ در همه سفرها باید هم شکسته بخوانید و هم تمام ، و اگر کمتر از این باشد نماز شکسته است، البته حکم مذکور در صورتى است که محل تحصیل یا محل کار مَقَرّ شما نشده باشد پس چنانچه مَقَرّ شما شد، حکم کثیر السفر در صورتی ثابت می شود که فاصله بین شهر شما و شهر محل تحصیل ۴۴ کیلومتر یا بیشتر باشد. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس