احکام >
(۹) در باره وضو:
(۲) نورانیت وضو و برخی از احادیث وضو
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
نـــــورانـیـت وضـــــو
و برخی از احادیث وضو
نـــــورانـیـت وضـــــو
شرح حدیثی از حضرت عبدالعظیم در باره نورانيّت وضو
الأمالى للصدوق : حدّثنا عليّ بن أحمد ، قال : حدّثنا محمّد بن أبى عبد اللَّه الكوفي ، عن سهل بن زياد الآدمى ، عن عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى ، عن علىّ بن محمّد بن عليّ بن موسى بن جعفر بن محمّد بن عليّ بن الحسين بن عليّ بن أبى طالب عليهم السلام ، قال :
لَمّا كَلَّمَ اللَّهُ عزّ وجلّ موسى بنَ عِمرانَ عليه السلام... قالَ: إلهى! فَما جَزاءُ مَن أتَمَّ الوُضوءَ مِن خَشيَتِكَ؟ قالَ: أبعَثُهُ يَومَ القِيامَةِ ولَهُ نورٌ بَينَ عَينَيهِ يَتَلَألَأُ.
حضرت عبد العظيم عليه السلام: امام هادى عليه السلام فرمود : «هنگامى كه خداوندعزّ وجلّ با موسى بن عمران عليه السلام سخن مى گفت، موسى گفت: خدايا! پاداش كسى كه از خوف تو، وضو را كامل كند، چيست؟ خداوند فرمود: او را در روز قيامت در حالى بر مى انگيزانم كه نورى در ميان دو چشمش مى درخشد» .
الأمالى ، صدوق : ص ۲۷۶ ح ۳۰۷ ،
بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۳۰۱ ح ۱ نيز ح ۹۲ .
شرح:
بر پايه اين حديث، يكى از آثار وضو، نورانيت چهره در قيامت است .
در اين باره چند نكته قابل توجّه است:
{۱} نقش عبادت در نورانيت جان، اختصاص به وضو ندارد؛ بلكه انواع كارهاى نيكو، اگر با قصد قربت و انگيزه الهى انجام شوند، موجب نورانيت جان و افزايش بصيرت درونى اند. در حديثى از امام على عليه السلام آمده :
إنَّ عَلى كُلِّ حَقٍّ حَقيقَةً ، و عَلى كُلِّ صَوابٍ نوراً.
هر كار حقّى، حقيقتى دارد و با هر كار درستى، نورى همراه است.
الكافى : ج ۲ ص ۵۴ ح ۴ .
بنا بر اين، نورانيت حاصل از وضو بايد خصوصيتى داشته باشد كه موجب امتياز آن از ساير نيّت هاست.
{۲} بر پايه حديث ياد شده، ويژگى نورانيتى كه از وضو پديد مى آيد، اين است كه در تاريكى قيامت، به صورت درخشش خاصّى در چهره اهل ايمان، نمودار مى گردد.
{۳} بر اساس شمارى از احاديث، نقش وضو در نورانيت امّت اسلامى، بيش از ساير امّت هاست، چنان كه از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله گزارش شده كه فرمود:
يَحشُرُ اللَّهُ اُمَّتِى يَومَ القِيامَةِ بَينَ الاُمَمِ غُرَّاً مُحَجَّلينَ مِن آثارِ الوُضُوءِ.
خداوند در روز قيامت اُمت مرا از ميان امّت ها، انسان هايى نشان دار و پيشانى سفيد از آثار وضو، بر مى انگيزد .
دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۰۰ .
جمع بندى اين حديث و احاديث مشابه آن،{ ميزان الحكمة ، واژه «وضو» ، آثار وضو } با حديثى كه در متن آمد، اين است كه يكى از امتيازات امّت اسلامى بر ساير امّت ها، اين است كه ساير امّت ها در اثر وضو، تنها با چهره نورانى محشور مى شوند؛ ولى مسلمانان، سر تا پا نورانى هستند.
{۴} بركات وضو تنها در نورانيت قيامت خلاصه نمى شود؛ بلكه طهارت ناشى از آن، در زندگى دنيوى انسان نيز مؤثّر است. در حديثى از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نقل شده كه فرمود:
أكثِر مِنَ الطَّهورِ يَزِدِ اللَّهُ فى عُمرِكَ ، وإنِ استَطَعتَ أن تَكونَ بِاللَّيلِ والنَّهارِ عَلى طَهارَةٍ فَافعَل ، فَإنَّك تَكونُ إذا مِتَّ عَلَى الطَّهارَةِ شَهيدَاً .
به طهارتت بيفزا كه خداوند، عمرت را زيادتر مى كند . اگر مى توانى در شب و روز باطهارت باشى ، چنين كن ؛ چرا كه اگر با طهارت بميرى ، شهيد مرده اى .
الأمالى ، مفيد : ص ۶۰ .
بر اين اساس، يكى از دستور العمل هاى مهم براى سير و سلوك و تهذيب نفس، اين است كه سالك هميشه باوضو باشد.
احـــــادیث وضـــــو
{۱} وضو موجب طول عُمر
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به یکی از اصحاب خود فرمود:
«أَکْثِرْ مِنَ الطَّهُورِ یَزِیدُ اللَّهُ فِی عُمُرِکَ»؛
هر چه میتوانی بیشتر طاهر (با وضو) باش خداوند عمرت را زیادتر میکند.
وسائلالشیعة، ج ۱، ص ۳۸۳.
{۲} هنگام خشم وضو بگیرید
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): إنَّ الغَضَبَ مِن الشّيطانِ، و إنَّ الشيطانَ خُلِقَ مِن النارِ، و إنّما تُطفَأُ النارُ بالماءِ، فإذا غَضِبَ أحَدُكم فَلْيَتَوَضَّأْ.
خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى از شما به خشم آمد، وضو بگيرد.
نهج الفصاحه ص ۲۸۶، ح ۶۶۰
{۳} هنگام وضو بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ بگو
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اَلتَّسْميَةُ مِفْتاحُ الْوُضوءِ و مِفْتاحُ كُلِّ شَيءٍ؛
بسم اللّه الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
مستدرك الوسائل ج۱، ص ۳۲۳
{۴} گفتن بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ در وضو؛ موچب پاک شدن گناهان میشود
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اَلْعَبد... إِنْ قالَ فى أوَّلِّ وُضوئِهِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ طَهُرَت أعضاؤُهُ كُلُّها مِنَ الذُّنوبِ؛
اگـر بنـده اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از گناهان پاك مى شود.
تفسير منتسب به امام حسن عسكرى عليه السلام ص ۵۲۱، ح ۳۱۹
{۵} هنگام غم و اندوه وضو بگیرید
قال الصادق (علیه السلام): ما يمنع أحدكم إذا دخل عليه غم من غموم الدنيا- أن يتوضأ ثم يدخل مسجده و يركع ركعتين- فيدعو الله فيهما أ ما سمعت الله يقول: «وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»
چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به سجده گاه خود رود و دو ركعت نماز گزارد و در آن دعا كند؟ مگر نشنيده اى كه خداوند مى فرمايد: «از صبر و نماز مدد بگيريد»؟
تفسير عياشى ج ۱، ص ۴۳، ح ۳۹
{۶} با وضو خوابیدن موجب اجر نماز و ذکر میشود
قال الصادق (علیه السلام): مَنْ تَطَهَّرَ ثُمَّ أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ بَاتَ وَ فِرَاشُهُ كَمَسْجِدِهِ وَ إِنْ ذَكَرَ أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى وُضُوءٍ فَتَيَمَّمَ مِنْ دِثَارِهِ كَائِناً مَا كَانَ لَمْ يَزَلْ فِي صَلَاةٍ مَا ذَكَرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.
هر که با طهارت به بستر رود، آن شب بشتر او به منزله مسجد اوست و اگر یادش آمد که وضو ندارد به همان رو انداز خود -هر چه می خواهد باشد- تیمم کند که اگر چنین کرد پیوسته در نماز و ذکر خداوند خواهد بود.
تهذیب الاحکام، ج 2 ، ص 116
{۷} وضو روی وضو کفّاره گناهان
آقا رسول اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) فرمود: هر کس وضو بگیرد و نام خدا را به زبان آورد تمام بدنش طاهر میشود.
و وضوی روی وضوء کفاره گناهان بین دو وضو است. و کان الوضوء إلی الوضوء کفّارة لما بینهما من الذّنوب»
در کتاب علل فضل بن شاذان از آقا امام رضا (علیه السلام) چنین نقل شده: جهت اینکه دستور به وضو داده شده این است که هنگامی که بندهای برای مناجات با خداوند جبّار برمیخیزد، پاکیزه در مقابلش قرار گیرد، و در دستورات مطیع او باشد و از کثافات و نجاسات پاک شده باشد به اضافه اینکه چُرت و کسالت را بر طرف کرده دل را برای ایستادن در مقابل خدا تزکیه میکند.
و به این خاطر این اعضا را باید شست «و شستن بقیه اعضاء بدن لازم نیست» که بنده وقتی در مقابل خدا میایستد فقط اعضاء وضو را برای عبادت بکار میبرد به این معنی که بوسیله صورتش سجده و اظهار خضوع میکند، خواهشها، ترس و محبت و انقطاع از دنیا را بوسیله دستش اظهار میکند، و با سرش در سجده و رکوع به خدا روی میآورد و با پاهایش نشست و برخاست میکند.
راز پاک شدن تمام بدن با یاد خدا این است که با ذکر خدا قلب انسان آگاه و متوجه میشود و از غفلتی که از یاد خدا بر او عارض شده تطهیر مییابد و هنگامی که قلب یک انسان که رئیس و عنوان مرکزیت بدن است پاک شود، جمیع اعضاء پاک میشود چون قلب رئیس بدن، و تمام اعضاء در حکم کارگزاران و رعایای او هستند هنگامی که قلب توجه پیدا کند و پاک شود و به مصداق«الناس علی دین ملوکهم»تمام وجود انسان در مسیر الهی قرار گرفته و بسوی خدا توجه میکند.
به عبارت دیگر میتوان گفت قلب یک انسان اصل وجود اوست و انسان چیزی نیست مگر همان قلبش پس اگر قلب پاک شود انسان پاک شده.
شهید ثانی قدّس سرّه میفرماید:
در مورد طهارت، انسان باید توجه داشته باشد که چون اعضاء ظاهرش در معرض دید دیگران است و از طرفی همیشه با امور پست دنیوی در تماس هستند انسان موظف است که آنها را بشوید و نظیف نگهدارد.
پس لازم است که همراه با این اعضای ظاهری قلبش را هم که مورد توجه حق تعالی است تطهیر کند، زیرا که خدای تعالی توجهی به صورت ظاهری ما ندارد بلکه توجهش به قلوب ماست و قلب رئیس این اعضاء است، و کارهایی را که این اعضا در جهت دور شدن از پروردگار انجام میدهند، به دستور او و در خدمت اوست پس قلب، برای تطهیر سزاوارتر است.
بلکه آنچه در این باب مقرر شده به وضوح ما را به تطهیر قلب توجه میدهد. بنابر این کسی که برای عبادت خدای تعالی و توجه به او و اعراض از دنیا وضو میگیرد، باید بداند که برای توجه به آخرت باید دل از دنیا بریده، دست از متاعش بشوید.
«و به همین خاطر است که میبینیم دستور دادهاند که صورت و دو دست را شسته و سر و روی دو پا را مسح کنیم».
برخی از احادیث وضو به نقل از میزان الحکمه،ج ۱۳.
{۱} وضو نیمی از ایمان است
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): الوُضوءُ نِصفُ الإيمانِ .
وضو، نصف ايمان است.
{۲} وضوی خوب و کامل درجه است
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): في وصيَّتِهِ لعليٍّ (عليه السلام): يا عليُّ، ثَلاثٌ دَرَجاتٌ، و ثَلاثٌ كفّاراتٌ، و ثَلاثٌ مُهلِكاتٌ، و ثَلاثٌ مُنجِياتٌ، فأمّا الدَّرَجاتُ فإسباغُ الوُضوءِ في السَّبَراتِ، و انتِظارُ الصَّلاةِ بَعدَ الصَّلاةِ، و المَشيُ بِاللَّيلِ و النَّهارِ إلَى الجَماعاتِ...·
اى على! سه چيز درجه است و سه چيز كفّاره، سه چيز مُهلك است و سه چيز نجات بخش. آن سه كه درجه است: يكى خوب و كامل وضو گرفتن در هواى بسيار سرد است و [دوم ]انتظار كشيدن براى نماز بعد از نماز. و [سوم] شركت كردن در نمازهاى جماعت در شبانه روز ··· .
{۳} وضو در هوای سرد دو اجر دارد
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): مَن أسبَغَ الوُضوءَ في البَردِ الشَّديدِ كانَ لَهُ مِن الأجرِ كِفلانِ ، و مَن أسبَغَ الوُضوءَ في الحَرِّ الشَّديدِ كانَ لَهُ أجرُ كِفلٍ .
{۴} وضو در هوای سرد دو اجر دارد
هر كه در سرماى شديد خوب وضو بگيرد، دو سهم اجر دارد و هر كه در گرماى سخت، كامل وضو بگيرد يك سهم اجر دارد.
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): مَن أسبَغَ الوُضوءَ في البَردِ الشَّديدِ كانَ لَهُ مِن الأجرِ كِفلانِ .
هر كه در سرماى شديد، وضو را كامل به جا آورد، او را دو بهره از اجر باشد.
{۵} وضو در سختی موجب شسته شدن گناهان
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): إسباغُ الوُضوءِ في المَكارِهِ ، و إعمالُ الأقدامِ إلَى المَساجِدِ ، و انتِظارُ الصَّلاةِ بَعدَ الصَّلاةِ ، يَغسِلُ الخَطايا غَسلاً .
كامل به جا آوردن وضو در موقعيت هاى سخت و به حركت انداختن گام ها به سوى مساجد و انتظار كشيدن براى نماز بعد از نماز، گناهان را يكسره مى شويد.
{۶} برکتهای عجیب وضو
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): إذا تَوَضَّأَ الرّجُلُ المُسلِمُ خَرَجَتْ خَطاياهُ مِن سَمعِهِ و بَصَرِهِ و يَدَيهِ و رِجلَيهِ ، فإن قَعَدَ قَعَدَ مَغفورا لَهُ .
هرگاه مرد مسلمان وضو بگيرد، گناهان او از گوش و چشم و دستان و پاهايش بيرون مى روند. و چون بنشيند در حال آمرزيدگى نشسته است.
{۷} ریخته شدن گناهان مانند برگ درخت در وضو
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): إذا تَوَضّأَ العَبدُ تَحاطُّ عَنهُ ذُنوبُهُ كما تَحاطُّ وَرَقُ هذهِ الشَّجَرَةِ .
هرگاه بنده وضو گيرد، گناهانش همچون برگ هاى اين درخت فرو مى ريزد.
{۸} طهارت با وضو نصف ایمان
قال امیرالمومنین على (عليه السلام): الطُّهرُ نِصفُ الإيمانِ .
طهارت، نصف ايمان است.
{۹} اثر با وضو مسجد رفتن
قال امیرالمومنین على (عليه السلام): مَن أحسَنَ الطَّهورَ ثُمّ مَشى إلَى المَسجِدِ ، فهُو في صَلاةٍ ما لَم يُحدِثْ .
هر كه درست طهارت بگيرد و سپس به مسجد برود، تا زمانى كه حَدَثى از او سر نزده، همواره در حال نماز [محسوب ]مى شود.
{۱۰} وضو واجب است
قال الباقر (عليه السلام): الوُضوءُ فَريضَةٌ .
وضو، فريضه است.
{۱۱} نماز بدون طهارت «وضو» درست نیست
قال الباقر (عليه السلام): لا صَلاةَ إلاّ بِطَهورٍ .
نماز جز با طهارت درست نيست.
{۱۲} وضو جزء بزرگ ایمان است
قال الصادق (عليه السلام): الوُضوءُ شَطرُ الإيمانِ .
وضو، جزء بزرگ [يا نصف] ايمان است
حكمت وضو
{۱} وضو حدی از حدود خداست
قال الباقر (عليه السلام): إنّما الوُضوءُ حَدٌّ مِن حُدودِ اللّه ِ ؛ لِيَعلَمَ اللّه ُ مَن يُطيعُهُ و مَن يَعصيهِ .
وضو در حقيقت حدّى از حدود خداست تا اينكه خداوند بداند چه كسى از او فرمان مى برد و چه كسى نا فرمانيش مى كند.
{۲} حکم وضو ایستادن با پاکی برابر خداست
آقا امام رضا (عليه السلام) درباره حكمت وضو فرمود: لأنّهُ يَكونُ العَبدُ طاهِرا إذا قامَ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ عِندَ مُناجاتِهِ إيّاهُ ، مُطيعا لَهُ فيما أمَرَهُ ، نَقِيّا مِن الأدناسِ و النَّجاسَةِ ، مَع ما فيهِ مِن ذَهابِ الكَسَلِ و طَردِ النُّعاسِ ، و تَزكِيَةِ الفُؤادِ لِلقِيامِ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ .
براى اينكه بنده وقتى براى مناجات با خداوند جبّار در برابر او مى ايستد، پاك باشد، فرمان او را اطاعت كرده باشد و از آلودگى ها و نجاست پاكيزه باشد، به علاوه اينكه وضو باعث از بين رفتن حالت كسالت و زدودن خواب آلودگى و پاك ساختن دل براى ايستادن در حضور خداوند جبّار است.
آثـــــار وضـــــو
{۱} شناسائی اُمت در قیامت با نور وضو
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): يَحشُرُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ اُمَّتي يَومَ القِيامَةِ بَينَ الاُمَمِ غُرّا مُحَجَّلِينَ مِن آثارِ الوُضوءِ .
خداوند عزّ و جلّ امّت مرا در روز قيامت، بر اثر وضو، با چهره هاى زيبا و دست و پاى سفيد محشور مى كند.
{۲} از آثار وضو سفید شدن در قیامت است
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): تَرِدُونَ علَيَّ غُرّا مُحَجَّلِينَ مِن آثارِ الوُضوءِ ، لَيسَت لأحَدٍ غَيرِكُم .
[روز قيامت] بر اثر وضو، با پيشانى و دست و پاى سفيد بر من وارد مى شويد و هيچ كس جز شما اين خصوصيّت را نخواهد داشت.
{۳} از آثار وضو سفید شدن در قیامت است
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلإم) در پاسخ به اين سؤال كه تو چگونه امّت خود را از ميان امّت هاى نوح تا امّت خودت، باز مى شناسى؟ فرمود: كَيفَ تَعرِفُ اُمَّتَكَ مِن بَينِ الاُمَمِ فيما بَينَ نُوحٍ إلى اُمَّتِكَ ـ : هُم غُرٌّ مُحَجَّلُونَ مِن أثَرِ الوُضوءِ ، لَيسَ لأحَدٍ كذلكَ غَيرِهِم ، و أعرِفُهُم أنّهُم يُؤتَونَ كُتُبَهُم بأيمانِهِم .
آنان بر اثر وضو پيشانى و دست و پايشان سپيد است، هيچ كس جز آنان چنين خصوصيّتى را ندارند. همچنين آنها را از اين مى شناسم كه كار نامه شان به دست راستشان داده مى شود.
{۴} وضو موجب نورانیت پیشانی در قیامت
آقا امام هادى (عليه السلام) فرمود: زمانى كه خداوند عزّ و جلّ با موسى بن عمران (عليه السلام) سخن گفت··· موسى عرض كرد: خدايا! پاداش كسى كه از خشيت تو وضو را كامل به جا آورد چيست؟ خداوند فرمود: أبعَثُهُ يَومَ القِيامَةِ و لَهُ نُورٌ بَينَ عَينَيهِ يَتَلألأُ .
روز قيامت او را در حالى مبعوث مى كنم كه در پيشانيش نورى مى درخشد.
بـــــى مِـــــهـــــرى
{۱} مهر و محبت خدا به برکت وضو
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم): خداوند متعال مى فرمايد: مَن أحدَثَ و لَم يَتَوَضّأْ فَقَد جَفاني ، و مَن أحدَثَ و تَوَضّأَ و لَم يُصَلِّ رَكعَتَينِ فَقَد جَفاني ، و مَن أحدَثَ و تَوَضّأَ و صلّى رَكعَتَينِ و دَعاني و لَم اُجِبْهُ فيما سَألَني مِن اُمُورِ دِينِهِ و دُنياهُ فَقَد جَفَوتُهُ ؛ و لَستُ بِرَبٍّ جافٍ .
هر كس حَدَثى از او سر زند و وضو نگيرد به من بى مهرى كرده است و هر كس حدثى از او سر زند و وضو بگيرد و دو ركعت نماز به جا نياورد به من بى مهرى كرده است و هر كس حدثى از او سر زند و وضو بگيرد و دو ركعت نماز بگزارد و مرا بخواند و من آنچه را از امور دين و دنيايش از من خواسته است برآورده نكنم، بى گمان به او بى مهرى كرده ام و البته من خداوندگار بى مهرى نيستم.
فضيلت دائم الوضو بودن
{۱} وضو موجب طول عمر و پاداش شهید میشود
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): أكثِرْ مِن الطَّهورِ يَزِدِ اللّه ُ في عُمرِكَ ، و إنِ استَطَعتَ أن تَكونَ بِاللَّيلِ و النَّهارِ على طَهارَةٍ فافعَلْ ؛ فإنَّكَ تَكونُ إذا مُتَّ علَى الطَّهارَةِ شَهيدا .
فراوان وضو بگير تا خداوند عمر تو را زياد گرداند. اگر توانستى شب و روز با طهارت باشى اين كار را بكن ؛ زيرا اگر در حال طهارت بميرى، شهيد خواهى بود.
{۲} وضو موجب دریافت پاداش شهید میشود
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): إنِ استَطَعتَ أن لا تَزالَ علَى الوُضوءِ ؛ فإنّهُ مَن أتاهُ المَوتُ و هُو على وُضوءٍ اُعطِيَ الشَّهادَةَ .
اگر مى توانى، همواره با وضو باش؛ زيرا هر كه مرگش در رسد و وضو داشته باشد شهادت نصيبش شده است.
{۳} وضو موجب دریافت پاداش شهید میشود
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): إنِ استَطَعتَ أن تَكونَ أبَدا على وُضوءٍ فافعَلْ ؛ فإنّ مَلَكَ المَوتِ إذا قَبَضَ رُوحَ العَبدِ و هُو على وُضوءٍ كُتِبَ لَهُ شَهادَةٌ .
اگر مى توانى دائم الوضو باشى چنين باش؛ زيرا ملك الموت هرگاه جان بنده را بگيرد و او وضو داشته باشد، برايش شهادت نوشته شود.
{۴} با وضو خوابیدن موجب اجر نماز و روزه
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): الطّاهِرُ النّائمُ كالصّائمِ القائمِ .
كسى كه با طهارت بخوابد، همانند روزه دارِ شب زنده دار است.
تـــــجـــــديـــــد وضـــــو
{۱} وضو روی وضو موجب ده ثواب
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلإم): مَن تَوَضّأ على طُهرٍ كُتِبَ لَهُ عَشرُ حَسَناتٍ .
هر كه با طهارت باشد و [روى آن] وضو سازد، ده ثواب برايش نوشته شود.
{۲} وضو روی وضو موجب قبولی توبه بدون آمرزش خواهی است
قال الصادق (عليه السلام): مَن جَدَّدَ وُضوءَهُ لِغَيرِ حَدَثٍ جَدَّدَ اللّه ُ تَوبَتَهُ مِن غَيرِ استِغفارٍ .
هر كه بدون سرزدن حَدَثى از او، تجديد وضو كند، خداوند توبه او را، بى آنكه استغفار كند، تجديد گرداند.
{۳} وضو روی وضو موجب نور بیشتر
قال الصادق (عليه السلام):الوُضوءُ علَى الوُضوءِ نُورٌ على نُورٍ .
وضو روى وضو، روشنايى روى روشنايى است.
وضوى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم)
عن زرارة : قالَ أبو جعفرٍ (عليه السلام :) أ لاَ أحكي لَكُم وُضوءَ رَسولِ اللّه ِ (صلى الله عليه و آله و سلّم)؟ فقُلنا : بلى ، فدَعا بقَعْبٍ فيهِ شَيءٌ مِن ماءٍ ثُمّ وَضَعَهُ بَينَ يَدَيهِ ، ثُمّ حَسَرَ عن ذِراعَيهِ ، ثُمّ غَمَسَ فيهِ كَفَّهُ اليُمنى ، ثُمّ قالَ : هكذا إذا كانتِ الكَفُّ طاهِرَةً ، ثُمّ غَرَفَ فمَلأَها ماءً فوَضَعَها على جَبينِهِ ، ثُمّ قالَ: «بسمِ اللّه ِ» و سَدَلَهُ على أطرافِ لِحيَتِهِ ، ثُمّ أمَرَّ يَدَهُ على وَجهِهِ و ظاهِرِ جَبينِهِ مَرّةً واحِدَةً ، ثُمّ غَمَسَ يَدَهُ اليُسرى فغَرَفَ بها مِلْأَها ، ثُمّ وَضَعَهُ على مِرفَقِهِ اليُمنى ، و أمَرَّ كَفَّهُ على ساعِدِهِ حتّى جَرَى الماءُ على أطرافِ أصابِعِهِ ، ثُمّ غَرَفَ بيَمينِهِ مِلْأَها فوَضَعَهُ على مِرفَقِهِ اليُسرى ، و أمَرَّ كَفَّهُ على ساعِدِهِ حتّى جَرَى الماءُ على أطرافِ أصابِعِهِ ، و مَسَحَ مُقَدَّمَ رأسِهِ و ظَهرَ قَدَمَيهِ بِبِلَّةِ يَسارِهِ وَ بقيَّةِ بِلَّةِ يُمناهُ.
الكافى ـ به نقل از زراره ـ : امام باقر (عليه السلام) فرمود: آيا وضوى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) را براى شما نمايش ندهم؟
عرض كرديم: چرا.
حضرت قدحى كه در آن مقدارى آب باشد، خواست و آن را مقابل خود گذاشت. سپس آستين هايش را بالا زد و آنگاه مشت راست خود را در آن فرو برد و فرمود: به اين صورت به شرط آنكه دست پاك باشد. سپس مشت خود را پر از آب كرد و دستش را روى پيشانى خود گذاشت و گفت: «بسم اللّه». و آن را به اطراف محاسنش رها كرد و آنگاه دست خود را يك بار به صورت و بالاى پيشانيش كشيد. بعد دست چپ خود را فرو برد و مشتى پر آب برداشت و روى آرنج راست خود ريخت و كف دست خود را روى ساعد دستش كشيد، به طورى كه آب بر نوك انگشتانش جارى شد. آنگاه با دست راست خود مشتى آب برداشت و آن را روى آرنج چپ خود ريخت و كف دست خود را روى ساعد دستش كشيد به طورى كه آب از نوك انگشتان او جارى شد و جلو سر و روى دو پاى خود را با رطوبت دست چپ و باقيمانده رطوبت دست راست خويش مسح كرد.
تاریخ بارگزاری: سه شنبه، ۱۲ مهر ۱۴۰۱ .