حکم نماز جماعت زن باردار مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدظله) - نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز:

حکم نماز جماعت زن باردار مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدظله)

سوال سلام علیکم
خانم باردار که مدت رکوع و سجده طولانی امام برایش سخت است آیا می تواند زودتر از امام از سجده و رکوع برخیزد؟ یا علی
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین و تشکر از اعتمادتان به سایت انهار.
بزرگوار.
اگر کسی به دلیل بیماری یا پیری و سالمندی یا بارداری نتواند به اندازه امام جماعت در رکوع یا سجده بماند و عمداً زودتر از امام جماعت از رکوع یا سجده برخیزد جماعتش باطل می شود و نمازش فرادا می‌شود، اما اگر بخواهد به ثواب کامل نماز جماعت برسد می‌تواند کمی دیرتر از امام جماعت به رکوع یا سجده برود و با امام جماعت از رکوع یا سجده برخیزد تا نمازش صحیح باشد و از ثواب نماز جماعت برخوردار شود.
زیرا وقتی ارزش نماز جماعت ۲۵ برابر نماز فرادی یا در روایتی ۲۷ برابر باشد و در تهذیب نقل شده باشد که راوی از آقا امام رضا (علیه السلام) سوال کرد: نماز واجب فرادی در مسجد کوفه افضل است یا نماز جماعت؟ فرمود: نماز جماعت افضل است و نیز در کتاب محاسن برقی به سند خود از آقا امام صادق (علیه السلام ) از پدرانش از آقا امیرالمؤ منین (صلوات الله علیه) نقل باشد که فرمود: آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: کسی که نماز صبح و عشا را در جماعت بخواند، او در ذمه خدا خواهد بود. و کسی که به او ظلم کند گویا به خدا ظلم کرده و کسی که او را تحقیرکند گویا خدا را تحقیر کرده است.
و در کتاب من لا یحضر در حدیث مناهی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که فرمود: کسی که به طرف مسجد جهت نماز جماعت رود، برای او به هر قدمی هفتاد هزار حسنه و مثل این درجات خواهد بود و اگر در این حالت بمیرد، هفتاد هزار ملک بر او موکل شوند که او را در قبرش عیادت کنند و به او بشارت دهند و انیس او باشند و برایش استغفار کنند تا قیامت و نیز در کتاب تحف العقول از آقا رضا (صلوات الله علیه) نقل است که فرموده است در فضیلت جماعت بر فرادی به هر رکعت دو هزار رکعت است.
بنابراین وقتی در نماز جماعت این همه اجر و پز فضیلت باشد حیف است که کسی خود را از این همه فضیلت محروم کند.
پس به همان راهکاری که برای محروم نشدن از فیض نمازجماعت بیان شد عمل کند تا از همه ی ثوابها بهره مند شود. یاحقّ.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس