حکم شرعی نمازهایم که بخاطر بچه داری نمی خوانم مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) - نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز:

حکم شرعی نمازهایم که بخاطر بچه داری نمی خوانم مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

سوال سلام. نماز قضا از سالهای قبل زیاد دارم ۳۳سالمه گاه گاهی میخونم بهم میگن ولی نمیدونم چرا نمیخونم بچه کوچکی دارم بس خستم میکنه دیگه همراه بچه خوابم میبره. تکلیفم چیه؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین
والسلام علی من اتبع الهدی
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
با تشکر از اعتماد شما به «سایت انهار»

دخترم.
اولاً: نماز ستون دین و موجب حضور خدا در تمام لحظات زندگیتان می‌شود.
خواندن نماز واجب است و در اسلام سفارشات زیادی درباره نماز شده است.
پیشوایان دینی و امامان بزرگوارمان تاکید زیادی بر خواندن نماز بویژه اول وقت دارند و به تاخیر انداختن نماز را جایز نمی دانند.
دخترم.
خواندن نماز اول وقت برکات و فواید فراوانی هم دارد و اگر نماز خود را سبک بشمارید از برکات زیادی محروم می شوید.
ثانیاً: نماز چون از محبوب ترین اعمال نزد خداوند است و پل ارتباطی بین شما و خدا می باشد، اگر نعوذ بالله ترک یا سبک شمرده شود ارتباط شما با خداوند قطع و از الطاف و مراحمش محروم می شوید.
خداوند کسانی را که نماز را سبک نمی‌شمارند و حتّی المقدور در اول وقت برگزار می نمایند، دوست دارد و برکات زیادی را شامل حالشان می‌کند.
برخی از آیات قرآن در باره اهمیت نماز:
(۱) إن الصلاة کانت علی المؤمنین کتابا موقوتا
بی گمان نماز بر مؤمنان فرض و دارای اوقات معلوم و معین است.
سوره نساء آیه ۱۰۳.
(۲) اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ ۗ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ ۗ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
آنچه از کتاب به سوی تو وحی شده است بخوان و نماز را برپادار، که نماز از کار زشت و ناپسند باز می دارد و قطعاً یاد خدا بالاتر است و خدا می داند چه می کنید.
سوره عنکبوت آیه ۴۵.
(۳) یـأیّها الّذین ءامنواْ استعینواْ بالصّبر و الصّلوه إنّ اللَّه مع الصّـبرین
ای کسانی که ایمان آورده اید، از شکیبایی و نماز یاری جویید، زیرا خدا با شکیبایان است.
سوره بقره آیه ۱۵۳.
(۴) وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ۚ ذَٰلِکَ ذِکْرَیٰ لِلذَّاکِرِینَ
در دو طرف روز ]اول و آخر آن [و نخستین ساعات شب، نماز را برپادار، زیرا خوبی ها بدی ها را از میان می برد.
سوره هود آیه ۱۱۴.
برخی از روایات درباره اهمیّت نماز:
(۱) قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): لَیسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِهِ لَا یرِدُ عَلَی الْحَوْضَ لَا وَ اللَّهِ
از من نیست کسی که نمازش را سبک بشمارد. قسم به خدا بر حوض کوثر بر من نخواهد رسید.
بحارالانوار ، ج ۸۰، ص ۲۱.
نماز محبوب ترین اعمال نزد خدا
(۲) قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): احَبُّ الْاَعْمالِ اِلَی الله الصَّلاةُ لِوَقْتِها، ثُمَّ بِرُّ الْوالِدَیْنِ، ثُمَّ الْجَهادُ فی سَبیلِ الله.
نماز اول وقت، سپس نیکی به پدر و مادر و پس از آن جهاد در راه خدا، محبوب ترین کارها نزد خداست.
نهج الفصاحه ، ص ۷۰.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): لَیسَ عَمَلٌ أحَبَّ إلَی اللَّهِ عزّ وجلّ مِنَ الصَّلاةِ ، فَلا یَشغَلَنَّکُم عَن أوقاتِها شَی‏ءٌ مِن اُمورِ الدُّنیا ، فَإِنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ ذَمَّ أقوامًا فَقالَ :(الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ) یَعنی أنَّهُم غافِلونَ استَهانوا بِأَوقاتِها .
هیچ عملی نزد خداوند، محبوب‏تر از نماز نیست، پس هیچ کار دنیایی، شما را در وقت نماز، به خود مشغول ندارد ؛ چرا که خداوند، گروه‏هایی را سرزنش کرد و فرمود: (آنان که از نمازشان غافل اند)، یعنی آنان غافل بوده‏اند و به وقت نمازها بی ‏اعتنایی می‏کردند.
الخصال ، ص ۶۲۱، ح۱۰.
نماز اولین سوال قیامت است.
قال الصادق (علیه السلام): اوّل ما یحاسب به العبد علی الصلاه فاذا قبلت قبل منه سائر عمله و اذا ردّت علیه ردّ علیه سائر عمله
نخستین چیزی که آدمی بر آن محاسبه میشود، نماز است. اگر نماز پذیرفته شد، دیگراعمال هم قبول میشود و اگر نماز ردّ شد، دیگر اعمال هم ردّ میشود.
من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص ۲۰۸.
قال الصادق (علیه السلام): انّ اول ما یسأل عنه العبد اذا وقف بین یدی الله عزوجل الصلوات المفروضات و عن الزکاه المفروضه و عن الصیام المفروض و عن الحج المفروض و عن ولایتنا اهل البیت
هنگامی که انسان در پیشگاه خداوند متعال قرار میگیرد، نخست از نمازهای واجب، زکات واجب، روزه واجب، حج واجب و ولایت ما اهلبیت سؤال میشود.
وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۲۳.
مرحوم شیخ صدوق، در امالی، ص ۶۴۱، در بیان عقاید امامیه می‌گوید: «پس از معرفت (اعتقادات) نخستین عملی که از میان اعمال آدمی، محاسبه می شود، نماز است».
برخی از فواید نماز:
(۱) برطرف شدن گرفتاری و ناراحتی:
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: بنده ای نیست که به وقت های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این که من سه چیز را برای او ضمانت می کنم:برطرف شدن گرفتاری ها و ناراحتی ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش.
سفینه البحار، ج ۲، ص ۴۲.
(۲) ورود به بهشت و دوری از جهنم:
آقا امام محمد باقر(علیه السلام) می فرمایند: هر کس نماز واجب را در حالی که عارف به حق آن است در وقتش بخواند، به گونه ای که چیزی دیگر را بر آن ترجیح ندهد، خداوند برای وی برائت از جهنم می نویسد که او را عذاب نکند، و کسی که درغیر وقتش به جا آورد در حالی که چیزی دیگر را بر آن ترجیح دهد، خداوند می تواند او را ببخشد یا عذابش کند.
و سائل الشیعه، ج ۳، ص ۸۱.
(۳) در امان بودن از بلاهای آسمانی:
قطب راوندی گوید: آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرمایند: هنگامی که خداوند از آسمان آفتی بفرستد، سه گروه از آن، در امان می مانند: حاملان قرآن، رعایت کنندگان خورشید یعنی کسانی که وقت های نماز را محافظت می کنند و کسانی که مساجد را آباد می نمایند.
الصلاة فی الکتاب و السنة، ج ۱، ص ۳۲۹.
(۴) خشنودی خداوند:
آقا امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: اول وقت، خشنودی خداست و آخر آن، عفو خداست، و عفو نیست مگر از جهت گناه و در مقابل، تأخیر نماز موجب خشم خداست چرا که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: نماز را با وضوی کامل و شاداب در وقتش به جای آور که تأخیر انداختن نماز بدون جهت، باعث غضب پروردگار است.
وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۹۰، ح ۱۶.
(۵) استجابت دعا و بالا رفتن اعمال:
در حدیث است که به هنگام ظهر درهای آسمان گشوده می شود و درهای بهشت باز می گردد و دعا مستجاب می شود ؛پس خوشا به حال کسی که در آن هنگام برای او عمل صالحی بالا رود. در حدیثی از آقا امام صادق (علیه السلام) آمده است که فرمودند: بهترین ساعت های شب و روز، وقت های نماز است. سپس فرمودند:چون ظهر می شود درهای آسمان گشوده شده و بادها می وزند و خداوند به خلق خود نگاه می کند. هر آینه من بسیار دوست دارم که در آن هنگام، عمل صالحی برای من بالا رود. آنگاه فرمودند: برشما باد به دعا کردن بعد از نمازها، چرا که آن مستجاب می شود.
اصول وافی، ج۲، ص ۸۷.
(۶) دوری شیطان و تلقین شهادتین:
آقا امام صادق (علیه السلام) از پدرانش (علیهم السلام) از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) روایت نموده است که آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: شیطان همیشه از فرزند آدم بیمناک بوده و از او می ترسد؛ البته تا زمانی که نمازهای پنجگانه را در وقتش بخواند. و هنگامی که این نمازها را ضایع کرد، شیطان بر او جری شده و او را به گناهان بزرگ می کشاند.
ثواب الاعمال، ص ۴۹۴.
دخترم.
فرزندی را که در دامن خود از طرف خداوند متعال به امانت گرفته اید باید خوب تربیت شود و خوب تحویل اسلام شود و اگر دامن متعلق به مادری باشد که نسبت به ارتباط با خدا کاهل باشد فرزند که در دامنش رشد می کند از تربیت و معنویت الهی محروم می گردد و شاید تبدیل به کسی شود که که موجب خرابی دنیا و آخرتتان شود.
بنابراین به خاطر فرزندی که در دامن شما تربیت می‌شود ارتباطتان را با خداوند طبیعی کنید و هنگام شیر دادن و خدمت به فرزند حتّی المقدور با وضو و رو به قبله باشید تا از ثمرات فرزند خوب در دنیا و آخرت بهره مند شوید.
مضافاً بر اینکه:
الحمدلله شما جوان هستید و فرمودید بچه داری شما رو خسته کرده.
نقل است که مرحوم امام به مادری كه از شيطنت بچه خود گله مي كرد، مي‌گفتند: من حاضرم ثوابي را كه تو از تحمل شيطنت بچه مي‌بري با ثواب تمام عبادات خودم عوض كنم.
دکترم این همه ثواب یکجا خداوند برای شما در نظر گرفته است است و شما به شکرانه این هم همراهم الهی نماز خود را سبک نشمارید و خوب و اول وقت بخوانید تا از تو آب خود نماز و از ثواب نگهداری فرزندتان بهره مند شوید.
البته باید نمازهای را که نخوانده اید قضا کنید و تا جوان هستید قضا کنید زیرا اگر سنّ بالا برود و ضعف اندام پیدا کنید ممکن است قضا کردن نمازهای تان به صورت غیر مطلوب باشد.
بنا براین مقداری که می‌دانید و یقین دارید قضا شده است کم کم قضا کنید. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس