جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین
والسلام علی من اتبع الهدی
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
با تشکر از اعتماد شما به «سایت انهار»
بزرگوار.
(۱) چرا طلاق؟ در گذشته رسم مؤمنین این بوده است که دختر با چادر سفید به منزل شوهر می رفته و با کفن سفید از آنجا خارج می شده.
طلاق زیبنده مومن نیست و چون طلاق شما باطل هست تلاش کنید با مشاوره و حل شدن موارد اختلاف به زندگی خود سامان دهید زیرا با طلاق عرش خدا به لرزه درمی آید.
بزرگوار
طلاق یعنی جدا شدن همسران از یکدیگر؛ و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان میرود.
طلاق وقتی اتفاق میافتد که استحکام رابطه زناشویی از بین میرود و میان زوجین ناسازگاری و تنش به وجود می آید.
بزرگوار
مشکلات در هر خانواده ای با هر پست و مقام و جایگاه و طبقه ای؛ کم و زیاد وجود دارد، اما گاهی زوجین این مشکلات را به قدری بزرگ می کنند که از حد توان و تحمل خارج می شود و منجر به طلاق می گردد.
بزرگوار
زوجین باید برای بهبود رابطه و افزایش عشق و علاقه و رسیدگی به خواسته ها و نیازهای هم بکوشند و تن به طلاق ندهند زیرا طلاق آخرین راه است.
پیامبران و امامان ما توصیه و سخنان گوهر باری راجع به طلاق گفته اند که در هر کدام نکته ای نهفته است.
سه حدیث در باره طلاق:
(1) قال الصادق (علیه السلام): ما مِن شَيءٍ مِمّا أحَلَّهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ أبغَضَ إلَيهِ مِن الطلاقِ... .
الكافي، ج6، ص54، ح2.
از چيزهايى كه خداوند عز و جل حلال فرموده هيچ چيز نزد او منفورتر از طلاق نيست.
(2) الكافي عن صفوان بن مهران عن الإمام الصّادق عليه السلام : قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : ما مِن شَيءٍ أبغَضَ إلى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ مِن بَيتٍ يَخرَبُ في الإسلامِ بالفُرقَةِ ··· ثُمّ قالَ أبو عبدِ اللّه ِ عليه السلام : إنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ إنّما وَكَّدَ في الطَّلاقِ و كَرَّرَ فيهِ القَولَ مِن بُغضِهِ الفُرقَةَ.
الكافي، ج5، ص328، ح1.
الكافي ـ به نقل از صفوان بن مهران ـ امام صادق (عليه السلام): رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: در اسلام هيچ چيز نزد خداوند عزّ و جلّ منفورتر از خانه اى نيست كه با جدايى ويران شود ··· سپس امام صادق (عليه السلام) فرمود: خداوند عزّ و جلّ از آن رو نسبت به طلاق [ندادن] تأكيد فرموده و بارها از آن سخن گفته است ، كه از جدايى و تفرقه نفرت دارد .
الإمامُ الصّادقُ (عليه السلام): إنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يُحِبُّ البيتَ الذي فيهِ العُرسُ، و يُبغِضُ البيتَ الذي فيهِ الطلاقُ، و ما مِن شَيءٍ أبغَضَ إلى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ مِن الطلاقِ .
الكافي، ج6، ص54، ح3.
امام صادق (عليه السلام): خداوند عزّ و جلّ خانه اى را كه در آن عروسى باشد دوست دارد و خانه اى را كه در آن طلاق باشد ، دشمن دارد و نزد خداوند عزّ و جلّ چيزى منفورتر از طلاق نيست.
(۲) طلاق در حالت پریودی و عادت زن باطل است، بنابراین آن زن به همسری شما باقی می مانده است.
( ۳) از شرایط صحّت طلاق وقوع طلاق در طُهر غیر مواقعه است. بنابر این، طلاق زنی که حایض یا نفسا و یا در طهر مواقعه است صحیح نیست، {بنابراین طلاق زنی که پس از پاک شدن از عادت با او آمیزش شده است صحیح نیست بلکه باید زن پریود شود و از پریودی پاک شود و در پاکی طلاق داده شود}.
بزرگوار.
حالا که الحمدلله طلاق شما باطل است تلاش کنید در مشاوره توسط آگاهان به مسائل روانشناسی دینی و استادان حرف ای اخلاق، موارد اختلاف را بررسی کنید تا انشاءالله این اتفاق مقبوض و مورد خشم خدا واقع نشود و مجدداً مورد مراحل الهی قرار بگیرید و زندگی را از سر بگیرید.
حقیر حاضرم در هر کجای کشور که باشید برای مشاور در این مورد خدمتتان برسم. یاحقّ.