احکام کسب درآمد اینترنتی مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه) - کسب های حرام

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > کسب های حرام:

احکام کسب درآمد اینترنتی مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه)

سوال سلام
حکم شرعی انجام دادن سئو وب سایت های اینترنتی چیست؟
سئو یک شغل اینترنتی است که ما با دانش خود در این زمینه بازدید یک وب سایت را بالا می بریم و آن را در صفحه اول گوگل قرار می دهیم تا مدیر اصلی وب سایت از این طریق محصول خود را بفروشد و کسب درآمد کند و ما به عنوان یک سئو کار در قبال انجام دادن سئوی سایت از مدیر سایت درآمد کسب می کنیم.

گاهی اوقات موضوع اصلی وب سایتی که ما سئوی آن را انجام می دهیم از نظر شرعی مشکلی ندارد و حلال است ولی برخی از محتویات وب سایت که مدیر سایت آن را در سایت خودش بارگزاری می کند مشکل شرعی دارد.

برای مثال یک وب سایت در زمینه فروشگاه لباس، کیف و... وجود دارد که مردم با ورود به این سایت به طور آنلاین خرید می کنند و مدیر سایت از این راه درآمد حلال بدست می آورد ولی گاهی اوقات مدیر سایت خودش تصاویری را در بخش هایی از سایت بارگزاری می کند که اشکال شرعی دارد مثلا عکس بدحجاب یک خانم را در پس زمینه سایت یا جاهای دیگر قرار می دهد.

اگر ما به عنوان یک سئو کار به قصد کمک به کسب کار مدیر اصلی سایت، سئوی سایت او را انجام دهیم تا محصولات او به فروش برسد در گناه کرده ایم؟ آیا در گناه تصاویر نامحرمی که مدیر سایت بارگزاری کرده هم شریک هستیم یا خیر؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 

جواب:بسم الله الرحمن الرحیم.
و السلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته.
با تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار»
بزرگوار

درآمد اینترنتی فی نفسه اشکال ندارد. ولی بر اساس آیه شریف «لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» کمک به هر کاری که زمینه ساز گناه باشد جایز نیست و حرام است و با شرحی که شما نوشته اید، این کار کمک به گناه است
بزرگوار
مشهور فقیهان این است که آیه «لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» دلالت بر حرام بودن کمک و اعانت و تعاون بر اثم و عدوان می دانند.
لذا فقهاء عظام قراردادهایی را که مصداق اعانت یا تعاون بر اثم و عدوان است، حرام باطل می شمارند.

آیه کامل در سوره مائده چنین است: «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ»
یعنی: و (همواره) در راه نیکى و پرهیزگارى با هم تعاون کنید و (هرگز) در راه گناه و تعدى همکارى ننمائید و از خدا بپرهیزید که مجازاتش شدید است.
آنچه در آیه فوق در زمینه تعاون آمده یک اصل کلى اسلامى است که سراسر مسائل اجتماعى و حقوقى و اخلاقى و سیاسى را در بر میگیرد.
لذا طبق این آیه و اصل مسلمانان موظفند در کارهاى نیک تعاون و همکارى کنند ولى همکارى در اهداف باطل و اعمال نادرست و ظلم و ستم، مطلقا ممنوع است، حتّی اگر مرتکب آن دوست نزدیک یا برادر انسان باشد، چه برسد به اینکه با عامل هیچگونه قرابت و یا سنخیت روحی و اخلاقی و دینی نباشد و بدتر اینکه خدمت به اجنبی و بگانه باشد که:
(1) موجب منفعت داد نامشروع به او باشد.
(2) چشمهای او و دیگران را آلوده به حرام و گناه کند.
(3) چه بسا رونق دادن به بازار اجنبی بازار مسلمانی کساد شود. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس