حکم این که نمیدانم چقدر نماز و روزه به گردن دارم مرجع تقلید آیةالله بهجت (قدّس سرّه) - نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز:

حکم این که نمیدانم چقدر نماز و روزه به گردن دارم مرجع تقلید آیةالله بهجت (قدّس سرّه)

سوال با سلام . خانمی هستم 40 ساله. می خواهم نمازهای قضایی که دارم به جا بیاورم نمی دانم چند سال و چند روز است. با توجه به اینکه دخترها از 9 سالگی به سن بلوغ می رسند باید معیار را از 9 سالگی گذاشت؟ و اینکه نمی دانم چند روز و چند سال است باید چه کنم؟ روزهایی و وقتهایی که بیمار بودم و در بستر افتاده بودم و توانایی نداشتم و... را چگونه باید محاسبه کنم؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی بهجت(قدّس سرّه)
 

جواب:بسم الله الرحمن الرحیم.
و السلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته.
با تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار».

بزرگوار
اولاً: دعا می کنم خداوند عمر طولانی با خیر و برکت و سعادت و عاقب بخیری به شما مرحمت کند.

ثانیاً: معیار شرعی در سنّ خانمها، شروع ده سالگی هست

ثالثاً: اگر کسی نماز قضا به گردن دارد ولی مدت آن را نمیداند باید مقداری را قضا کند که می داند نمازهای قضایش از آن کمتر نیست مثلاً:
اگر نمی داند ده سال نماز به گردن دارد یا هشت سال، وظیفه اش این است که هشت سال را قضا کند و نسبت به مابقی که یقین ندارد تکلیفی ندارد هر چند بهتر است انسان نمازهایی را که احتمال می‌دهد به گردن او باشد احتیاطاً قضا کند ولی واجب نیست.
اگر نمی داند ده ماه روزه به گردن دارد یا هشت ماه، وظیفه اش این است که هشت ماه را قضا کند و نسبت به مابقی که یقین ندارد تکلیفی ندارد هر چند بهتر است انسان روزه هایی را که احتمال می‌دهد به گردن او باشد احتیاطاً قضا کند ولی واجب نیست. یاحقّ.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس