حکم نماز خواندن با عرق جُنُب از حرام مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه) - طهارت و نجاسات

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > طهارت و نجاسات:

حکم نماز خواندن با عرق جُنُب از حرام مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه)

سوال سلام و عرض ادب، امیدوارم همیشه سلامت باشین و ان‌شاءالله بیماری دور باشه از شما بزرگواران.
سوال من این بود که چند سالی بدون اینکه متوجه باشم مرتکب عمل استمنا بودم، الان که خدا را شکر این گناه را ترک کردم و گذاشتم کنار، ولی به این مطلب پی بردم که عرق جُنُب از حرام نباید روی لباس باشه، و الان دچار وسواس شده ام و هر لباسی، مخصوصا لباس هایی که زمستانه هستند رو میخوام استفاده کنم ساعت ها باخودم فکر میکنم که نکنه نجس شوند و بپوشم و نجاستش سرایت کنه، آیا باید این لباس ها رو برای استفاده آب بکشم و تطهیر کنم؟ و آیا اگر دست خیسم بهشون بخوره و به وسیله ها دیگرم بزنم اون ها هم نجس میشوند؟ و آیا نماز با این لباس ها درست خواهد بود؟.
مرجع تقلید: حضرت آیةالله العظمی خامنه ای (مدظله)
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم.
و السلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته.
با تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار».

بزرگوار. هیچ مرجع تقلیدی عرق جُنُب از حرام را نجس ندانسته است یعنی اصلاً عرق جنب از حرام نجس نیست.
اما این که گفته اند: عرق جُنُب از حرام نباید در لباس باشد منظور لباس نماز گزار هست آنهم نه بخاطر اینکه عرق جُنُب از حرام نجس باشد بلکه بخاطر این است که فقط نماز خواندن با آن جایز نیست.
بنابراین شرعاً عرق جُنُب از حرام پاک است و فقط اگر کسی جُنُب شود تنها آن بخشی از بدن او که به نجاست «منی» آلوده شده است نجس است، که اگر فقط همان قسمت را آب بکشد، کافی‌ است اماولی اگر کسی از راه حرام (مانند: نعوذبالله؛ استمناء، زنا، لواط و یا جماع با زن حایض) جُنُب شده و حین عمل و یا بعد از آن عرق کند، هرچند مراجع عظام معاصر، چنین عرقی را نجس نمی دانند اما نسبت به این مسئله که آیا می‌شود با بدن یا لباسی که به آن آلوده شده، نماز خواند؟ اکثراً فرموده اند: به احتیاط واجب با بدن یا لباسی که به آن عرق آلوده شده تا از بین نرفته و خشک نشده است نماز نخوانند.
برخی از فقهاء عظام نماز خواندن با عرق جُنُب از حرام جایز میدانند مانند:
(۱و۲) آیات عظام خوئی و تبریزی  (قدّس سرّهما).
(۳) آیةالله العظمی سیستانی (مدّظلّه).
(۴) آیةالله العظمی شبیری زنجانی (مدّظلّه).
بنابراین شما که مقلّد حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای هستید:
{۱} یا در آن لباس نماز نخوانید.
{۲} یا به فتوای حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدّظلّه) یا حضرت آیةالله العظمی شبیری زنجانی (مدّظلّه) رجوع کنید و نماز بخوانید. یاحقّ.
مشاهده فتوای مراجع عظام پیرامون عرق جُنُب از حرام.
در توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۱۶.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس