نماز عيد فطر و قربان - مسائل نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > مسائل نماز:

نماز عيد فطر و قربان

مسأله 1590- نماز عيد فطر و قربان در زمان حضور امام واجب است و بايد به جماعت گزارده شود و در اين زمان كه امام غايب است، مستحب است و میتوان آن را به جماعت يا فرادا انجام داد.

مسأله 1591- محل دو خطبه در نماز عيد فطر و قربان، پس از آن دو نماز است و خطبه‌های آن‌ها بنا بر احتياط، محتوای خطبه‌های نماز جمعه را دارد؛ يعنی حمد و ثنای الهی و شهادتين و سفارش به تقوا و قرائت سورهٔ كوتاه قرآن و نشستن امام بين دو خطبه.

مسأله 1592- وقت نماز عيد فطر و قربان از اول آفتاب روز عيد است تا ظهر.

مسأله 1593-مستحب است نماز عيد قربان را پس از بلند شدن آفتاب اقامه كنند و در عيد فطر مستحب است پس از بلند شدن آفتاب افطار كنند و زكات فطره را هم بپردازند؛ يا جدا كنند و سپس نماز عيد را به‌جا آورند.

مسأله 1594- نماز عيد فطر و قربان، اذان و اقامه ندارد و دو ركعت است كه در ركعت يكم پس از خواندن حمد و سوره بايد پنج تكبير بگويد و پس از هر تكبير يک قنوت بخواند و پس از قنوت پنجم تكبير ديگری بگويد و به ركوع رود و دو سجده به‌جا آورد و برخيزد و در ركعت دوم، چهار تكبير بگويد و پس از هر تكبير قنوت بخواند و تكبير پنجم را بگويد و به ركوع رود و پس از ركوع دو سجده كند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

مسأله 1595- در قنوت نماز عيد فطر و قربان هر دعا و ذكری خوانده شود، كافی است؛ ولی بهتر است نمازگزار اين دعا را به امید ثواب بخواند: «اللّٰهُمَّ أهْلَ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَروتِ وَ أهْلَ الْعَفْوِِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أهْلَ التَّقْویٰ وَ الْمَغْفِرَةِ أسْأَلُك بِحَقِّ هٰذا الْيَوْمِ الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسلِمینَ عيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ كَرامَةً وَ مَزيداً أنْ تُصَلِّيَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ تُدخِلَني في كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أنْ تُخْرِجَنِي مِن كُلِّ سُوءٍ أخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً و آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوٰاتُك عَلَيْهِ وَ عَليْهِمْ اللّٰهُمَّ إِنِّي اسْألُك خَيرَ ما سَأَلَكَ بِهِ عِبٰادُك الصَّالِحُونَ وَ أعُوذُ بِك مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبٰادُك الْمُخْلَصُونَ».

مسأله 1596- مستحب است در نماز عيد فطر و قربان حمد و سوره بلند خوانده شود.

مسأله 1597- نماز عيد سورهٔ مخصوصی ندارد؛ ولی بهتر است در ركعت يكم آن، سورهٔ شمس (سورهٔ 91) و در ركعت دوم سورهٔ غاشيه (سورهٔ 88) را بخوانند يا در ركعت يكم، سوره سبّح اسم (سورهٔ 87) و در ركعت دوم سورهٔ شمس را بخوانند.

مسأله 1598- مستحب است پيش از نماز روز عيد فطر، به خرما افطار كند و در عيد قربان، پس از نماز، قدری از گوشت قربانی بخورد.

مسأله 1599-مستحب است پيش از نماز عيد غسل كند و دعاهايی كه پيش از نماز و پس از آن در كتاب‌های دعا ذكر شده، به امید ثواب بخواند.

مسأله 1600- مستحب است در نماز عيد بر زمین سجده كنند و در حال گفتن تكبيرها، دست‌ها را بلند كنند.

مسأله 1601- پس از نماز مغرب و عشای شب عيد فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عيد، نيز پس از نماز عيد فطر مستحب است كه اين تكبيرها را بگويد: «اللهُ أكْبرُ اللهُ أكْبرُ لا إلٰهَ إلَّا اللهُ و اللهُ أكْبرُ اللهُ أكْبرُ وَ للهِ الْحَمْد اللهُ أكْبرُ عَلیٰ مٰا هَدانا».

مسأله 1602- مستحب است انسان در عيد قربان پس از ده نماز كه اول آن‌ها نماز ظهر روز عيد و آخر آن‌ها نماز صبح روز دوازدهم است، تكبيرهايی را كه در مسألهٔ پيش ذكر شد، بگويد و پس از آن بگويد: «اللهُ أكْبرُ عَلیٰ ما رَزَقَنا مِنْ بَهِيمَةِ الأنْعامِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ عَلیٰ ما أبْلانا» ولی اگر عيد قربان را در مِنا باشد، مستحب است تا از مِنا كوچ نكرده، پس از پانزده نماز كه اول آن‌ها نماز ظهر روز عيد و آخر آن‌ها نماز صبح روز سيزدهم ذی حجه است، اين تكبيرها را بگويد.

مسأله 1603- كراهت دارد نماز عيد را زير سقف بخواند.

مسأله 1604- در نماز عيد هم مانند نمازهای ديگر، مأموم بايد غير از حمد و سوره، چيزهای ديگر نماز را خودش بخواند.

مسأله 1605- اگر مأموم موقعی برسد كه امام مقداری از تكبيرها را گفته، میتواند به او اقتدا كند و همراه امام قنوت‌ها را بخواند و پس از آنكه امام به ركوع رفت، بايد آنچه از تكبيرها و قنوت‌ها را كه با امام نگفته، خودش بگويد و اگر در هر قنوت يک «سبحان الله» يا يک «الحمد لله» بگويد، كافی است.

مسأله 1606- اگر در نماز عيد وقتي برسد كه امام در ركوع است، میتواند نيّت كند و تكبير يكم نماز را بگويد و به ركوع رود.

مسأله 1607- اگر در عدد تكبيرهای نماز و قنوت‌های آن شک كند، چنانچه از محل آن تجاوز كرده، به شک خود اعتنا نكند؛ ولی چنانچه از محل آن تجاوز نكرده است، بر اقلّ بنا بگذارد و اگر بعد معلوم شود كه گفته بوده، اشكال ندارد.

مسأله 1608- اگر قرائت يا تكبيرات يا قنوت‌ها را فراموش كند و به‌جا نياورد و در ركوع يادش بيايد، نمازش صحيح است.

مسأله 1609- اگر ركوع يا دو سجده يا تكبيرة‌الاحرام را فراموش كند، نمازش باطل میشود.

مسأله 1610- اگر در نماز عيد، يک سجده يا تشهد را فراموش كند، به احتياط مستحب، پس از نماز آن را به قصد رجاء به‌جا آورد و اگر كاری كند كه برای آن در نمازهای يومیه سجدهٔ سهو لازم است، به احتياط مستحب، بعد از نماز به قصد رجاء، دو سجدهٔ سهو برای آن به‌جا آورد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس