كم يا اضافه كردن اجزاء و كم كردن شروط نماز - مسائل نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > مسائل نماز:

كم يا اضافه كردن اجزاء و كم كردن شروط نماز

مسأله 1314- هرگاه چيزی از واجبات نماز را به عمد كم يا اضافه كند، اگرچه يک حرف آن باشد، نماز باطل است.

مسأله 1315- اگر با ندانستن حكم شرعی، چيزی از اجزای نماز را كم يا اضافه كند، چنانچه آن جزءْ ركن نباشد و نمازگزار جاهل قاصر باشد، نمازش صحيح است و اگر نمازگزار جاهل مقصّر باشد، به احتياط واجب، نماز او باطل است.

مسأله 1316- اگر در بين نماز يا پس از آن بفهمد وضو يا غسلش باطل بوده، يا بدون وضو يا غسل مشغول نماز شده، بايد نماز را دوباره با وضو يا غسل به‌جا آورد و اگر وقت گذشته، قضا كند.

مسأله 1317- اگر با رسيدن به ركوع يادش بيايد كه دو سجده از ركعت پيش را فراموش كرده، نمازش باطل است و اگر پيش از رسيدن به ركوع يادش بيايد بايد برگردد و دو سجده را به‌جا آورد و برخيزد و حمد و سوره يا تسبيحات را بخواند و نماز را تمام كند و دو سجدهٔ سهو برای ايستادن زائد انجام دهد.

مسأله 1318- اگر پيش از گفتن «السَّلامُ عَلَيْنٰا» و «السَّلٰامُ عَلَيْكُمْ» يادش بيايد كه دو سجدهٔ ركعت آخر را به‌جا نياورده، بايد دو سجده را انجام دهد و دوباره تشهد بخواند و نماز را سلام دهد و دو سجدهٔ سهو برای تشهد زائد انجام دهد.

مسأله 1319- اگر پيش از سلام نماز يادش بيايد كه يک ركعت يا بيشتر، از آخر نماز را نگزارده، بايد مقدار فراموش شده را به‌جا آورد.

مسأله 1320-اگر پس از سلام نماز يادش بيايد كه يک ركعت يا بيشتر از آخر نماز را نگزارده، چنانچه كاری انجام داده كه چنانچه در نماز به عمد يا سهو رخ دهد، نماز را باطل میكند ـ مانند پشت به قبله كردن ـ در اين صورت، نمازش باطل است؛ اما اگر چنين كاری انجام نداده، بايد فوراً مقدار فراموش شده را به‌جا آورد و دو سجدهٔ سهو برای سلام زائد انجام دهد.

مسأله 1321- هرگاه پس از سلام نماز عملی انجام دهد كه اگر در نماز به عمد يا سهو رخ دهد، نماز را باطل میكند ـ مانند پشت به قبله كردن ـ و سپس يادش بيايد كه دو سجدهٔ آخر را به‌جا نياورده، نمازش باطل است؛ ولی چنانچه پيش از انجام دادن كاری كه نماز را باطل میكند، يادش بيايد، بايد برگردد و دو سجده‌ فراموش شده را به‌جا آورد و تشهد و سلام را دوباره بگويد و دو سجدهٔ سهو برای سلامی كه اوّل گفته، به‌جا آورد و نمازش صحيح است و به احتياط مستحب، اصل نماز را پس از آن اعاده كند.

مسأله 1322- اگر بفهمد نماز را پيش از وقت، يا پشت به قبله يا به سمت راست يا به طرف چپ قبله به‌جا آورده، بايد دوباره نماز بگزارد و اگر وقت گذشته، بايد قضا كند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس