پوشانيدن بدن در نماز - مسائل نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > مسائل نماز:

پوشانيدن بدن در نماز

مسأله 833- مرد باید در حال نماز ـ هرچند كسی او را نبیند یا در تاریكی كامل باشد ـ عورت‌های جلو و پشت را بپوشاند و بهتر است كه از ناف تا زانو را بپوشاند. البته نماز اقتضا دارد كه انسان با جامهٔ كامل به حضور معبود برود.

مسأله 834- زن باید در حال نماز، تمام بدن خود؛ حتی سر و مو را بپوشاند، ولی پوشاندن صورت به مقداری كه در وضو شسته میشود، نیز پوشاندن دست‌ها تا مچ و پاها تا مچ (ظاهر و باطن قدم) لازم نیست، هرچند احتیاط مستحبْ پوشاندن باطن پاست. برای اطمینان به پوشیده شدن مواضع لازم، باید مقداری از اطراف آن‌ها را بپوشاند. پوشانیدن موهای مصنوعی و زیورها، لازم نیست، مگر برای حفظ از نامحرم.

مسأله 835- نماز قضا و مستحب، مانند نماز واجبِ اداست كه باید پوشاندن مربوط به زن و مرد رعایت شود و نماز احتیاط و قضای سجده و قضای تشهد، حكم نماز واجب را دارند؛ اما در سجدهٔ سهو پوشاندن شرط نیست، هرچند احتیاط در پوشاندن است. سجدهٔ تلاوت قرآن و سجده شكر، مشروط به آن نیستند.

مسأله 836- آنچه مشروط به پوشاندن است، اعم از نماز و لواحق آن، اگر عمداً یا با تقصیر در یادگیریِ حكم شرعی، بدون پوشاندن انجام شود، باطل است و باید اعاده شود.

مسأله 837- هر گاه بر اثر وزش باد یا غفلت نمازگزار، عورت او ظاهر شد و هیچ ذكر و عمل واجبِ در نماز را، با آن حالت انجام نداد و فوراً آن را پوشاند، نماز باطل نمیشـود و اگر بعد از نماز یا چیزی كه مانند نماز، مشروط به پوشاندن است، معلوم شود كه عورت پیدا بوده، اعاده لازم نیست.

مسأله 838- عورت نمازگزار باید در تمام حالت‌های نماز پوشیده باشد و اگر لباسی دربردارد كه فقط در برخی حالت‌ها آن را میپوشاند، نه در حالت دیگر، چنانچه در حالت دیگر با وسیلهٔ جداگانه پوشیده شود، نماز صحیح است، هر چند به احتیاط مستحب، با جامه كامل، نماز را اقامه كند.

مسأله 839- آنچه در نماز واجب است، پوشاندن عورت است؛ خواه با پارچه و خواه با كاغذ، برگ درخت و ساتر دیگر، هرچند به احتیاط مستحب در صورت نبودن لباس، از پوشش گیاهی استفاده شود.

مسأله 840- اگر برای مرد هیچ ساتری در دسترس نیست، میتواند در حالت ناچاری عورت‌ها را با گِل و مانند آن بپوشاند و نماز را اقامه کند و به احتیاط مستحب، نماز را با ایماء و اشاره به جای ركوع و سجود، اعاده نماید.

مسأله 841- كسی كه پوشاک نماز را ندارد و از دسترسی به آن تا آخر وقت ناامید است، میتواند نماز را در اول وقت، برابر وظیفه كسی كه ساتر ندارد اقامه كند. چنانچه تا پایان وقت به ساتر دسترسی پیدا كرد، نماز را اعاده نماید و اگر احتمال دهد تا پایان وقت به ساتر دسترسی پیدا میكند، مانعی نیست كه «رجائاً» نماز را اقامه كند؛ ولی اگر به ساتر دسترسی یافت، باید نماز را اعاده نماید.

مسأله 842- كسی كه هیچ وسیله پوشاندن عورت مانند لباس، برگ، كاغذ و مانند آن را ندارد و نامحرمی نیست تا به او نگاه كند، میتواند ایستاده و با اشاره به ركوع و سجود، نماز را اقامه كند و احتیاط مستحب، اعادهٔ آن با ركوع و سجود عادی است و اگر نامحرمی او را میبیند، باید نماز را نشسته اقامه کند و ركوع و سجود را با اشاره انجام دهد و برای سجود، سر را قدری پایین‌تر آورد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس