احکام ظرف ها - طهارت

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > طهارت:

احکام ظرف ها

مسأله 231- ظرفی كه از پوست سگ يا خوک يا مردار ساخته شده، خوردن و آشاميدن از آن ظرف حرام است و نبايد آن ظرف را در وضو و غسل و كارهايی كه بايد با چيز پاک انجام داد، استعمال كنند و به احتياط مستحب، چرم سگ و خوک و مردار را اگرچه ظرف هم نباشد، در كارهايی كه طهارت در آن‌ها شرط نيست، استعمال نكنند.

مسأله 232- خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره، نيز استعمال آن‌ها در شئون زندگی، حرام است و احتياط واجب، ترک تزيين اتاق به آن‌هاست.

مسأله 233- ساختن ظرف طلا و نقره كه مصرفی غير از حرام نداشته و به همين قصد ساخته میشود، نيز مزدی كه برای آن گرفته میشود، حرام است.

مسأله 234- خريد و فروش ظرف طلا و نقره كه مصرفی غير از حرام ندارد، نيز پولی كه فروشنده عوض آن میگيرد، حرام است.

مسأله 235- گيرهٔ استكان كه آن را از طلا يا نقره میسازند، اگر پس از برداشتن استكان، به آن ظرف گفته شود، استعمال آن، چه به تنهايی يا با استكان، حرام است و چنانچه ظرف به آن گفته نشود، استعمال آن مانعی ندارد.

مسأله 236- استعمال ظرفی كه روی آن را آب طلا يا آب نقره داده‌اند، اشكال ندارد.

مسأله 237- اگر فلزی را با طلا يا نقره مخلوط كنند و ظرف بسازند، چنانچه مقدار آن فلز به قدری افزون باشد كه ظرف طلا يا نقره به آن نگويند، استعمال آن مانعی ندارد.

مسأله 238- اگر انسان غذا يا آبی را كه در ظرف طلا يا نقره است، برای پرهيز از حرام در ظرف ديگر بريزد، اين استعمال جايز است؛ ولی اگر بخواهد از ظرف دوم غذا بخورد يا آب بنوشد و خالی كردن از ظرف مذكور، استعمال آن شمرده شود، اين استعمال حرام است.

مسأله 239- استعمال بادگيرِ قليان، غلاف شمشير، كارد، قاب قرآن، اگر از طلا يا نقره باشد، اشكال دارد. عطردان، سرمه‌دان و مانند اين‌ها نيز اگر از طلا يا نقره باشد، دارای همين حکم‌اند.

مسأله 240- استعمال ظرف طلا يا نقره در حال ناچاری به مقدار ضرورت اشكال ندارد و برای وضو و غسل در حال اضطرار هم مانند تقيّه، میتوان ظرف طلا و نقره را استعمال كرد، بلكه گاهی واجب است.

مسأله 241- استعمال ظرفی كه معلوم نيست از طلا يا نقره يا از چيز ديگر است، اشكال ندارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس