اسْتِبْراء - طهارت

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > طهارت:

اسْتِبْراء

مسأله 74- استبراء، عمل مستحبّی است كه مرد پس از بيرون آمدن ادرار انجام میدهد، تا يقين كند ادرار در مجرا نمانده است و آن، اقسامی دارد و بهترين آن‌ها اين است كه پس از قطع شدن ادرار، اگر مخرج مدفوع نجس شده، نخست آن را تطهير كند و سپس سه بار با انگشت ميانه دست چپ، از مخرج مدفوع تا بيخ آلت بكشد؛ آن‌گاه شست را روی آلت و انگشت پهلوی شست را زير آن بگذارد و سه بار تا ختنه‌گاه بكشد و پس از آن سه بار سر آلت را فشار دهد.

مسأله 75- آبی كه گاهی با تحريک شهوت و هنگام ملاعبه (بازی كردن) با همسر از انسان خارج میشود و به آن «مَذی» میگويند، پاک است؛ نيز آبی كه گاهی پس از منی بيرون میآيد و به آن «وَذی» گفته میشود و آبی كه گاهی پس از ادرار بيرون میآيد و به آن «وَدی» میگويند، چنانچه ادرار به آن نرسيده باشد، پاک است و اگر كسی پس از ادرار استبراء كند و سپس آبی از او خارج شود و شک كند كه ادرار است يا يكی از اين‌ها، پاک است.

مسأله 76- اگر رطوبتی از كسی خارج شود و نداند پاک است يا نه، چنانچه استبراء نكرده باشد يا شک كند كه استبراء كرده يا نه، آن رطوبت، نجس است و چنانچه در آن حال وضو گرفته باشد، وضويش باطل میشود؛ ولی اگر پس از استبراء شک كند كه درست بوده يا نه، آن رطوبت پاک است و وضو را هم باطل نمیكند.

مسأله 77- كسی كه استبراء نكرده، اگر به جهت آنكه مدتی از ادرار كردن او گذشته، يقين كند ادرار در مجرا نمانده است و رطوبتی ببيند و در پاک بودن آن شک كند، آن رطوبتْ پاک است و وضو را هم باطل نمیكند.

مسأله 78- اگر كسی پس از ادرار استبراء كند و وضو بگيرد، چنانچه پس از وضو رطوبتی ببيند كه بداند يا ادرار است يا منی، واجب است احتياطاً غسل كند و وضو هم بگيرد؛ ولی چنانچه پيش از وضو گرفتن چنين رطوبتی را ببيند، فقط گرفتن وضو كافی است.

مسأله 79- زن استبراء از ادرار ندارد و اگر رطوبتی ببيند و شک كند پاک است يا نه، پاک است و وضو و غسل او را هم باطل نمیكند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس