حکم طلاق خُلع چیست؟ مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی - طلاق

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > طلاق:

حکم طلاق خُلع چیست؟ مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی

سوال با سلام... در هشت سال پیش به حالت زبانی مهریه ام را که هفتصد سکه بود به همسرم بخشیدم .اکنون قصد جدا شدن داریم بصورت توافقی...من در دلم مهریه را چون هشت سال پیش بخشیده بودم بخشیدم یعنی چه طلاق صورت بگیرد چه نگیرد مطالبه ی مهریه ام را ندارم هر چند که مکتوب هم نشده.حال سوالم این است نوع طلاق ما رجعی میشود یا خلع؟ با توجه به اینکه من مهریه ام را قبل از اقدام طلاق بخشیده ام البته زبانی نه مکتوب...وکیلم میگوید دادکاهها طلاقهای توافقی را حکم به طلاق خلعی میدهند.من چون شرعیات برایم اهمیت دارد نگرانم مبادا صیغه ی طلاقم اشتباه قرایت شود.ممنون اگر راهنمایی بفرمایید
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

جواب:بسم الله الرحمن الرحیم.
و السلام علی عبادالله الصالحین و علیکم و رحمةالله.
وقت بخیر و تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار».
بزرگوار
طلاق خُلع طلاقی است که در آن زن به علت علاقه نداشتن به شوهر، با بخشیدن مهریه یا مال دیگری به او از وی طلاق می‌گیرد. طلاق خلع از اقسام طلاق بائن است و در آن مرد نمی‌تواند به زن رجوع کند؛ یعنی در زمان عِدّه، بدون عقد او را دوباره همسر خود کند.
البته در طلاق خُلع، در زمان عدّه، زن می‌تواند از بخشش خود منصرف شود. در این صورت مانند طلاق رجعی، شوهر می‌تواند به او رجوع کند.

برخی از احکام طلاق خلع:
(1) برخی از مراجع تقلید شرط کرده‌اند که در طلاق خُلع، عدم علاقه زن به مرد، باید به گونه‌ای باشد که بیم آن رود که زن به گناه بیفتد یا وظایفش را در قِبال مرد انجام ندهد.
(2) شیوه و صیغه طلاق خلع، با طلاق معمولی تفاوت دارد. در آن پس از آنکه زن یا وکیل او مهریه را بخشید، مرد یا وکیل او صیغه طلاق خلع را می‌خواند. در صیغه طلاق خُلع، از فعل «خالَعتُ» استفاده می‌شود تا خُلع‌ بودن طلاق را نشان دهد.
(3) طلاق خُلع از اقسام طلاق بائن است. بنابراین در آن مرد نمی‌تواند به زن رجوع کند؛ یعنی بدون خواندن عقد او را دوباره همسر خود کند.
(4) در طلاق خلع، در زمان عِدّه، زن می‌تواند از بخشش خود منصرف شود. در این صورت مانند طلاق رِجعی شوهر می‌تواند رجوع کند و او را دوباره همسر خود کند.


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس