رد مظالم - حق الناس

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > حق الناس:

رد مظالم

سوال با سلام. سوال اول: سال قبل تقریبا مقدار ۳۰۰ هزار تومان از کیف مادرم برداشتم و ایشان متوجه نشد. الان برای آنکه در آن دنیا گرفتار نباشم می خواهم آن پول را برگردانم ولی نمی خواهم ایشان بداند که چنین کاری کردم آیا می شود این مبلغ را به عنوان رد مظالم به فقیر بدهم؟
سوال دوم: در زمان مدرسه مداد و خط کش یکی از دوستانم پیشم مانده آیا می توانم مبلغی را برای جبران آن به فقیر رد مظالم بدهم؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
و السلام علی عبادالله الصالحین و علیکم و رحمةالله
وقت بخیر و تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار».
{پاسخ سوال اول} پولی که صاحب آن شناخته شده است باید به خودش داده شود و نمی توان به عنوان رد مظالم به فقیر صدقه داد بله اگر صاحبش شناخته نشود باید با اجازه مرجع تقلید تان به فقیر صدقه داده شود.
بنابراین پولی را که از مادر برداشته اید باید به خود ایشان برگردانید و البته بنابر احتیاط به قیمت روز و رعایت نرخ تورم حساب کنید.
زیرا ۳۰۰ هزار تومان در آن زمان قیمتش بیش از الان است یعنی با ۳۰۰ هزار تومان در آن سالی که پول را برداشته اید چه مقدار طلا می شده بخرید الان همون مقدار طلا را ملاحظه و قیمت کنید.
اگر خجالت میکشید که به مادر بگویید این پول مال شما هست می توانید پول را به نرخ روز حساب کنید و به حساب ایشان واریز کنید یا بهتر است به ایشان بدهید و بگویید کسی این پول را برای شما داده.
البته به نظر بنده بهتر است صادقانه به خود مادرتان بگویید که بنده چنین کاری کرده ام و الان پشیمان شده ام و آمده ام از شما طلب حلالیت کنم زیرا نه می خواهم در قیامت پاسخگوی دِینی باشند که به گردن من باقی مانده است؛ این کار شما موجب می‌شود که به احتمال قوی مادرتان شما را حلال کند و ببخشد و حتی باطناً از اینکه شما خداترس هستید خوشحال شود و کاملاً شما را حلال کند و حتی ممکن است خودشان نیز از این امر شما درس و عبرت بگیرد و خودش نیز اگر دِینی به گردن دارد در صدد جبران برآید و قبل از اینکه از دنیا برود هدایت شود و توبه و انابه کند و گناه خود را جبران کند.
در هر صورت مادر با بقیه مردم فرق دارد شاید اگر غریبه باشد افشا کند و سبب مزاحمت و آبروریزی برای شما شود ولی مادر به دلیل مادر بودنش نه تنها خسارت معنوی برای شما ندارد که چه بسا برای شما موجب ارج و قُرب بیشتری شود و حتی ممکن است شما را ببخشد و از پرداخت دِینی که به گردن دارید و به مادر بدهکار هستید معاف کند.
{پاسخ سوال دوم} اگر دسترسی به دوستت برای شما میسر نباشد یا نمی دانید کجا هست یا پیدا کردن او موجب عسر و حرج و مشقّت است می توانید به نیت او به فقیر صدقه بدهید.
شماره دفتر مرجع تقلید بزرگوارتان جهت سؤال و کسب تکلیف.
حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) در قم:۷۳ ۴ ۳۷- ۰۲۵
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس