حکم اعدام در ماه حرام - حق الناس

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > حق الناس:

حکم اعدام در ماه حرام

سوال سلام...
سلامتی و ظهور مهدی موعود آقا امام زمان (عج) صلوات
آیا اجرای حکم قصاص در ماه حرام درست است و اشکال ندارد؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
و السلام علی عبادالله الصالحین و علیکم و رحمةالله
وقت بخیر و تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار»
بزرگوار:
قبل از پاسخ به سؤال شما درباره اینکه آیا در ماه حرام هم می شود فردی را اعدام کرد یا نه؟ لازم می دانم نکته ای را متذکر شوند به اینکه یکی از قوانین ارزشمند و حیات بخش اسلام حکم قصاص است و در قرآن کریم در سوره بقره آیه ۱۷۹ حکم قصاص را سبب حفظ حیات جامعه دانسته است.
قرآن می فرماید: وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. یعنی اى خردمندان در قصاص زندگانى و حیات است باشد كه به تقوا گراييد.
پس وقتی خداوند قصاص را سبب حیات و زندگى می داند معلوم می شود که هدف از قصاص؛ اعدام نیست، بلکه هدف زندگی و حیات است و هدف تحکیم امنیت جانی افراد در جامعه است. زیرا برخی به حکم قصاص اشکال می گیرند و می گویند با قصاص جان یک نفر دیگر هم نیز گرفته می شود در حالی که رأفت و رحمت بر انسانیت اقتضا مى ‏کند جانی قصاص نشود.
و پاسخ این ایراد این است که: بله و لکن هر رأفت و رحمتى پسندیده و صلاح نیست و هر ترحمى فضیلت شمرده نمى ‏شود، چون بکار بردن رأفت و رحمت، در مورد جانى قسى القلبی که کشتن انسانی برایش مثل آب خوردن است ظلم و ستم به دیگری است.

شهید مطهری در مجموعه آثار، ج۲۲، ص ۷۴۹، چاپ انتشارات صدرا، در ذیل آیه می فرماید: «کشتن اینچنین را، کشتن و اماته و میراندن تلقى نکنید، این را حیات و زندگى تلقى کنید، ولى نه حیات این فرد، حیات جمع یعنى با قصاص یک نفر متجاوز، حیات جامعه و حیات افراد دیگر را حفظ کرده ‏اید.

شما اگر جلو قاتل را نگیرید {و با قصاص مجازاتش نکنید}، فردا او یک نفر دیگر را خواهد کشت، و فردا دهها نفر دیگر پیدا مى ‏شوند و دهها نفر دیگر را خواهند کشت. پس این را کم شدن افراد جامعه تلقى نکنید، حفظ بقاى جامعه تلقى کنید؛ این را میراندن تلقى نکنید، زندگى تلقى کنید؛ یعنى قصاص معنایش دشمنى کردن با انسان نیست، دوستى کردن با انسان است». یاحقّ.
شماره دفتر مرجع تقلید بزرگوارتان جهت سؤال و کسب تکلیف.
حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه) درقم: ۶۶۶ ۴۶ ۳۷۷ - ۰۲۵
حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدّظلّه) در قم: ۵ ۱۴۱ ۴ ۳۷۷ - ۰۲۵
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس