حکم هدایایی که در ازدواج دانشجویی گرفته ایم مرجع تقلید مرحوم آیةالله العظمی تبریزی - اموال شبهه ناک

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > اموال شبهه ناک:

حکم هدایایی که در ازدواج دانشجویی گرفته ایم مرجع تقلید مرحوم آیةالله العظمی تبریزی

سوال سلام . من و همسرم سال ۱۳۸۰ ازدواج کردیم در آن سال نتوانستیم در جشن ازدواج دانشجویی شرکت کنیم .سال بعد یکسال گدشته بود و علاقه داشتیم شرکت کنیم و هم نیاز مالی داشتیم ولی یکسال از عقد که گدشته بود امکان ثبت نام نداشتیم .با دست کاری سند ازدواجمان آن را به ۸۱ تبدیل کردیم و در جشن شرکت کردیم . الان خیلی عذاب وجدان داریم ما از هدایایی که گرفتیم استفاده کردیم .الان خدا رو شکر وضع مالیمان خوب شده .میخواستم بدانم چگونه این حق الناس را پرداخت کنیم . الان از آن موضوع سالها هم میگذرد .ممنون
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت بخیر و تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار. البته نفس عمل دستکاری سند ازدواج خلاف قانون دانشگاه بوده و شما مرتکب حرام شده اید و باید از این کار حرام توبه و استغفار کنید.
البته اگر در همان زمان مستحق دریافت هدایایی را که گرفته‌اید بوده اید فی نفسه اشکال ندارد و می توانید تصرف کنید اما اگر مستحق نبوده‌اید و الان گرفتار عذاب وجدان شده اید می توانید به مدیریت دانشگاه مذکور مراجعه کنید و بگویید که چنین کاری انجام شده است ممکن است همان مدیریت به شما ببخشند و شما را از پرداخت یا برگرداندن هدایا معاف کنند اما اگر لازم شد هدایا را برگردانید به همان دانشگاه و به همان ستاد برگزاری مراسم ازدواج دانشجویی تحویل می دهید. یاحقّ.
پاسخ سؤال از دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس